العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 06-10-2010, 05:12 PM
عمرو السعدنى عمرو السعدنى غير متواجد حالياً

عمرو السعدنى is on a distinguished road
افتراضي فين أقرب توكيل سوزوكى للمنصورة لعمل صيانة ال 1000 كيلو ؟؟؟

السلام عليكم جميعا

انا اشتريت ماروتى 2010 من حوالى اسبوع و دلوقتى عامل 800 كيلو و عاوز اعمل الصيانه بتاعة ال 1000 كيلو فى التوكيل

انا من المنصوره

اعمله فين فى اقرب مكان ليا ؟؟

انا سألت فى المصريه اللى انا شارى العربيه منها قالولى ميعرفوش هوه فين ؟ !!!

فيه حاجه كمان العربيه مادونيش معاها المانيوال بتاعها هل أعمل مشكله علشانه ولا ملوش لزمه ؟؟
قديم 07-10-2010, 12:57 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute
افتراضي رد: فين أقرب توكيل سوزوكى للمنصورة لعمل صيانة ال 1000 كيلو ؟؟؟

هوا لازم المانول علشان ترجعله لو حبيت تعرف اي حاجه عن العربيه انا بحتاجه كتير لكن لو مش موجود ممكن تحمله من النت
بالنسبت للتوكيل فد موضوع لابو نورا فيه كل العناوين الخاصه بالتوكيل اختار اقربهم او اتصل بيهم اسئلهم عن مكان قريب ليك وهما يدلوك
توكيل سوزوكي من هنا

قديم 09-10-2010, 09:45 AM
عمرو السعدنى عمرو السعدنى غير متواجد حالياً

عمرو السعدنى is on a distinguished road

الف شكر حبيب الناس على الاهتمام بالرد

لو مرحتش التوكيل و عاوز اغير زيت و فلتر

ايه احسن زيت ممكن استخدمه على طول و أغيره كل اد ايه ؟ ؟؟ و الفلتر اجيبه منين بحيث يكون أصلى و ميعملش مشاكل ؟؟
قديم 11-10-2010, 02:39 AM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

العربيه الماروتي احلي حاجه فيها انك ممكن تحطلها اي زيت بس طالما العربيه لسه جديده خليك في زيت موبيل وان بتاع الـ10000 بالنسبه للفلتر بتباع عند بتوع قطع الغيار وهو معروف قولهم فلتر زيت للماروتي فيه منه اكتر من نوع في تقريبا صيني بحوالي 10 جنيه وفيه سعودي او اماراتي بحوالي 20 وفيه مصري بحوالي 15 وفيه هندي وفيه يباني بحوالي 25 جنيه انا بجيب ابو 20 اللي هوا السعودي او الامارتي هوا الفلتر قصير علشان ضيق مكان التركيب لكنه فلتر زي اي فلتر زيت
طبعا ده اول مره تغير الزيت خليك في زيت ال5000 علشان لما تعمل صيانه ال 5000 تغره بالمره وتحط بعد كده ال 10000
لو الزيت ده غالي عليك هات زيت شل الجركن الاصفر بحوالي 110هما بيقولو 8000 وانا بغيره علي حسب الظروف انا مره غيرته بعد ال8000 وكان كويس محلش وكمان الزيت ده بالنسبه للماروتي احسن من اموبيل لان اللزوجه فيه عاليه وده بيخلي صوت الماتور ناعم وواطي