العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 14-11-2010, 08:08 PM
الصورة الرمزية ابن فنان
ابن فنان ابن فنان غير متواجد حالياً

ابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to allابن فنان is a name known to all
افتراضي رد: مقارنة شاملة بين الاسبيرانزا و اللوجان

شكراااااااااا
قديم 15-11-2010, 04:36 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dio مشاهدة المشاركة

سؤال ... لو حصل شد مع الفيرنا و اللوجان سواء في البداية او على طريق سريع من يفوز
لو طريق استريت الفيرنا تكسب
لو طريق فيه منحنيات اللوجان تكسب
......................... ........
كل صانع سيارات بيكون ليه حكمة فى شيئ
قديم 15-11-2010, 04:55 AM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ABCABCABC مشاهدة المشاركة

استاذ / رينجو - شكراً لردودك الجميلة و الموضوعية عن العربية و انا انشاء الله انا هجيبها بعد العيد من محمد ذكى بالقطامية وانا مقتنع بالعربية تماماً .

الف مبروك وربنا يباركلك فيها وتستلم على خير ان شاء الله

بس كنت عايز أخد رأيك فى حاجه - هل يعتبر عيب فى اللوجان ان مكنتها 8 صباب - و بتدى 87 هورس باور -

لا يعيبها فى شيئ .. بالعكس انت معاك ماتور الايام حتثبت انه ماتور معمر وكفائته عاليه سواء سحب او استهلاك بنزين
(اللوجان 90 حصان) .. اللانوس هى 87 حصان

خصوصاً ان المدافعين عن الفيرنا بيركزوا على العيب ده - مع احترامى و تقديرى الشديد للفرنا وان فيها مكنة بتدى 106 حصان -
دة مش عيب فى العربية وبعدين حنروح بعيد ليه بعد ما تخلص تليين وتظبط عربيتك وتكون حالتها مستقرة شد مع اى عربية فيرنا تقابلك فى الطريق بقلب جامد كمان لا تقلق
(ماتور الفيرنا اقوى لكن مش بفرق كبير... لكن انت كمان ممكن تستخدم ثبات عربيتك وقدرة التحكم فيها فى تخطيه وتحرجه رغم انه معاه ماتور اقوى) عادى ومع ذلك انت معاك ماتور محترم بيوصل من 0-100 فى 12 ثانية

وان كان وفى الواقع هو ده من الحاجات الحقيقية اليى ممكن نتكلم فيها عند مقارنة السيارت بخلاف العيوب الثانوية الغير جوهرية فى اللوجان ( زنة الدواسة - اهتزاز عصا الفتيس - سخونة بالدوسات نتيجة عزل التكييف الساخن - أماكن زراير الزجاج - مكان الكلاكس )

ويريت اعرف وجهة نظرك عن العيوب الثلاثة الأولى وهل هيا محسوسة فعلاً و لا في تزيد من الغير مؤيدين للوجان :
فيه مبالغة طبعا فى المقارنات ودة راجع لانحياز كل واحد لعربيته .. انا نفسى ساعات بكون منحاز
1- زنة دواسة البنزين
حتحس الموضوع بنفسك .. ويدوبك حتعمل 5000 كيلو ومافيش زنة .. وهى اصلا يعنى حاجة كدة خفيفة جدا ... انا مش عارف اوصفها .. عموما انت بنفسك حتحكم عليها دة اذا حاسيت بيها اصلا
2- اهتزاز عصا الفتيس
هزة الفتيس ماهياش زلزال هى رعشة خفيفة .. وموديل 2011 الهزة اقل من 2010
3- سخونة بالدوسات
دى مش عيب اساسى فى اللوجان .. يعنى انا ما حستش باى سخونية ومع ذلك انا فى الصيانة لاقيتهم مركبين العازل من غير ما اقول فى التوكيل
على فكرة السخونية دى موجودة فى عربيات كتير زى النيو اكسينت والكيا سيراتو ودة لا هو عيب ولا حاجة ... بالاضافة انها مش سخونة قوية .. دى بتكون زى دفئ كدة ممكن تدايق حد فى الصيف لو بيسوق بشورت
وسؤال تانى يا ترى فكرت تركب سنسور بارك خلفية للوجان - علشان موضوع ارتفاع الشنطة
الحقيقة انا سرعان ما تاقلمت مع العربية وبركن بمنتهى السهولة ماعنديش مشكلة مع ارتفاع الشنطة
الله اعلم ممكن يكون ارتفاع الشنطة بيضايق حد غيرى طبعا وممكن تركب سينسور بارك فهو اختراع رائع طبعا وناس كتير اوى بشوفهم ماركبينه فى اللوجان
الف مبروك وتستخدمها فى الخير ان شاء الله
قديم 16-11-2010, 02:38 AM
mozella mozella غير متواجد حالياً

mozella is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa zakria مشاهدة المشاركة

يشرفني أنضمامي لزملاء الرينو
والحمد لله حجزت الرينو لوجان الهاتشباك الجديدة 2011 والمسماة سانديرو (الكاملة) وهي بالظبط نفس مواصفات اللوجان بس هاتشباك والمسافة بين المقاعد الأمامية والخلفية أكبر وشكلها جميل جدا .
وأن شاء الله هأستلم أخر الشهر ، ولي سؤال : هل يمكن أن أسافر بها بعد أستلامها لترخيصها في القاهرة (حيث أقيم في الأسكندرية ولكن البطاقة تبع القاهرة) أم يجب ألين بها الأول . ولو لازم ألين . يكون حتى كام كيلو متر
أخوكم مصطفى زكريا
mostafa.zakria@gmail.com
فينك يامان من زمان ...
اولا مبروك مقدما على العربية الجديدة
انا ملاحظ ان الناس فى منتدانا متجاهلين العربية الجامدة دى ومفيش موضوع مصور ليها او مزاياها غير الموضوع المثبت .. بدون شرح كافى

ياريت تقولنا انطباعك عن العربية لما شوفتها
وطبعا مستنين تقريرك عن الوحش ده