العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > ملاكى اسكندرية

ملاكى اسكندرية قسم خاص برابطه اعضاء مصر موتورز بالاسكندرية

قديم 04-03-2012, 06:32 PM
حمادة ونور حمادة ونور غير متواجد حالياً

حمادة ونور is a jewel in the roughحمادة ونور is a jewel in the roughحمادة ونور is a jewel in the rough
افتراضي عايز انقل رخصة العربية باسمى

انا عايز انقل رخصة العربية باسمى بس المشكلة ان فى واحد قالى ان انا قبل ما انقل الرخصة لازم اظبط الخبطات بتاعت العربية ومش عارف اعمل ايه علشان التجديد فى شهر 4 الجاى
قديم 04-03-2012, 06:36 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز انقل رخصة العربية باسمى

الموضوع متوقف على مدى الخبطات اللى فى جسم السيارة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 04-03-2012, 09:20 PM
a_e a_e غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامى

a_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to all

بص ياباشا هو قصده امن ومتانه
لو فنوس متكسر ركب بداله
لو خبطه جامده خلى السمكرى يردها وكده
اما الحاجات البسيطه زاى الخرابيش والتجاريح البسيطه فمش مهم
لان الموظف بياكل وبيعدى ... المعقول طبعا

اما بالنسبه لاجراءات نقل الملكيه باسمك لاستخراج رخصه باسمك :
اولا / من المرور اللى العربيه مسجله فيه :-
- شهادة مخالفة حديثه .
- سداد الضريبه المقرره على السيارة .
- سداد التأمين الاجبارى بأسمك .
- رخصه ساريه او شهادة بيانات .
ثانيا / من الشهر العقارى :-
- عقد بيع مسجل باسمك .
ثالثا / من المرور اللى انت تبعه :-
- الطفايه وشنطة الاسعافات .
- ملف تسجيل سياره وتحط كل الورق فيه .
- ورق الفحص .
- تقف فى الدور للفحص هياخد رقم الماتور والشاسيه والطفايه وعشرين جنيه رشوه وبعدين هيكتب فى دهر ورق الفحص استعلام عن بصمة ماتور وشاسيه تروح للظابط يختم وتروح على المرور اللى العربيه مسجله فيه هيطلع الملف وهيكتبلك بأذن الله مطابق ويمضى وتروح للضابط تختم وبعدين تاخد الورق وترجع للمرور اللى تبعك واللى هتسجل فيه العربيه باسمك .
كله تمام هااااااااا
- تروح على الشباك تدفع 120 تأمين لوحات وتروح لشباك استلام وصرف اللوحات تديله اللوحات القديمه وتاخد الجديده تركبها .
- تستنى بقى ياحلو اسمك يتنده علشان تاخد تصريح تمشى بيه لغاية ما الملف يضم للمرور الجديد ولما يضم وفترة التصريح تخلص تروح تستلم الرخصه علطول زاى الباشا وتهرب من المرور بسرعه ليندهوا عليك ويقولوا لآ ناقص حاجه
هههههههههههههههههههه
حفله بنت تيت

وانا اسف على الاطاله بس حبيت اوضحلك كل حاجه علشان يبقى عارف الدنيا هتمشى ازاى معاك
سلام

قديم 04-03-2012, 11:22 PM
ايمن عبدالحميد ايمن عبدالحميد غير متواجد حالياً
من انا؟: المصرى كريم العنصرين
التخصص العملى: محامى ومستشار قانونى
هواياتي: ميكانيكا السيارات

ايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud ofايمن عبدالحميد has much to be proud of

بعد الشكر للتفاصيل التى ذكرها الزميل الفاضل اود اضافة شىء بسيط وهو :
ان حضرتك هترتب الاجراءات ضمانا للسرعة
1- تاخد الرخصة والتوكيل وتروح الشهر العقارى تسجل لنفسك
2-تاخد العقد المسجل والتوكيل والرخصة وتروح مرور العربية تطلب شهادة بيانات (لنقل القيد ، والملكية) اسمها كدة وطبعاً مش هتتعمل غير بعد ما تعمل شهادة المخالفات وهيدولك البيانات مكتوب فيها غير مطالب بشهادة براءة الذمة ومطالب بتسليم اللوحات المعدنية(ولو العربية نمر جديدة يبقى هتجيب برائة ذمة للنمر القديمة كمان
3- تقدم كل الورق دة فى مرورك (وتجهز 3 صور معاك من كل حاجة والبطاقة وكلة وتطلب فتح ملف للعربية هيفتحولك ملف جديد ويرفعوا بصمة الموتور والشاسية
4- تاخد اورنيك الفحص ترجع بية مرور العربية يختمة بعد ما يكتب البيانات مطابقة
5 ترجع مرورك تقدم اورنيك الفحص وتعرض العربية على البية الظابط والبية المهندس هيخلوك تجيب طفاية ومثلث وشنطة اسعاف وطبعا بعد الموظف ما يدفعك كل حاجة وبعد ماتشترى وثيقة تأمين
5- هيفحصوا ويكتبولك حالة جيدة تدخل تستلم رخصة كاملة وليس تصريح لية بقة؟ علشان معاك شهادة بيانات لنقل القيد والملكية واذا عطولك تصريح مؤقت هيكون لسبب واحد وهو لحين ورود استعلام مباحث مكافحة سرقة السيارات وهيكون تصريح بمدة 3 شهور ، طبعا تروح بعد 3 اسابيع هتلاقى الاستعلام وصل يدولك رخصة كاملة وربنا معاك
اضافة بسيطة بس طلعت طويلة قوى ههههههههههههههههههههههههه هههه

تحياتى
قديم 05-03-2012, 06:02 PM
a_e a_e غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محامى

a_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to alla_e is a name known to all
Smile رد: عايز انقل رخصة العربية باسمى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن عبدالحميد مشاهدة المشاركة

بعد الشكر للتفاصيل التى ذكرها الزميل الفاضل اود اضافة شىء بسيط وهو :
ان حضرتك هترتب الاجراءات ضمانا للسرعة
1- تاخد الرخصة والتوكيل وتروح الشهر العقارى تسجل لنفسك
2-تاخد العقد المسجل والتوكيل والرخصة وتروح مرور العربية تطلب شهادة بيانات (لنقل القيد ، والملكية) اسمها كدة وطبعاً مش هتتعمل غير بعد ما تعمل شهادة المخالفات وهيدولك البيانات مكتوب فيها غير مطالب بشهادة براءة الذمة ومطالب بتسليم اللوحات المعدنية(ولو العربية نمر جديدة يبقى هتجيب برائة ذمة للنمر القديمة كمان
3- تقدم كل الورق دة فى مرورك (وتجهز 3 صور معاك من كل حاجة والبطاقة وكلة وتطلب فتح ملف للعربية هيفتحولك ملف جديد ويرفعوا بصمة الموتور والشاسية
4- تاخد اورنيك الفحص ترجع بية مرور العربية يختمة بعد ما يكتب البيانات مطابقة
5 ترجع مرورك تقدم اورنيك الفحص وتعرض العربية على البية الظابط والبية المهندس هيخلوك تجيب طفاية ومثلث وشنطة اسعاف وطبعا بعد الموظف ما يدفعك كل حاجة وبعد ماتشترى وثيقة تأمين
5- هيفحصوا ويكتبولك حالة جيدة تدخل تستلم رخصة كاملة وليس تصريح لية بقة؟ علشان معاك شهادة بيانات لنقل القيد والملكية واذا عطولك تصريح مؤقت هيكون لسبب واحد وهو لحين ورود استعلام مباحث مكافحة سرقة السيارات وهيكون تصريح بمدة 3 شهور ، طبعا تروح بعد 3 اسابيع هتلاقى الاستعلام وصل يدولك رخصة كاملة وربنا معاك
اضافة بسيطة بس طلعت طويلة قوى ههههههههههههههههههههههههه هههه
شكرا ليك ايمن بك على الاضافه
ولكن

انا كمان عندى اضافه بسيطه
ههههههههههههههههههههههههه هههههه
بالنسبه لاستعلام مباحث مكافحة سرقة السيارات
ده بيطلع علطول من المرور اللى هيتنقل له العربيه وبياخد حوالى ربع او نصف ساعه حسب الموظف
وهنا لو تلاحظ الرخصه ساريه فمش هيحتاج شهادة بيانات
وبرده هيدوله تصريح مؤقت لحين ضم الملف الخاص بالسيارة مش رخصه
الا اذا زبط بتوع المرور القديم وخد معاه المندوب بالملف للمرور الجديد هنا بس هياخد الرخصه بعد اسبوعين او فى الحال حسب ظروفه معاهم
اما غير كده فمظنش وده عن اكثر من تجربه فى اكثر من مرور بما فيهم اقاليم
ولك بالغ تحياتى وفائق احترامى