العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 27-10-2009, 04:59 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اسبيرانزا تيجو اللغز؟

على فكرة استهلاك الصنى للبنزين لما تبقى كل حاجة مظبوطة وخاصة فلتر الهوا والبنزين بيوصل 125 كيلو لكل 10 لتر على الطريق السريع و100 داخل القاهرة لكل 10 لتر وانا اشتريت دماغى وركبت غاز بعد مكنت بدفع حوالى 1500 جنيه بنزين 92 كل شهر بقيت بدفع حوالى 200 جنيه كل شهر
قديم 28-10-2009, 11:29 AM
kholio2005 kholio2005 غير متواجد حالياً

kholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to all

متشكر ليك استاذ خالد
بس عايز اقول لحضرتك على حاجة على فكرة التيجو 4x4 دخلت رالى كاس مصر و رالى الفراعنة و كمان اخدت المركز الخامس على ما اعتقد فى رالى كاس مصر و سمعت انها اخدت المركز السادس على مستوى الفرق المصرية و 13 فى الترتيب العام فى رالى الفراعنة مع العلم ان فى عربيات تانية 4X4 مبتكملش حتى السباقات دى للأخر
اكيد لو عربية مبتسحملش أو عربية مش قوية مكنش ينفع حتى مجرد التفكير انها ممكن تخش سباقات زى دى و تمشى فى الصحراء مدة طويلة على فكرة التيجو 4x4 نفس عفشة التيجو 1600 سي سي بس طبعا الموتور و نظام الجر مختلفين
قديم 28-10-2009, 04:24 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

والله انا قلت تجربتى الشخصية وانا شخصيا خلصتضمان النيسان فى سنة يعنى عربيتى موديل 2008 مشيت بيها 100 الف كيلو فى حوالى 8شهور وخلصت الضمان من سنة تقريبا وبحمل فيها بضاعة اكتر من نص طن لى طن احيانا ومنكرش طبعا ان ده بيخليها عايزة متابعة لكن موضوع السباقات والكلام ده بيرجع لسببين الاول تعود المتسابق نفسه وقدرة العربية نفسها ودى شىء لاينكر وثانيا شخصية المتسابق ومدى توصله للسرعات العالية وعدم خوفه وانا عندى كتالوج التيجو لانى كنت ناوى اجيبها قبل النيسان سرعتها وثباتها ممتازين لحد 175 فازاى تدخل سباق ثم احنا استعمالننا عادى مش سباقات يعنى كل العربيات سواء المهم فى استعمال الشخص نفسه وكلمة شخصية المتسابق علشان متتفهمش غلط دى حصلتلى شخصيا لانى خرجت من اسكندرية 2 بالليل وكان عندى معاد فى مصر الجديدة حوالى الساعة 4 طبعا قرصت وانا جاى وصلت ميدان روكسى فى مصر الجديدة 3 ونص يعنى ساعة ونص من اسكندرية لما قلتها للتاجر اللى رايح له استعجب لانه مكلمنى 2 الا خمسة مكنتش مشيت من ميدان المنشية فى اسكندرية وقال انا مقدرش ازود عن 130 و لو وصلت بعربيتى 135 ابتدى اقلق مع ان عربيته جيب شيروكى ادى معنى شخصية المتسابق ثم انت لايعنيك الا حاجتين الخدمة الصح وقطع الغيار واهتمامك الدائم يعنى الميه الخضرا ومجموعة الزيوت من زيت وفلتر كل 5000 كيلو وفلتر هوا وفلترر البنزين والاطمئنان على الفرامل كل 5000 كيلو وتاخد المطبات على الاولانى حتى ولو عربيتك هامر لان ده بيهز عفشة العربية وتربيط العفشة كل 5000 دى اهم حاجات بالنسبة لعربيتك واهم من كل شىء انت اشتريت حاجة يبقى خلاص متدورش غير على كيفية المحافظة عليها وصيانتها لان كل واحد فينا له دماغ وحسب دماغه هيفتيك وانا شخصيا حصلت معايا فى ماكينة تصوير كنت اشتريتها وكانت لسه اول موديل ينزل مصر بالكومبيوتر الكلام ده سنة 1989 وطبعا فى التوكيل مش فاهمين فيها حاجة المهم بوظوها لما بقول لواحد من سنة دى ماكينة سيئة قال دى ممتازة وانا وانا وقعد يقول اشعار فيها مايعنيك كيفية المحافظة عليها لانك اشتريت خلاص ومتبصش وراك وربنا يوفقك ان شاء الله ونجيلك بورسعيد ياعم وتعزمنا على لفة بيها هناك مش هنقول لك تعزمنا فى مطعم البرج والكلام ده ههههههههههه
قديم 28-10-2009, 05:59 PM
الصورة الرمزية shadyelzaher
shadyelzaher shadyelzaher غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات بشركة أدوية
هواياتي: القراءة ومتابعة الأخبار السياسية ولعب تنس طاولة

shadyelzaher is just really niceshadyelzaher is just really niceshadyelzaher is just really niceshadyelzaher is just really nice

ألف مبروك عليك السيارة ورينا يباركلك فيها
أنا بصراحة لم اقرأ موضوع عن التيجو بهذه الموضوعية
وهيا بنا نتفق أن الناس فيما يعشقون مذاهب
فلن تجتمع كل الآراء على سلعة ما ولابد من الاختلاف
المهم أن تلبي السيارة احتياجاتك وتلبي طموحاتك فى حدود المبلغ المدفوع فيها
وانا ارى بافتراض صحة احكامك على السيارة أنها تحفة بكل المقاييس
مرة أخرى ألف مبروك
قديم 29-10-2009, 11:03 AM
kholio2005 kholio2005 غير متواجد حالياً

kholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to all

اهلا بيك أ/خالد , ربنا يباركلك فى النيسان و يحفظهالك
ياريت بس انت تشرفنى هنا فى بورسعيد و ملكش دعوة

متشكر ليك أ/ شادى و ربنا يبارك فيك ,
بناء على طلبك حعمل المشاركة دى فى موضوع لوحده