العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 05-02-2010, 02:30 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: بعد شكر بوب الجامد... أخيرا ركبت الرينبو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

دكتور لطفى - ألف ألف مبروك السياره الجديده !

و طبعآ مشكور الآخ بوب الجامد ! أمال ! هوه جامد بصحيح مش كده و كده !

بس ياريت عنوان الموضوع و ده شىء يرجع لك ! لو يتغير الى :-

" بعد شكر الله سبحانه و تعالى نشكر الآخ بوب الجامد و.....و....و......" !

Dr. Bolbolan
]دايما كدة يا دكتور جايب التايهة
الف مبروك علي الرينبو وربنا يبارك

قديم 05-02-2010, 04:16 PM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold

مبارك عالرينبو ربنا يحفظهاللك ويعطيك خيرها.................... آمين
قديم 05-02-2010, 06:22 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lotfyonline مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
يا جماعة الف شكر على المشاعر الحلوة دي ربنا يجمعنا دايما على الحب من غير ما تكون وراه مصلحةptmnlo123per1105ptmn lo123per1105ptmnlo123per1 114ptmnlo123per1114
وبعدين انا اتشرف اكون من اعضاء عصابة الرينو وان كانت عصابة دي كلمة صعبة شويه ايه رأيكو نخليها "حزب عاشقي الرينو" واهو يمكن نرشح بوب انتخابات الرياسة الجاية ويكون شعاره علامة الرينو
مش عارف اقولوكم ايه عن العربية طبعا اول ماركبتها حسيت اني بسوق قطر وكنت متضايق جدا لأن المازدا اللي كانت معايا كانت ناعمة بطريقة غريبة بس بعد ما سوقت العربية يومين ابتديت اتعود عليها وابتديت احس بيها وبسحبها وثباتها وبقعدتها المريحة الحمد لله لم تخيب ظني في اختيارها
انا ليا بس سؤال في موضوع نقل الغيارات خاصة الخامس لأني ظابط النقل على 3000 لفة وده جايب عندي على العربية السرعات التالية على الترتيب (20-40-60-80) وبعدين الخامس لما بيوصل لـ 3000 بتكون السرعة 100 فهل ده طبيعة ولو عاوز امشي اسرع وقرصت والعداد جاب فوق 3000 لفة هل في غلط على الموتور ولا ايه؟؟ptmnlo123per179

انا النهاردة رحت اظبط الحاجات اللي في العربية وعملت فيها الاتي
  • تغيير اسكترة بواحدة استيراد فرنساوي
  • تغيير 2 مساعد خلفي
  • صيانة كوبلن شمال
  • ضبط زوايا
  • تغيير علبة شكمان
  • تغييروحدة مفاتيح التكيف اللي في الطابلوه بواحد استيراد
  • تقوية نور الطابلوه
الحسبة دي تقريبا 1000 جنيه
ولسة العربية عاوزة فرش وتلميعة من برة لغاية لما اديها وش نظافة

وادعولي يا رب العربية تفضل على الحالة دي لأني مش فاضي للف على الصنايعية

بالمناسبة انا عملت الشغل ده عند اسطى عادل اللي في صقر قريش وده بيشتغل في الرينو بس انا قلت مدوخش نفسي لأن كل حاجة بتاعة العربية موجودة عنده او عند حد جنبه من غير لف ولا تدوير هو مشكلته انه عايش دور الدكتور في الرينو بس هو للحق محترم في معاملته وامين .

الف مبروك على التظبيط يا دكتور واكيد طبعا بعد الكلام ده حسيت بالعرييه فايقه ربنا يحفظهالك ويباركلك فيها ويبعد عنك شرها
موضوع النقل على 3000 ده عادى هتزود عن ال3000 هتدخل فى المود الرياضى هيسحب بنزين وهيديك عزم وسحب اعلى واعلى فى النقل عادى اوصل لغايه 5000 عادى مفيش اى مشاكل بس بما ان العربيه مستعمله خليك فى رينج ال4500 او 4000 عشان استهلاك البنزين برضه
واى خدمه يا دكتور وظبط يوم عشان نتقابل

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 07-02-2010, 12:21 AM
الصورة الرمزية lotfyonline
lotfyonline lotfyonline غير متواجد حالياً

lotfyonline is just really nicelotfyonline is just really nicelotfyonline is just really nicelotfyonline is just really nice

دكتور بلبلان جزاكم الله على النصيحة ptmnlo123per171
بوب الجامد : ربنا يكرمك انا فعلا بنقل على ال 3000 واعلى حاجة جبتها على الخامس 120 كم وكانت بين 4000 و 4500 لفة وانا مش محتاج اكتر من كدهptmnlo123per169
انا دلوقتي عندي مؤتمر بحضره من الصبح لغاية 7 مساءا وبروح مش شايف قدامي واخر الاسبوع مسافر اول ما ارجع هكلمك نتقابل ويا رب تكون خرجت من المود بتاع اليوم اللي قابلتك فيه
ptmnlo123per142 ... ربنا يوفقك للخير.
بالمناسبة الزراير اللي في التابلوه بتاعة الانتظار والسنتر مش منورة ولما رحت للكهربائي قالي تعالى في يوم من الصبح افورهم واصلحهم لو ينفع او نشتري زراير استيرادبس تمن الواحد 50 جنيه ....... ايه رايك يا باشا
قديم 07-02-2010, 01:04 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lotfyonline مشاهدة المشاركة

دكتور بلبلان جزاكم الله على النصيحة ptmnlo123per171
بوب الجامد : ربنا يكرمك انا فعلا بنقل على ال 3000 واعلى حاجة جبتها على الخامس 120 كم وكانت بين 4000 و 4500 لفة وانا مش محتاج اكتر من كدهptmnlo123per169
انا دلوقتي عندي مؤتمر بحضره من الصبح لغاية 7 مساءا وبروح مش شايف قدامي واخر الاسبوع مسافر اول ما ارجع هكلمك نتقابل ويا رب تكون خرجت من المود بتاع اليوم اللي قابلتك فيه
ptmnlo123per142 ... ربنا يوفقك للخير.
بالمناسبة الزراير اللي في التابلوه بتاعة الانتظار والسنتر مش منورة ولما رحت للكهربائي قالي تعالى في يوم من الصبح افورهم واصلحهم لو ينفع او نشتري زراير استيرادبس تمن الواحد 50 جنيه ....... ايه رايك يا باشا
والله يا دكتور هى من وجهه نظرى المتواضعه مش مستاهله 100 جنيه عشان زرارين شغالين مش مستاهله لو بايظين اقولك ماشى انما طلاما قايمين بوظيفتهم مش موضوع يعنى انت كده كده هتتعود على الاماكن بتاعت الزراير ومش هتبقى محتاج تبص عليهم وانت بتستخدمهم اساسا بعد كده ولو الكهربائى بيفهم ماشى يحاول هيفتى ويفورهم ويقولك معلش ماتوا فى الحرب يبقى بلاش منه خالص واهم مقضيين الغرض
ونتقابل على خير يا دكتور احتمال يكون فيه مقابله للمنتدى قريب عايزين نتجمع بالرينو مع بعض انا وانت ومحمد مجدى عشان نكتسح المنطقهptmnlo123per122

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس