العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 03-11-2013, 02:22 PM
الصورة الرمزية tata33
tata33 tata33 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

tata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud oftata33 has much to be proud of
افتراضي الماتريكس وهواجس الاتوماتيك

طبعا انا طول عمرى باركب مانيوال واخر عربية كانت معايا لانوس 2006 وبعد كده ونظرا للزحام المتزايد قلت اجيب اوتوماتيك وفعلا جبت الماتريكس 2011 الحقيقة كانت رائعة لكن نظرا للظروف الحاصلة فى البلد مكنتش باسافر بيه كتير كل اللى عملته بيها 8000 كيلو .
المهم اخر مرة مسافر بيها حصل حاجة غريبة جدا كنت رايح اسكندرية وانا فى الرجوع طبعا الطريق زحمة جدا فكنت بعمل كيك داون كتير بصراحة وبقرص جامد . المهم قبل طنطا ب 20 كيلو تقريبا حصل حاجة غريبة العربية ادوس لها الاقى ال rbm بيطلع وماينزلش يعنى مثلا على سرعة 90 الاقى ال rbm على 4 اخف رجلى ينزل ادوس تانى يعمل نفس الحركة طبعا اضايقت جدا وكنت خلاص وصلت تقريبا . اول ماوصلت كنا بليل بس لقيت الميكانيكى بتاعى فاتح حكيت له استغرب وقاس زيت الفتيس لقاه تمام طلع ركبها وجرب قالى العربية تمام مفيهاش حاجة بس نصحنى اخف رجلى عليها وانا سايق
المهم سافرت بيها بعد يومين وانا الهواجس مليانى لكن الحمد لله لقيت العيب اختفى وحفظت مستوى ال rbm . يعنى على سرعة 100 ال rbm بيبقى 2.8 وعلى سرعة ال 120 ال rbm بيبقى 3.1 لكن ظلت هواجس الاتوماتيك التى كنت اسمعها ترن فى عقلى
فمثلا السيارة لايمكن شدها اذا تعطلت ولايمكن تدويرها بالزق . كذلك الفتيس الاتوماتيك عاوز معاملة حنينة وبلاش كيك داون كتير . كل ده خلانى اتحسر على ايام المانيوال وسرعة تجميعه وسيطرت على فكرة البيع والرجوع للمانيوال الحقيقة مش عارف اعمل ايه

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين
قديم 03-11-2013, 03:39 PM
ssadek ssadek غير متواجد حالياً

ssadek is on a distinguished road
افتراضي رد: الماتريكس وهواجس الاتوماتيك

الحمد لله حصل خير

ومن رائيى ان الاوتوماتيك طبعا افضل واجمل واسهل وبيريح اكيد انتة جربت وللعلم السيارة ممكن تتجر على ال N انما ال P لاء
قديم 03-11-2013, 06:39 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ssadek مشاهدة المشاركة

الحمد لله حصل خير

ومن رائيى ان الاوتوماتيك طبعا افضل واجمل واسهل وبيريح اكيد انتة جربت وللعلم السيارة ممكن تتجر على ال N انما ال P لاء
معظم الاوتو لو حتى اتجر على ال N يبوظ او ليه مسافة بس قصيرة
لازم العجل اللى قدام يترفع

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 03-11-2013, 06:41 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

هى العربية فيها اوفر درايف ؟ ممكن تكون كنت دايس عليه بالغلط ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 03-11-2013, 07:12 PM
shooter123 shooter123 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير شركة دعاية واعلان

shooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant futureshooter123 has a brilliant future

الماتركس مفيهاش اوف درايف
انت بس عشان اول مرة ترسوق اوتو بعد شوية حتاخد عليها وحتختفي كل المشاكل دي ومع الوقت كمان عمرك ما حتفكر تركب مانيوال تاني ( عن تجربة )
بس نصيحة اخوية لو عايز تركب اوتوماتيك نضيف يبقي ابعد عن الكوري
عندك الياباني سعره تقريبا في نفس سعر الكوري لكن الاوتوماتيك بتاعه مختلف بشكل جذري

العمر لحظة

الكلمات الدليلية
هيونداى ماتريكس