العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 21-08-2012, 03:19 AM
dido009 dido009 غير متواجد حالياً

dido009 is on a distinguished road
افتراضي خبر حد يفيدني ارجوكم

انا عندي سيينا موديل 2000 وكنت ماشي علي مطلع والعربيه كان فيها حموله وفجاه لقيت لمبه حمرا نورت في التابلوه ناحيه عداد البنزين واللمبه دي عباره عن فيشه وخارج منها نقط زي مايكون رشاشات ميه وفجاه العربيه مابقتش تسحب علي الاول خالص وبسمع صوت تكتكه في الماتور ولو شلت رجليه من علي الدبرياج واحد واحد بحس انها هاتبطل وبسمع صوت من الماتور انه لما تجون جايب غيار 3 ووبتطلع بيه والعربيه واقفه
لما مشيت بيها شويه شميت ريحه شياط وطلع من العربيه دخان و ريحه بنزين ني وبصيت علي الشكمان لقيته لما بدوس بنزين علي الاخر والعربيه واقفه بيطلع زي دخان اسود مش عارف بقي ده ديسك واسطوانه ولا عيب بوجيهات ولا دوره بنزين ولا الرشاشات ولا طرمبه بنزين ياريت حد يقولي ارجوكم........... .
سؤال اخير لو حد عرف اللمبه اللي نورت دي معناها ايه ياريت يقولي
شكرا وكل سنه وانتم طيبين.
قديم 21-08-2012, 04:29 AM
hanisaad hanisaad غير متواجد حالياً

hanisaad will become famous soon enough
افتراضي رد: خبر حد يفيدني ارجوكم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dido009 مشاهدة المشاركة

انا عندي سيينا موديل 2000 وكنت ماشي علي مطلع والعربيه كان فيها حموله وفجاه لقيت لمبه حمرا نورت في التابلوه ناحيه عداد البنزين واللمبه دي عباره عن فيشه وخارج منها نقط زي مايكون رشاشات ميه وفجاه العربيه مابقتش تسحب علي الاول خالص وبسمع صوت تكتكه في الماتور ولو شلت رجليه من علي الدبرياج واحد واحد بحس انها هاتبطل وبسمع صوت من الماتور انه لما تجون جايب غيار 3 ووبتطلع بيه والعربيه واقفه
لما مشيت بيها شويه شميت ريحه شياط وطلع من العربيه دخان و ريحه بنزين ني وبصيت علي الشكمان لقيته لما بدوس بنزين علي الاخر والعربيه واقفه بيطلع زي دخان اسود مش عارف بقي ده ديسك واسطوانه ولا عيب بوجيهات ولا دوره بنزين ولا الرشاشات ولا طرمبه بنزين ياريت حد يقولي ارجوكم........... .
سؤال اخير لو حد عرف اللمبه اللي نورت دي معناها ايه ياريت يقولي
شكرا وكل سنه وانتم طيبين.
سبحان اللة انا معاية سيينا 2001 1400cc حصل معايا نفس المشكلة اليومين دول وحتى الأن بص كدة حضرتك على البوجيهات شوف حتلاقى اتنين فصلين .
لو كدة تبقى مشكلتك نفس مشكلتى وندور مع بعض على الحل.

1- ممكن سلك بوجيهات.
2- ممكن كويل فاصل.

دى كل المعلومات إلى عندى ولو تحب ممكن نتبادل أرقام التيليفونات علشان نساعد بعض
قديم 21-08-2012, 04:52 AM
dido009 dido009 غير متواجد حالياً

dido009 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanisaad مشاهدة المشاركة

سبحان اللة انا معاية سيينا 2001 1400cc حصل معايا نفس المشكلة اليومين دول وحتى الأن بص كدة حضرتك على البوجيهات شوف حتلاقى اتنين فصلين .
لو كدة تبقى مشكلتك نفس مشكلتى وندور مع بعض على الحل.

1- ممكن سلك بوجيهات.
2- ممكن كويل فاصل.

دى كل المعلومات إلى عندى ولو تحب ممكن نتبادل أرقام التيليفونات علشان نساعد بعض
طيب امشي بيها عادي ولا ايه انا مش عارف ويعني ايه كويل فاصل طيب انت حليت مشكلتك ولا لسه اانا معنديش مانع نتبادل ارقام التليفونات نبعت عالخاص يابوب وشكرا علي ردك
قديم 21-08-2012, 06:18 AM
حمدى مخترع مانيوال بدون د حمدى مخترع مانيوال بدون د غير متواجد حالياً
من انا؟: فنى ميكانيكا السيارات
التخصص العملى: لم يحالفنى الزمن لاتمام الدراسة
هواياتي: اى حاجة فيها فكر ومنطق

حمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond reputeحمدى مخترع مانيوال بدون د has a reputation beyond repute

السلام عليكم الى حصل لحضراتكم احتمال يكون فيه رشاشات فتحت ولم تغلق نتيجة لتلف الكويل بتاع الرشاش نفسو او شوائب فالبنزين والدخان الاسود الخارج من الشكمان نتيجة لتصريب البنزين عمال على بطال دون توقف داخل غرف الاحتراق ويسبب شرقان فالاحتراق مما يفقد المتور قوته فالجر او السحب تحياتى
قديم 21-08-2012, 07:49 AM
ميكانيكي نمبر 1 ميكانيكي نمبر 1 غير متواجد حالياً

ميكانيكي نمبر 1 is on a distinguished road

الف سلامة مثل ما الك الأستاذ حمدي كل حاقه تمام

بسيطة إن شاء الله ماتخفش

------------------------

حكمة منقولة من تويتر يظل الرجل طفلاً , حتى تموت أمه , فإذا ماتت ، شاخ فجأة