العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوبارو Subaru

قديم 16-11-2009, 03:56 PM
الصورة الرمزية dr_ahmed80
dr_ahmed80 dr_ahmed80 غير متواجد حالياً

dr_ahmed80 has a spectacular aura aboutdr_ahmed80 has a spectacular aura aboutdr_ahmed80 has a spectacular aura about
افتراضي رد: الى جميع مالكى سوباروووووووووووو فى مصر

الاخوة الاعزاء
تحياتى لكم جميعا و اشكركم جدا على كل ما قيل فى حقى و جزانا و اياكم ان شاء الله
بداية عفوا على التاخير فى الرد لظروف الشغل و اااا الخ. اخى ادكتور المناهرى انا اصلا من المنيا و ليا سكن هناك بس حاليا مش بروح كتير يعنى و اى خدمة يا سعادة الباشا و ممكن حضرتك تجيب عربية سوبارو مستعملة بسعر كويس جدا بس نصيحة تخللى بالك جدا لان العربية دى لما بيشتغل فيها اى حد برة من الميكانيكية العاديين مش بيبقى فاهمها فبيبهدلها جدا و بتبقى كنبة مش عربية و لو حضرتك عاوز اى مساعدة انا فى الخدمة و الله الموفق
الاستاذ اكرم حسن العربية الى موديل 98 الى معاك دى مش جر رباعى السوبارو الى نزل منها سنة 97 و 98 كانت جر امامى قليل جدا الى نزل منها جر رباعى و ممكن تكتشف ده بسهولة لما تنزل تحت العربية من ورا من ناحية الشنطة لو شفت كارونة يبقى العربية دى جر رباعى و بامناسبة هوة بيسمى AWD(ALL wheal Drive)that mean ان الدفع بالاربع عجلات فى نفس الوقت بس ده بياخد من عزم الموتور على فكرة يعنى العربية الى AWD تلاقى الشد و السحب بتاعها اقل من الدفع الامامى بتبقى طيارة و الزرزار الى حضرتك بتتكلم عليه ده يخص الفتيس الاتوماتيك مش اكتر
اما بالنسبة للجانبين الى اتعوجو انصحك تروح لعايد فى الحرفيين و انا كاتب هنا رقم الموبيل بتاعه و هوة هيظبط معاك الدونيا ماتقلقش من موضوع قطع الغيار عايد موجود و برضه فيه ناس تانى بدات تشتغل فى السوبارو
مشاكل السوبارو فى مصر متأصلة من قديم الازل و ياما عربيات محترمة جدا و ليها سوق فى كل الدنيا الا مصر زى الفولو و الساب و الامريكانى بجميع انواعه وده ممكن يرجع لطبيعة الشخصية المصرية الى خدت على الفيات 128 ( مع كامل احترامى و تقديرى لها) بس المواطن المصرى عاوز عربية رخيصة وقطع غيارها رخصية و لما يجى يبيعها تتباع بسرعة و يكسب كمان فيها كل العوامل دى لا تتوافر فى السوبارو اساسا و لكن هوة مش بجيب سيرة امان و قوة على الطريق تستحمل ظروف التشغيل الصعبة فى الحر و لمدة طويلة و انت مشغل التكيف فعلى ذلك ريحو دماغكو
و ربنا يوفقنا جميعا و اى حد عاوز حاجة لا يترد و اخوكو فى الخدمة
و ربنا يجعله عامر
قديم 16-11-2009, 08:00 PM
akramhasan akramhasan غير متواجد حالياً

akramhasan is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dr_ahmed80 مشاهدة المشاركة

الاخوة الاعزاء
تحياتى لكم جميعا و اشكركم جدا على كل ما قيل فى حقى و جزانا و اياكم ان شاء الله
بداية عفوا على التاخير فى الرد لظروف الشغل و اااا الخ. اخى ادكتور المناهرى انا اصلا من المنيا و ليا سكن هناك بس حاليا مش بروح كتير يعنى و اى خدمة يا سعادة الباشا و ممكن حضرتك تجيب عربية سوبارو مستعملة بسعر كويس جدا بس نصيحة تخللى بالك جدا لان العربية دى لما بيشتغل فيها اى حد برة من الميكانيكية العاديين مش بيبقى فاهمها فبيبهدلها جدا و بتبقى كنبة مش عربية و لو حضرتك عاوز اى مساعدة انا فى الخدمة و الله الموفق
الاستاذ اكرم حسن العربية الى موديل 98 الى معاك دى مش جر رباعى السوبارو الى نزل منها سنة 97 و 98 كانت جر امامى قليل جدا الى نزل منها جر رباعى و ممكن تكتشف ده بسهولة لما تنزل تحت العربية من ورا من ناحية الشنطة لو شفت كارونة يبقى العربية دى جر رباعى و بامناسبة هوة بيسمى AWD(ALL wheal Drive)that mean ان الدفع بالاربع عجلات فى نفس الوقت بس ده بياخد من عزم الموتور على فكرة يعنى العربية الى AWD تلاقى الشد و السحب بتاعها اقل من الدفع الامامى بتبقى طيارة و الزرزار الى حضرتك بتتكلم عليه ده يخص الفتيس الاتوماتيك مش اكتر
اما بالنسبة للجانبين الى اتعوجو انصحك تروح لعايد فى الحرفيين و انا كاتب هنا رقم الموبيل بتاعه و هوة هيظبط معاك الدونيا ماتقلقش من موضوع قطع الغيار عايد موجود و برضه فيه ناس تانى بدات تشتغل فى السوبارو
مشاكل السوبارو فى مصر متأصلة من قديم الازل و ياما عربيات محترمة جدا و ليها سوق فى كل الدنيا الا مصر زى الفولو و الساب و الامريكانى بجميع انواعه وده ممكن يرجع لطبيعة الشخصية المصرية الى خدت على الفيات 128 ( مع كامل احترامى و تقديرى لها) بس المواطن المصرى عاوز عربية رخيصة وقطع غيارها رخصية و لما يجى يبيعها تتباع بسرعة و يكسب كمان فيها كل العوامل دى لا تتوافر فى السوبارو اساسا و لكن هوة مش بجيب سيرة امان و قوة على الطريق تستحمل ظروف التشغيل الصعبة فى الحر و لمدة طويلة و انت مشغل التكيف فعلى ذلك ريحو دماغكو
و ربنا يوفقنا جميعا و اى حد عاوز حاجة لا يترد و اخوكو فى الخدمة
و ربنا يجعله عامر
\

بااااااااارك الله فيك يا دكتور احمد لا تحرمنا من معلوماتك القيمه فعلا

عايد ان اعرف ورشته و باين عليه كويس و بيفهم فى العربيه هروح له و رينا يسهل

يا ريت اى احد عنده اى عربيه سوبارو يحكيلنا عنها و بارك الله فيكم

التعديل الأخير تم بواسطة akramhasan ; 16-11-2009 الساعة 08:26 PM
قديم 16-11-2009, 08:13 PM
madasaid75 madasaid75 غير متواجد حالياً

madasaid75 is on a distinguished road

شكرا جدا على المعلومات القيمه دى - انا باحترم العربيه دى جدا جدا وباتمنى اركبها بس خايف من الصيانه وقطع الغيار - وخصوصا انها غاليه - اسلوبك جميل جدا فى السرد - ويا ريت ما تبخلش باى معلومه وتواصل
قديم 16-11-2009, 08:41 PM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

انها حقاً سياره محترمه

يا سيدى الفاضل فعلاً التوكيل فى بعض الاحيان بيشترى قطع غيار مستعمله وارد الخارج و لكن بيبيعها للعميل كمستعمله مش كجديده لو مفيش منها جديد فى التوكيل علشان ميوقفش عربيه العميل و الموقف ده حصل مع احد المعارف و انا كده ريحت ضميرى علشان دى امانه
شكراً

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 16-11-2009, 10:19 PM
akramhasan akramhasan غير متواجد حالياً

akramhasan is on a distinguished road

انا شاابف يا جماعه ان مشكله قطع الغيار دى ممكن تتحل انك تشوف اى صديق اى قريب لك فى السعوديه فى اى دوله خليجيه يجبلك قطع الغيار من هناك هتكون ارخص و جزاااكم الله خير