العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki

سوزوكى Suzuki بدات شركة سوزوكى نشاطها فى عام 1909 كشركة اقمشة لاكن مع الثورة الصناعية فى اليابان تحولت لانتاج السيارات عام 1952 وهيا تخضع حاليا لشركة جنرال موتورز حيث تملك الاخيرة نسبة 20% من اسهمها كما تمتلك سوزوكى شركة ماروتى الهندية Maruti من اشهر موديلاتها: سويفت ماروتى التو ليانا وايجنيس وجيمنى وجراند فيتارا و SX4 XL7

قديم 07-05-2012, 03:44 PM
DISNEY DISNEY غير متواجد حالياً

DISNEY is on a distinguished road
للاهمية مشكلة فتيس السويفت

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
دلوقت ياجماعة انا معايا شيفرولية سبرينت 91 (اخت السويفت الهاتش باك )
العربية 1300 اوتوماتيك
العربية فتيسها 3 غيار بس
ودة بصراحة هيشلنى
لان العربية بتنقل التالت على ال 60
وعلى ما توصل لل 90 بيكون صوتها عالى جدا
وطبعا اقصى حاجة جبتها بيها كان 120
فهل فى حد جرب غيرلها الماتور بواحد اربعة غيار ؟؟
او حد عند عندة اى حل للمشكلة دى
اتمنى ان حد يقدريفيدنى
قديم 07-05-2012, 08:39 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فتيس السويفت

إطلع على الحرفيين وشوف المتاح ايه

والاسعار كمان وبلغنا

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 07-05-2012, 09:46 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

ربنا يهديك للحل إنشاء الله (أنا بس ما أعرفشي عربيتك خالص ولا عمرى شفتها فا علشان كدة مش عايز افتي)
بس عموما إبدأ بالبحث عن فتيس فقط يركب على نفس الماتور بدون تعديلات سواء في وش الفتيس أو في الفيش بتاعته ولو حتى رسيت على تعديل في وش الفتيس مافيش مشكلة بس روح لخراط كويس علشان مايبقاش فيه مشاكل لاحقة وإبعد عن تعديل في الفيش بتاعت العتيس لأنه غير مأمون العواقب.
ملحوظة: الي فهمته من كلامك إني عربيتك أتوماتيك.
على فكرة إنتا ممكن تراسل الشركة الأم وتشوف هما هينصحوك بفتيس إيه يركب عليها وشوف تكلفته جديد بالشحن هتبقى غالية ولا إيه ولو غالية دور عليه إستيراد.
إنما الخطوة الأخيييرة خالص إنك تدور على ماتور بفتيس على بعضيه تخفيضا للنفقات بس.

قديم 07-05-2012, 11:00 PM
الصورة الرمزية Vanditta
Vanditta Vanditta غير متواجد حالياً

Vanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond reputeVanditta has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DISNEY مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة
دلوقت ياجماعة انا معايا شيفرولية سبرينت 91 (اخت السويفت الهاتش باك )
العربية 1300 اوتوماتيك
العربية فتيسها 3 غيار بس
ودة بصراحة هيشلنى
لان العربية بتنقل التالت على ال 60
وعلى ما توصل لل 90 بيكون صوتها عالى جدا
وطبعا اقصى حاجة جبتها بيها كان 120
فهل فى حد جرب غيرلها الماتور بواحد اربعة غيار ؟؟
او حد عند عندة اى حل للمشكلة دى
اتمنى ان حد يقدريفيدنى
باشا انامعايا اخت عربيتك وتقريبا والله اعلم كانت اوتوماتيك وصاحبها حولها مانيوال لان دواسة الدبرياج عندى واضح انها معمولة عمولة

فتقريبا الموضوع دة شائع فى السويفت الاوتو
فأنت لو هتغير هتجيب فتيس استيراد 6 غيار بتاع السويفت المانيوال وتركبة بأذن الله بدون مشاكل وهيفوقلك العربية ويظبط معاك الاداء على المكنة ال 1300 اللى عندك

اة على فكرة انا عندى المكنة ال 1000 سىسى 3 سلندر وماشاء الله سحبها جميل جدا وبتجمع معايا سرعة لغاية 140 على3.5 ار بى ام على الخامس

فأعتقد المكنة اللى عندك هتبقى ممتاازة بس على المانيول
وبالتوفيق ان شاء الله
قديم 08-05-2012, 12:19 AM
.EhAb .EhAb غير متواجد حالياً

.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold

3 غيار
خليك فى المانيوال يا عمنا