العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Accent Verna RB اكسنت فيرنا

Accent Verna RB اكسنت فيرنا Hyundai Accent - Verna - RB جميع اجيال اكسنت وفيرنا Hyundai Accent - فيرنا الجيل 2 Hyundai Accent - اكسنت الجيل 1 Hyundai Accent - نيواكسنت الجيل 3 Hyundai Accent - اكسنت ار بى RB الجيل 4

قديم 12-01-2011, 05:54 PM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو ينفع اللى انا بقوله ده؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

بصوا ياجماعة انا ليا رائ مش عراف صح ولا غلط بس انا حابب افكر معاكم بصوت عالى

المفروض ان الفرامل قوتها بتتناسب مع المحرك ووزن العربية عشان تعرف توقفها فبالتالى الالنترا اتقل من الفيرنا ومحركها اقوى فبتحتاج قوى اكبر من الفيرنا فلو فرضنا انه ممكن تركب 2006 مش حتبقى قوية اوى على العربية وممكن تاثر على العربية وده فكرى ومش عارف صح ولا غلط بس قلت افضفض معاكم

بيتهيألى ده يبقى فى صالحها لآنه هيبقى فعال اكتر على الفيرنا

Komy
قديم 12-01-2011, 07:02 PM
الصورة الرمزية بدر بسيونى
بدر بسيونى بدر بسيونى غير متواجد حالياً

مشرف الكورى
من انا؟: مصرى
التخصص العملى: كيميائى
هواياتي: السيارات

بدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond reputeبدر بسيونى has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rooming مشاهدة المشاركة

بيتهيألى ده يبقى فى صالحها لآنه هيبقى فعال اكتر على الفيرنا
مش عارف حاسس انه حيبقى اقوى من الازم وحياثر سلبى على العفشة نتيجة القوة الزايدة فى الفعل وبالتالى رد الفعل مع كل قفشة فرامل بس فعلا الموضوع ده لو نفع تستحقوا جائزة نوبل للفيرنا
قديم 15-01-2011, 05:06 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

مش عارف حاسس انه حيبقى اقوى من الازم وحياثر سلبى على العفشة نتيجة القوة الزايدة فى الفعل وبالتالى رد الفعل مع كل قفشة فرامل بس فعلا الموضوع ده لو نفع تستحقوا جائزة نوبل للفيرنا
استاذ - بدر انت منورنا
اكيد مفيش سلب لان الموضوع زي اي عربيه بتتعدل من حيث القوه لازم بيعدلو قوه الفرامل دي حاجه طبعيه علشان يقدرو ا يوقفوا قوه الاندفاع الزياده
الفيرنا اصلا موتورها 1300 و1500 يعني في حدود من 75 الي 90 حصان
لاكن هما حطوا 1600 -107 حصان من غير ميزودوا قوه الفرامل
فلي احنا بنفكر فيه هو ده الي كان لازم يتعمل بس غبور لو كان حيعمل كده علي ما اعتقد كان لازم يلعب في تصيم العربيه علشان يقدر يحط طنابير اكبر واجهزه فرامل اكبر ودي طبعا حتكلف

بس كان عندي فكره تانيه ان احنا ممكن نجيب جهاز ABS من عربيه استعمال ويركب علي الفيرنا ولو ينفع حيبقي فكره كويسه لانه حيبقي اسهل
لو حد عنده فكره ياريت يفدنا بيها
قديم 15-01-2011, 05:32 PM
الصورة الرمزية Komy
Komy Komy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الشركة المصرية لنقل الكهرباء
هواياتي: العربيات

Komy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond reputeKomy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن منصور مشاهدة المشاركة

استاذ - بدر انت منورنا
اكيد مفيش سلب لان الموضوع زي اي عربيه بتتعدل من حيث القوه لازم بيعدلو قوه الفرامل دي حاجه طبعيه علشان يقدرو ا يوقفوا قوه الاندفاع الزياده
الفيرنا اصلا موتورها 1300 و1500 يعني في حدود من 75 الي 90 حصان
لاكن هما حطوا 1600 -107 حصان من غير ميزودوا قوه الفرامل
فلي احنا بنفكر فيه هو ده الي كان لازم يتعمل بس غبور لو كان حيعمل كده علي ما اعتقد كان لازم يلعب في تصيم العربيه علشان يقدر يحط طنابير اكبر واجهزه فرامل اكبر ودي طبعا حتكلف

بس كان عندي فكره تانيه ان احنا ممكن نجيب جهاز ABS من عربيه استعمال ويركب علي الفيرنا ولو ينفع حيبقي فكره كويسه لانه حيبقي اسهل
لو حد عنده فكره ياريت يفدنا بيها

بس بيتهيألى يا باشا إن بالطريقة دى هنظطر نغير مجموعة الفرامل العلوية ( السرفو والماستر العمومى ) بالإضافة للجهاز طبعا وممكن الخزن بتاعت الأربع عجلات كمان بس دى مش متأكد منها وكده هتكلف ولا إيه؟

Komy
قديم 15-01-2011, 06:14 PM
ايمن منصور ((عباسى )) ايمن منصور ((عباسى )) غير متواجد حالياً
عضو ((عباسى))
من انا؟: عباسى
التخصص العملى: عباسى
هواياتي: عباسى

ايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant futureايمن منصور ((عباسى )) has a brilliant future

بس ممكن تكون اجهزه الabs بتضاف علي مكونات الفرامل العاديه لان الي اعرفه ان الabs لو حصل وانه مشتغلش واللمبه بتاعته نورت الفرامل بتشتغل عادي مفيش اي مشكله
وانا كنت شفته في الاسبرنزا ال512 السيرفو عادي جدا زي الي الفيرنا
دي من وجه نظري