العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > متسوبيشى Mitsubishi

قديم 23-10-2012, 04:21 AM
Zema87 Zema87 غير متواجد حالياً

Zema87 is on a distinguished road
عاجل عيب لا اعرفه في بومه 2007

لو سمحت أنا عندي لانسر بومه 2007 اوتوماتيك 1600سي سي والعربيه بتقعد تنتش مني علي اي سرعه يعني طول منا ماشي بتعمل كده والنتش ده مش في اثناء الغيارات حتي وانا دايس دواسة البنزين علي الاخر تلاقي ال أر بي ام عمال يعلي ويوطي مع العلم اني رحت التوكيل دايموند موتورز وغيرلي فلتر بنزين ونفس العيب لسه موجود رحتله تاني قالي دي طرمبة بنزين غيرتها بره عند الميكانيكي وغيرت بوجيهات وسلوك بوجيهات وطقم سيور ،سرفيس يعني ونفس العيب موجود وبقت كمان تقطع مني بنزين وفيها لسه ربع التانك و رحت للميكانيكي تاني راح مركب لي الطرمبه القديمه تاني ونفس العيب مازال موجود "التنتيش" وكشفت عليها كمبيوتر و مظهرش حاجه يعني بجد الواحد طلع عينه مع العلم بردو ان العربيه اخرها 160 بالعافيه.
قديم 23-10-2012, 04:57 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عيب لا اعرفه في بومه 2007

بص مبدئياً ومن غير تجريب ومن كلامك بس صعب نحدد العيب بالظبط وعلشان نحلل المشكلة واحدة واحدة لازم توضح النقاط ديه

العيب ده جالك بعد حاجة معينة ؟ صيانة كام او تغيير زيت او حادثة ولا فجأة كده
والعداد بتاع العربيه عامل كام دلوقتى
بتستخدم بنزين كام
كشفت على وجود تسرب فى دورة البنزين (التانك والخراطيم للطرمبة ومنها للانجكشن ؟
كشفت على الموبينة وانت بتغير البوجيهات وسلوكها واتأكدت انها تمام ؟
طرمبة البنزين اللى جبتها انت متأكد انها اصلية ؟ لان فيه حاجات مقلدة وبيبقى ادائها ضعيف
هل التقطيع بيبقى والتانك اقل من النص او الربع ولا فاضى او مليان بتقطع برضو ؟
انت متاكد ان التنتيش ده مش مصحوب بنقل غيارات الاوتوماتيك (يعنى النتشات على نفس الغيار )
فيه اى دخان بيطلع من الشكمان ولو فيه لونة اية

الاسئله ديه للايضاح بس اكتر لكن عموماً المشكلة اللى عندك فيها احتمال
- طرمبة بنزين خاصة لو بتحصل اكتر والتانك اقرب لكونة فاضى
وممكن يكون فيه تسريب فى الخراطيم او الدورة عموماً يخلى ضغط الطرمبة مش كافى

- مشكلة حساسات - وديه يبينها الكمبيوتر

- مشكلة رشاشات - ممكن تكشف عليها وممكن تتنظف بس الفيصل فيها انها تتغير

- مشكلة موبينة ومستبعدة لانك قولت انك غيرت السلوك والبوجيهات فلو العربيه متلتة او الموبينة ضعيفه كان الميكانيكى خد باله

اخر حاجة عايز اقولهالك برضو ان كشف الكمبيوتر بيفرق من مهندس للتانى ومن جهاز للتانى فيه اجهزة مبتقراش كل الاعطال او المهندس او الفنى اللى بيشغل الجهاز مش خبرة والمشاكل اللى زى اللى عندك ديه كشف الكمبيوتر هيوفر مسافات كبيرة علينا بدل ما تقعد تفك وتركب كل حاجة

وان شاء الله وتحت امرك فى اى استفسار

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 23-10-2012, 11:40 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

و الله اللى انت بتحكيه دا بالظبط كان فى عربيتى اللانوس و التوكيلات محدش عرف
طلع فى الاخر صمام البيئة ال egrv فلو اللانسر فيها الصمام دا جرب افصل خرطوم الفيكم بتاعه

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 23-10-2012, 12:35 PM
msr1192 msr1192 غير متواجد حالياً
من انا؟: موظف
التخصص العملى: اداري
هواياتي: الكمبيوتر والسيارات

msr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to allmsr1192 is a name known to all

اخي الفاضل انا معايا نفس العربية والمشكلة غير موجودة اطلاقا ومع اصحاب ليا من وجهة نظري العربية دي اتمونت بنزين مغشوش او وسخ (فية اتربة) وهية اللى عملت كدة ذرات صغيرة جدا عملت شبة انسداد جرب تنظفها او تغيرها لان العربية دي اجمل ما فيها سحبها

قديم 23-10-2012, 03:41 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
ممكن يكون التنك خد خبطه من تحت فبيسد المصفي بتاعة الطلمبه او في انسداد في المصفي
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين