العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > جمارك السيارات

جمارك السيارات استفسارات وموضوعات خاصة بجمارك السيارات وادخال السيارات المستورده لمصر

قديم 14-02-2012, 09:43 AM
heroso heroso غير متواجد حالياً

heroso has a spectacular aura aboutheroso has a spectacular aura about
افتراضي هل مازال ساريا موضوع سيارات المعاقين دا (( انا عاوز اجيب اوكتافيا a5 وعاوز اعرف ايه الاجراءات والموضوع هيمشى ازاى

وازاى اشوف حد معاق هناك اشترى السيارة على اسمه وكده ارجو الافادة
قديم 15-02-2012, 11:21 AM
ناصر حسن ابراهيم صالح ناصر حسن ابراهيم صالح غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: مدير مالي
هواياتي: كرة القدم

ناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to beholdناصر حسن ابراهيم صالح is a splendid one to behold
افتراضي رد: هل مازال ساريا موضوع سيارات المعاقين دا (( انا عاوز اجيب اوكتافيا a5 وعاوز اعرف ايه الاجراءات والموضوع هيمشى ازاى

اتمنى بعد الثورة اعطاء المعاق حقه من وظائف ومعاش محترم وبلاش موضوع خصم السيارات لانه دائما يروح لغير مستحقيه كلنا فكرنا في هذا الموضوع نجيب اي فرد معاق ظروف متوسطة ونشتري اعاقتة بمبلغ من المال لكي نستفيد من اعاقته وتخصم الجمارك اعتقد والله اعلم هذا استغلال لحق الغير فهو حرام .
دائما مصر قبل الثورة كده . وصول الدعم لغير مستحقيه اتمنى من كل قلبي تغير المفاهيم وان يستفيد بالدعم كل مستحقيه
قديم 15-02-2012, 01:49 PM
الصورة الرمزية ™Ķǻṙӗӗɱ
™Ķǻṙӗӗɱ ™Ķǻṙӗӗɱ غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات

™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light™Ķǻṙӗӗɱ is a glorious beacon of light
افتراضي رد: هل مازال ساريا موضوع سيارات المعاقين دا (( انا عاوز اجيب اوكتافيا a5 وعاوز اعرف ايه الاجراءات والموضوع هيمشى ازاى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ناصر حسن ابراهيم صالح مشاهدة المشاركة

اتمنى بعد الثورة اعطاء المعاق حقه من وظائف ومعاش محترم وبلاش موضوع خصم السيارات لانه دائما يروح لغير مستحقيه كلنا فكرنا في هذا الموضوع نجيب اي فرد معاق ظروف متوسطة ونشتري اعاقتة بمبلغ من المال لكي نستفيد من اعاقته وتخصم الجمارك اعتقد والله اعلم هذا استغلال لحق الغير فهو حرام .
دائما مصر قبل الثورة كده . وصول الدعم لغير مستحقيه اتمنى من كل قلبي تغير المفاهيم وان يستفيد بالدعم كل مستحقيه
: 010104~171:
قديم 19-02-2012, 02:43 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute
Post رد: هل مازال ساريا موضوع سيارات المعاقين دا (( انا عاوز اجيب اوكتافيا a5 وعاوز اعرف ايه الاجراءات والموضوع هيمشى ازاى

بص يا فندم موضوع العربيات المعاقين ده اتلغي من سنتين ونص او 3 عشان انا كنت هشتري عربية معاقين في الوقت ده ومان ليا ناس اختاروها بس كان نزل القرار
المهم عشان مطولش علي حضرتك الاوكتافيا a4 مثلا تمنها كان حوالي 40 الف والورق بتاعها بيخلص بفلوس المعاق بحوالي30 الف المعاق بياخد منهم من 5 الي 10 الاف بتكون عربيات نضيفة جدا(معظمها عشان في عربيات حالتها زي الزفت وغيرا نص وحجات كده) ، المهم كان النظام قبل الحظر المعاق بيشتري العربية وبعدين بيبيع العربية لحضرتك وبتتقلك ملكيتها

دلوقتي مش من حق المعاق يبيع العربية او يتصرف فيها قبل 3 او 5 سنين مش فاكر الرقم بالظبط يعني العربية بتكون باسم المعاق
وممنوع اي حد غيره يسوق العربية ديه وبيكون فيه مخالفة قانونية
واللي بيشتري العربيات المعاقين دلوقتي ضباط الشرطة عشان محدش بيسالهم علي الرخص

في حاجة مهمة لازم اقولها لحضرتك علي فرض ان حضرتك مثلا حد واصل وبيعرف يصرف اموره الموضوع فيه خطورة من ناحية تانية تخيل حضرتك ان المعاق اللي انت شاري العربية باسمه توفي وتخيل لو في الورثة بتوعه حد قاصر (سنه اقل من 21 سنة) ساعتها العربية هتروح للورثة وهيكون ممنوع التصرف فيها لحد ما تتفك الوصاية ( بلوغ القصر سن الرشد21)

فانا رايي المتواضع بلاش الموضوع ده بصراحة وحضرتك خليك في السليم
واي استفسار انا تحت امر حضرتك