العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > بروتون PROTON

بروتون PROTON شركة بروتون هي الصانع الماليزى الوطني للسيارات. يعود إنشاء الشركة لعام 1983 بناءًا على توجيهات مباشرة من رئيس الوزراء الماليزى آنذاك، د. مهاتير محمد. شركة بروتون القابضة، هي الشركة المسيطرة على بروتون للسيارات.

قديم 07-06-2012, 03:46 PM
s.aziz s.aziz غير متواجد حالياً

s.aziz is on a distinguished road
للاهمية عايز اشترى عربية واجا 2005 او اعلى فى حد يقولى راية اية ف العربية ..؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ...
السادة اعضاء المنتدى المحترمين

عايز اخد نصيحة السادة الافاضل اعضاء المنتدى فى االعربية البروتون واجا موديل 2005 ولو حد لية راى فيها او وجهة نظر انا مش شايفها اصل بصراحة انا بحب العربية دى وبدور حاليا على عربية موديل 2005 او اعلى بس شرط الحالة تكون كويسة ...... فانا الى طالبة من زملائى ف المنتدى الاتى اولا الرد على الاسئلة التالية :-
1- هل لو معاك فلوس ف حدود 50 او 55 الف تجيب واجا ولا تجيب عربية غيرها وياريت ذكر السبب ..؟ وهل تجيب عربية نوعها اية
2- شكل العربية لو لمرحلة الشباب اى نعم هى ف الاواخر بس مش بعيد قوى ( 30سنة بقى ) تبقى مناسبة
3- استهلاك البنزين ف العربية بتعمل كام كيلو ف العشرين لتر ( الصفيحة يعنى ) داخل القاهرة ف الزحمة ووجع القلب
4- قطع غيار السيارة هل هى معمرة اولا وثانيا اسعارها ف المعقول ولا عالية بالنسبة لنفس فئة العربية .
5- هل البروتون واجا موديل 2005 او اعلى فعلا عربية تقتنى ولا ممكن بعد فترة اقرر تغيرها لانى محتاج عربية اقتنيها مش ابيعها تانى ( لانى بصراحة لاقيت ان العربية بتبقى قيمتها ف وجودها معاك مش ف فلوسها لانك ف كل الاحوال هتخسر لو بعتها ) .
6- اغلب مشاكل العربية هل هى مشاكل ممكن يتم التعامل معاها ولا بمعنى اصح بتنح معاك ... وهل يوجد اماكن او مراكز صيانة او ميكانكية بعيد عن التوكيل يمكن الاعتماد عليهم .
ثانيا بقى
عايز نصيحة الاعضاء لما اروح ابص على عربية لنفس الموديل اية هى اهم الحاجات الى لازم ابص عليها وانا بتفرج على العربية .

شاكر لكل اعضاء المنتدى واتمنى فعلا ان حد يفيدنى ف الموضوع دة لانى غلبت على النت ومش لاقى موضوع شامل عن العربية يبين اية مميزاتها وعيوبها العملية مش على الورق بس .
قديم 07-06-2012, 06:51 PM

افتراضي رد: عايز اشترى عربية واجا 2005 او اعلى فى حد يقولى راية اية ف العربية ..؟

متابع للاهمية ....
قديم 07-06-2012, 08:52 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اشترى عربية واجا 2005 او اعلى فى حد يقولى راية اية ف العربية ..؟

السلام عليكم
متابع بالنسبه للبروتن عموما
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 08-06-2012, 01:45 AM

متابع جدااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااا
قديم 08-06-2012, 10:10 AM

لاعادة الرفع ......

الكلمات الدليلية
بروتون, سيارة العمر, عايز عربية واجا, واجا 2005