العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 01-10-2012, 02:26 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي عمل معارضة لمخالفة سير عكس الاتجاه

السلام عليكم

عند تجديد رخصة السيارة و الفحص .... فوجئت بمخالفة 1000 جنيه سير عكس الاتجاه فى مصر القديمة

انا مرحتش مصر القديمة !!!!! و لا قريب منها حتى !!!

دخلنا لوكيل النيابة فقال ان ده الحد الادنى و انا لا استطيع تخفيض الغرامة اكثر من كدة

فقال ممكن نعمل معارضة للمخالفة !!!!
بس دى بتحتاج محامى و اجراءات ... انا اول مرو اسمع عن موضوع المعارضة ده !!!

حد عنده علم يعنى ايه معارضة للمخالفة ؟؟؟ و هل هى تجدى ام لا ؟؟

قديم 01-10-2012, 06:38 PM
الصورة الرمزية goudai
goudai goudai غير متواجد حالياً

goudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond reputegoudai has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عمل معارضة لمخالفة سير عكس الاتجاه

غالبا بيجدى وبيتم تخفيض المبلغ او اعفاؤك منه نهائيا لكن هى بتبقى اتجاهات على حسب القاضى يعنى فانت ممكن تعمل معارضة عادى مش هتخسر
قديم 01-10-2012, 07:00 PM
الصورة الرمزية محمد صالح - المحامى
محمد صالح - المحامى محمد صالح - المحامى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Lawyer

محمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond reputeمحمد صالح - المحامى has a reputation beyond repute

انا هحاول افيدك بس انا بصراحة معملتش معارضات فى المرور
انا هشرحلك بناء عن منشور كنت قريتة فى منتدى اخر
=================
فى شباك داخل هتلاقية لاًجراء المعارضة و بتدفع رسوم بسيطة برضه و بتاخد تصريح بميعاد الجلسة
بتاخد التصريح المختوم ده و بتصوره و بتروح تكمل اجراءات التجديد عادي جدا.
في يوم الجلسة تذهب صباحا مبكرا ايضا لانك ستجد رول طويل جدا تعرف رقمك في الرول و تقف في الطابور و تكون مجهز بطاقتك و عندما تصل لامين الشرطة تسلمه البطاقة و تخبره عن رقمك في الرول سيبحث عن ملفك و يخبرك بأنه تم التخفيض الي مبلغ كذا
اذا كان التخفيض مش عاجبك تعمل معارضة تاني و ممكن في المعارضة التانية تقابل البيه القاضي و ممكن يخفضلك اكتر و ممكن ما يخفضش و ممكن يكون التخفيض اقل من المرة السابقة لانه بيخفض علي اجمالي مبلغ المخالفات من اول و جديد و ليس تخفيض علي المبلغ المخفض
وبعدين بتروح تسدد المخالفات
======================
منقول للافادة
قديم 01-10-2012, 09:56 PM

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة goudai مشاهدة المشاركة

غالبا بيجدى وبيتم تخفيض المبلغ او اعفاؤك منه نهائيا لكن هى بتبقى اتجاهات على حسب القاضى يعنى فانت ممكن تعمل معارضة عادى مش هتخسر
شاكر لحضرتك ردك

قديم 01-10-2012, 09:58 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد صالح - المحامى مشاهدة المشاركة

انا هحاول افيدك بس انا بصراحة معملتش معارضات فى المرور
انا هشرحلك بناء عن منشور كنت قريتة فى منتدى اخر
=================
فى شباك داخل هتلاقية لاًجراء المعارضة و بتدفع رسوم بسيطة برضه و بتاخد تصريح بميعاد الجلسة
بتاخد التصريح المختوم ده و بتصوره و بتروح تكمل اجراءات التجديد عادي جدا.
في يوم الجلسة تذهب صباحا مبكرا ايضا لانك ستجد رول طويل جدا تعرف رقمك في الرول و تقف في الطابور و تكون مجهز بطاقتك و عندما تصل لامين الشرطة تسلمه البطاقة و تخبره عن رقمك في الرول سيبحث عن ملفك و يخبرك بأنه تم التخفيض الي مبلغ كذا
اذا كان التخفيض مش عاجبك تعمل معارضة تاني و ممكن في المعارضة التانية تقابل البيه القاضي و ممكن يخفضلك اكتر و ممكن ما يخفضش و ممكن يكون التخفيض اقل من المرة السابقة لانه بيخفض علي اجمالي مبلغ المخالفات من اول و جديد و ليس تخفيض علي المبلغ المخفض
وبعدين بتروح تسدد المخالفات
======================
منقول للافادة
شاكر لحضرتك ردك المفصل ....
ان شاء الله حبدأ الاجراءات فورا

الكلمات الدليلية
مخالفة, معارضة