العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سفارى وطرق

سفارى وطرق اماكن تستحق الزيارة - سفارى - رحلات - طرق جديده او مختصره - طرق احذر منها

قديم 07-06-2014, 02:05 PM
rokaa92 rokaa92 غير متواجد حالياً

rokaa92 is on a distinguished road
تقرير تجربة السفر للعين السخنة

امبارح كانت اول مرة ليا اسافر بالعربية للعين السخنة وانا عربيتى 127 توب فحابب اشارك يمكن حد يستفيد اولا انا من الهرم وخدت الدائرى ونزلت النزلة اللى بعد كارفور واول يو ترن ترجع على بداية طريق القطامية العين السخنة وانا ليا شوية ملحوظات بالنسبة للطريق بصراحة الطريق رائع واسع تمام مفيهوش تقريبا مطباط تذكر نادرا فى مصر لما تلاقى طريق محترم كدة وفية بنزينة فى اول الطريق وبنزينة فى النص بس المهم بقى انك اول حاجة تكون متأكد من عربيتك تمام لان الطريق مفيهوش اى خدمات نهائى من الاول للاخر غير الكافيتريا اللى فى النص هى والبنزينة غير كدة صحراء تامة هى المسافة مش كبيرة 120 ك من القاهرة للعين السخنة بس اللى بيركن فى الطريق محدش بيعبرة كلة طاير لان السرعة 120 وانا بصراحة كنت ماشى 90/100 يعنى وساعات ادوس شوية بس طبعا اغلبية اللى مسافرين كلة طاير المهم الحمد لله وصلت العين السخنة وانا ريحت فى الطريق مرة وانا رايح ومرة وانا راجع كل مرة ربع ساعة وهناك فى العين السخنة اول متوصل تاخد الاتجاة الشمال اللى هو اتجاة السويس وهتمشى بردة حوالى 15ك تبداء الشواطى طبعا فى اول الشواطىء زحمة موت وكل الرحلات بتنزل هناك فبصراحة اناكملت لادام شوية وقالولى على شاطىئ اسمة الزهور تابع للقوات المسلحة بس هو غالى شوية الفرد ب100 جنية بس شاطىء محترم اوى ونضيف والناس فية مبتتاخرش عليك فى اى حاجة ططلبها وال100 جنية شاملة كل حاجة جوا من شماسى وكراسى وبدون حد اقصى يعنى كل اللى انت عاوزة هيجبهولك انا كنت انا والمدام وطفلين جابولى شمسيتين و6 كراسى علشان مطحوطش اى حاجة من حاجتكعلى الارض وطول النهار بينضفوا الشط على طول والامن طول النهار على الشط يعنى مفيش اى مجال للقلق والمية رائعة يعنى هو شط عائلى محترم جدا جدا المهم قضيت اليوم واتحركت من هناك الساعة 5 للرجوع ودخلت القاهرة تقريبا 7الاربع والحمد لله عدا اليوم على خير
بس هى اهم حاجة موضوع ان الطريق مفيهوش خدمات خالص يعنى خلى بالك من عربيتك تمام لان ناس كتير طول الطريق ركنة ومستنية الفرج....
قديم 07-06-2014, 02:47 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all
افتراضي رد: تجربة السفر للعين السخنة

الحمد لله على سلامة الوصول انت والاسرة الكريمة
واكيد كان يوم رائع واستمتعت بيه
الواحد بيبقى عاوز يوم راحة ولو في الشهر مرة علشان يغير الموود وروتين الحياة الممل
وعلى فكرة احلى شواطئ بتبقى شواطئ القوات المسلحة
أنا كنت الاسبوع الماضى في فندق 6 أكتوبر في الانفوشى في اسكندرية انا والاسرة كلها كانوا 5 أيام من أجمل ايام حياتى
واجازة سعيدة ان شاء الله
قديم 07-06-2014, 02:50 PM
rokaa92 rokaa92 غير متواجد حالياً

rokaa92 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن شرف مشاهدة المشاركة

الحمد لله على سلامة الوصول انت والاسرة الكريمة
واكيد كان يوم رائع واستمتعت بيه
الواحد بيبقى عاوز يوم راحة ولو في الشهر مرة علشان يغير الموود وروتين الحياة الممل
وعلى فكرة احلى شواطئ بتبقى شواطئ القوات المسلحة
أنا كنت الاسبوع الماضى في فندق 6 أكتوبر في الانفوشى في اسكندرية انا والاسرة كلها كانوا 5 أيام من أجمل ايام حياتى
واجازة سعيدة ان شاء الله
الله يكرمك يا استاذ حسن وفغلا اليوم بفرق جامد اوى بس المشكلة انك بتبقى راجع مش عايز تروح الشغل خالص
قديم 07-06-2014, 02:57 PM
الصورة الرمزية حسن شرف
حسن شرف حسن شرف غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجارة وتسعير السيارات
هواياتي: تجارة وتسعير السيارات

حسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to allحسن شرف is a name known to all

عندك حق انا قعت بعدها يومين مرحتش الشغل بعدها بس هى دى سنة الحياة
لازم نرجع للشغل تانى علشان نأكل ولادنا ونعيش ونرجع نسافر تانى
قديم 29-06-2014, 03:07 PM
aasstt aasstt غير متواجد حالياً

aasstt has a spectacular aura aboutaasstt has a spectacular aura aboutaasstt has a spectacular aura about

وهل شاطئ الزهور ال 100ج شاملة وجبة ام بدون وجبة وهل يمكن اخذ ماكولات ام ممنوع

الكلمات الدليلية
العين السخنة, رحلات, سفارى, سفر