العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 21-11-2013, 05:06 PM
احمد اوتو احمد اوتو غير متواجد حالياً

احمد اوتو is on a distinguished road
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

ومن كلامك كده يعني يبان ان العيب في موبينه تانيه ضعيفة لاما الموبينه اللي غيرتها مش اصليه والله اعلي واعلم
قديم 22-11-2013, 07:59 PM
adelwik adelwik غير متواجد حالياً

adelwik is on a distinguished road
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد اوتو مشاهدة المشاركة

هل غيرت الموبينه بموبينه اصليه ولا كوري وخلاص؟؟لأن حضرتك بتقول الترتيله خفت بعد ما غيرت الموبينه وايه اخبار سلك البوجيهات بالمناسبه؟؟
الترتيلة اللى موجودة حاليا هى فى العربية من زمان بس من فترة الموتور كان بيتهز جامد وطلع العيب موبينة البوجيه وغيرتها على طول من موزع معتمد اصلى بس طبعا انا ما اعرفش هل فيه علاقة بين الترتيلة اللى موجودة من زمان والترتيلة اللى مشكلتها اتحلت لان فيه اكتر من سبب يخلى الموتور يرتل بخصوص اسلاك البوجيهات انا ماعرف ازاى اشيك عليها

الف شكرررررررررررررررررررررر على مساعدتك
قديم 22-11-2013, 08:04 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد اوتو مشاهدة المشاركة

ومن كلامك كده يعني يبان ان العيب في موبينه تانيه ضعيفة لاما الموبينه اللي غيرتها مش اصليه والله اعلي واعلم
طيب انا عايز اعرف ازاى اختبر كفاءة موبينات البوجيهات والاسلاك ؟؟؟؟؟؟ لان زى ما حضرتك بتقول ممكن تكون شغالة بس ضعيفة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الف شكررررررررررررررررررررررر ررررر
قديم 24-11-2013, 02:10 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romeoalmansour مشاهدة المشاركة

ياسيدي الفاضل لما تكون المشكلة بالشكل دا بحاول اتاكد انها مش مشكلة نمطية او هناك تكرار للشكوي علي مستوي العالم منها،وعشان كده بدخل علي الشركة الام (وكان فيه مشكلة في الاتصال - مش عارف ادخل علي الموقع) وبحاول استفسر علي المشكلة ويبعتولي الـ (technical service bulletins TSB) الخاصة بها.
وفعلا المشكلة دي ظهرت كتير وكان سببها في العربية دي هو الايدل وطريقة تنظيفة - لذا قبل تغيير الموبينة او البوجيهات او الرشاشات لابد من تنظيف الايدل وان شاء الله خير وطريقة تنظيفة انا هحطها لما اروح ان شاء الله (مش قبل 12 مساء ان شاء الله) لجميع الاعضاء.
واسف علي التاخير مش بأيدي
والله اعلي واعلم

.
بص يا باشا انا من اسبوعين نضفت البوابة لكن على كل جنب من البوابة فيه مش عارف حساسين ولا ايه المهم فكيت واحد منهم لاقيته مليان بلاوى ونضفته تنضيفة معتبرة لكن التانى ما عرفتش افكه عالشان مكان صعب جداااااااااااااااااا
قديم 25-11-2013, 05:38 PM
a.bakry a.bakry غير متواجد حالياً

a.bakry is on a distinguished road

شكرا علي الموضوع
باختصار انا معايا الانترا 2008 خليجي
ال rpm علي الصلنصية بيبقي علي 600 هل ده طبيعي
مع احساس بخنقة السيارة في المشي
غيرت فلتر بنزين وبوجيهات ونضفت البوابة ومازال العيب ايه الحل؟
وجزاكم الله خيرا