العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية

سوق السيارات المصرية نصائح عامة وتجارب واخبار عن بيع وشراء السيارات فى السوق المصرى

قديم 31-07-2011, 08:40 AM
الصورة الرمزية ahmed zawawy
ahmed zawawy ahmed zawawy غير متواجد حالياً

ahmed zawawy is a jewel in the roughahmed zawawy is a jewel in the roughahmed zawawy is a jewel in the roughahmed zawawy is a jewel in the rough
افتراضي رد: طلب مساعدة في اختيار عربية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غاوي إللنترا مشاهدة المشاركة

يا جدعاااااااااااااان الراجل بيقول 120 ألف جنيه وممكن يزيدوا بس خلينا في 120 الف
الواحد يجيب عربيه يقدر على مصاريفها مش عربيه شكل ومش يقدر على مصاريفها يعني مثلا انتوا بتقترحوا عليها بلإبيزا كلام زي الفل بس قطع غيرها عامل ايه؟؟؟ مش عند أي حد يعني انت كده بتحدد معاه اماكن الغاير وغير كده الأسعار متفاوته فيها ومش ثابته يعني تيل امامي لو ب500 ممكن تروح تلاقيه ب800 في محل تاني ويقولك أبو 500 ده كوبي اورجنال ولأصلي ب800 تروح لواحد تاني يقولك لالا الأصلي ب1000 جنيه واللي ب800 ده درجه تانيه وفرق 200 جنيه على الأصلي بتعاها يا جماعه السوق ملياااااااااااااان حوارات وغش ومافيش حد صادق وعنده ضمير كله بيبيع وخلااااااااص
المهم هوه بيدور على عربيه في رنج 120 أو اكتر مثلا ب5 أو 7 ألاف جنية
طب انا شوفت في التعليق هيونداي إللنترا الجديدة عن تجربتي الشخصيه للإللنترا بصراحه عربيه جميله مع اني كنت راكب تويوتا كامري في السعوديه بصارحه الإلنترا تبقى بالنسبالها البيبي بتاع الكامري بس المشكلة اللي كانت معايا في 2008 انها مافيش فيها فرامل ABS وده مهم جدا الأيام دي عشان الطرق عندنا مش ممهده بالصورة المطلوبه لكن اداء العربيه على الطرق السريعه وفي الزحمه بصراحه مرضي ومش سيئ
تعالوا نشوف إيه ممكن يشتري بــ120 ألف نقول امثله وأسباب وومميزات وعيوب:
أولاً - نبعد عند الألماني اليومين دول الأسعار متفاوته وكمان قطع الغيار
ثانيا - خلينا في الزيرو أفضل من المستعمل عشان الراجل هايدفع 120 الف جنيه مش ورق جرايد يعني مبلغ برضه مش سهل يتحط في أي عربيه
ثالثا - الياباني قوي و حمااااااااال ويعيش بس قطع غيارها غالي على المستهلك بس فيه مقابل
رابعا - المعادله الصعبة لكل اللي فات ده هيه العربيات الكوري بمعنى :
شكل واداء وأمكانيات وإستهلاك اقل في البنزين و طبعا قطع غيار متوفره و متناول المستهلك
هادي مثل معايا على الهيونداي إلنترا 2008 كامله مانيوال
اشتريتها في 3/2008 اول حاجه عملتها معايا طقم البدبرياج بسبب اني بحرق غيارات والزحمه اللي ملهاش حل في شوارع القاهره جبت الطقم كامل أصلي من موزع قطع غيار معتمد لهيونداي ب 650 جنية عباره عن الديسك والفحمه والبليه والتركيب روحت عند مركز خدمه معتمد ودفعت 120 جنيه تركيب و 60 جنيه زيت فتيس يعني الليله كلها 830 جنيه وحط كمان 20 جنيه بنزين يعني 850 جنيه بس التغير ده حصل بعد 3 سنين و4 شهور
بالنسبة لباقي قطع الغاير زي التيل انا مغير تيل امامي على 90 ألف كيلو ب 380 جنيه بالتركيب والضريبه في التوكيل
فلتر زيت ب 20 جنيه الأصلي - فلتر بنزين ب 125 جنية - فتلر هواء ب 80 جنيه - فلتر تكييف ب 90 جنية وكله أصلي
في نهاية الكلام كل اللي عايز اقوله ان الواحد لما يشتري عربيه يدرو على البادتجت اللي معاه ليها و يشوف احسن سعر فيها و مراكز الخدمه وقطع الغيار تكون في إسطاعة المستهلك انه يشتريها ويكون مطمن يعني ما أروح اشتري عربيه بسعر كويس بس مش يقدر على صيانتها وتوفير قطع غيارها بس انا من رأي ان الكوري حل المواضيع دي مع كامل إحترامي وتقديري لجميع الماركات العالمية بس انا بتكلم على المتوسط في الشراء
وانا أسف لأني طولت عليكوا
ودمتم بألف خير وكل عام وانتم بخير ورمضان كريم ويعود عليكم الأيام بالخير والبركة
السلام عليكم
انته بتتكلم علي العربيه الي معاك النترا واسعار قطع الغيار متعرفش حاجه عن الياباني والالماني
وانا اقلك انا معايا لانسر 2006 عامله 205000 كيلو
ومعايا اوكتافيا 2008 عامله 180000 كيلو طبيعه شغلي السفر علطول
وكان معايا النترا 2008 ولانوس 2007 وفيرنا 2008
الكوري في الشغل الفرم الي انا بتكلم عليه فاشل الياباني والالماني يكسب طبعا بمراحل ده غير الثبات والامان علي الطريق وقطع الغيار الي معمره لدرجه لا تتخيلها والاسعار والله كويسه جدا ونفس اسعار الكوري ممكن زياده حاجه بسيطه
الدليل انا جايب طقم كامل ديبرياج للاكتافيا ب 850 جنيه والتركيب 150 يعني تقريبا نفس السعر
وتاني مره اغيره وانا عامل 180000 كيلو في الكوري انته ممكن تغير قصادي علي الاقل 3 مرات
ده اثبات بسيط
والله الموفق
قديم 31-07-2011, 08:40 AM
الصورة الرمزية خالداعزالناس
خالداعزالناس خالداعزالناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس/ خالد
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: التنزه - السفر

خالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond reputeخالداعزالناس has a reputation beyond repute

شيفروليه كروز
هيونداى النترا
هيونداى اكسنت RB
كيا سيراتو
كيا سول
كيا كارينز
ميتسوبيشى لانسر
نيسان صنى
رينو سكالا
سيات ابيزا
تويوتا كورولا

اللهم احفظ بناتنا ونسائنا فى كل مكان من شياطين الانس
قديم 14-08-2011, 11:40 PM
dr.wael7yran dr.wael7yran غير متواجد حالياً

dr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond reputedr.wael7yran has a reputation beyond repute

بص انا ووالدي غاويين عربيات
ركبنا اكسيل و بيجو 505 و نوبيرا و صني و ابيزا و افيو و لانسر
واحلى عربية ركبتهم فيها هي الابيزا و عن جدارة
عربية جامدة و حلوة في السواقة و ستايل و عملية و موفرة في البنزين
كانت معايا ايام الكلية و دي كانت من احلى ايام حياتي..لفيت بيها مصر كلها انا و اصحابي
انصحك بالابيزا او بالبونتو الايفو دي عربيات جاااااامدة
و الاوروبي اوروبي و احسن من الكوري ميت مرة
انا بشتري عربية جديدة دلوقتي لكن وجود مراتي و ابني بيجبرني على السيدان...
بس اروح اقف قدام الليون او البرافو و اقول ياااارب
دووس في الحاجات دي و عيش شبابك
و تقبل سلامي
قديم 15-08-2011, 12:25 AM
الصورة الرمزية سالم سلامه
سالم سلامه سالم سلامه غير متواجد حالياً

سالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond reputeسالم سلامه has a reputation beyond repute

ربنا يوفقك للى فيه الخير
قديم 06-09-2013, 12:20 AM
الصورة الرمزية the ultimate opportunity
the ultimate opportunity the ultimate opportunity غير متواجد حالياً
من انا؟: karim mohamed
التخصص العملى: طالب ثانية ثانوى
هواياتي: بحب جميع السيارات و اخبارها و المصارعة (Wwe)

the ultimate opportunity has a spectacular aura aboutthe ultimate opportunity has a spectacular aura about

موفق ان شاء الله

CM Punk Best In The World

Finally...I Finished.Thank God