العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 03-06-2012, 05:20 PM
moatazrhm moatazrhm غير متواجد حالياً

moatazrhm will become famous soon enoughmoatazrhm will become famous soon enough
عاجل مشكلة فى لانسر بومة 2011 - عداد الار بى إم

اخوة الأعضاء الأعزاء
محتاج خبراتكم لأن واضح ان عندى مشكلة ، انا معايا لانسر 2011 و انا من محبى المشى الهادىء و انا مسافر اخر مرة لاحظت حاجة غريبة جدا و هيا ان و انا ماشى على 90 تقريبا وعلى الغيار الرابع لقيت عداد الار بى ام عايز يعدى ال 3 ، المهم جيبت الخامس و كبست بنزين لقيت العداد بتاع السرعة وصل لل 110 والار بى ام برده عايز يعد ال 3 ونص فمش فاهم هنا ايه المشكله هل العربية بتعانى من مشكلة ما و لا ده الطبيعى و لا ايه مع ملاحظة انى كنت مشغل التكييف و الجو كان ظهر .
قديم 03-06-2012, 06:09 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى لانسر بومة 2011 - عداد الار بى إم

طالما بتعمل الصيانات

وبتغير فلاتر

يبقى كده طبيعى

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 05-06-2012, 01:30 PM
moatazrhm moatazrhm غير متواجد حالياً

moatazrhm will become famous soon enoughmoatazrhm will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

طالما بتعمل الصيانات

وبتغير فلاتر

يبقى كده طبيعى
-----------------------------------------------------------

شاكر لردك يا باشا بس ليا تعليق بسيط لو ده طبيعى معنى كده ان العربية لو انا زودت عن 120 ووصلت 160 - 180 يبقى الار بى ام هيدخل على ال 7 مثلا وطيب لو فرضنا انى وصلت لل 200 يبقى الار بى ام هيدخل على المنطقة الحماء فى العداد فهل كده عادى و لا ايه ؟
قديم 06-06-2012, 01:18 AM
sam30 sam30 غير متواجد حالياً

sam30 is on a distinguished road

الار بى ام بتاع اللانسر المانيوال عالى بعكس الاوتوماتيك يعنى ممكن تمشى على 120 فى الاوتوماتيك وتلاقى الار بى ام على 3 فلا اوتوماتيك لكن فى المانيوال بيبقى على 3400 وداه عن خبره فى النظامين
قديم 06-06-2012, 04:02 AM
الصورة الرمزية elmo7areb
elmo7areb elmo7areb غير متواجد حالياً
التخصص العملى: كمبيوتر
هواياتي: القراءه

elmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to beholdelmo7areb is a splendid one to behold

صراحة يا باشا انا مش شايف مشكلة !
انا عند حوالى 100 الى 110 على الخامس بيكون ال ار بى ام على 3 ودة انا كنت قلقان منه لكن ركبت اكتر من تاكس وشفت السرعة مع ال ار بى ام ولقيتى عربيتى عادية مفيش فيها مشكلة

بالنسبة ل عند 180 هيكون على 7 فا انا مجربتش الموضوع دة اعذرني

بس اظن والله يا معتز مش شايف مشكلة فى الار بى ام بتاعك خالص بس المهم السحب يكون عندك سريع وميكونش فى تنطيط فى الار بى ام يعنى ميكونش بيلعب

لك تحياتي

الكلمات الدليلية
ميتسوبيشى لانسر, عداد rpm, ميتسوبيشي لانسر