العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 03-03-2013, 02:34 AM
maaheer maaheer غير متواجد حالياً

maaheer is on a distinguished road
افتراضي هيه العربية كدا بتسخن ولا عادى

احكيلكم من الاول خالص

عربية ريتمو موديل 80 بدور الصبح من تالت او رابع محاولة دوارة

دارت الحمد لله طبعا احنا فى الشتاء لازم اسخن شوية حوالى خمس دقايق على ما طوق الزجاج الامامى والخلفى والسقف وكده يعنى

نمشى بقى حوالى عشر دقايق على سرعة من 40 الى 60 بلاد ارياف الاقى الحرارة وصلت 90 وتقوم الساعة مشغلة المروحة شويه كده واطلع على الطريق السريع المروحة تبطل وشوية كمان تشتغل

لحد ما اتفجئت انها خلطت زيت على ميه غيرت جوان وش سلندر ومبقتش اعتمد على الساعة

ادور العربية ولما تيجى مثلا عند ال 65 اشغل المروحة يدوى المهم ان الحرارة بردو بتوصل عن ال 85 فى الزحمة والمروحة شغالة ديركت يعنى على طول

كشفت على الريداتير لقيته تمام والطرمبة بتقلب الميه تمام والزيت مش ناقص والميه مبتنقص الى حوالى كوب شاى فى اليوم على مسافة 35 كيلو متر

لو فى سخونية على الوضع ده يبقى ايه الحل

انا خايف تجيب جوان تانى

والله انا ما فاضى للميكانيكية
قديم 03-03-2013, 11:41 AM
الصورة الرمزية melkhayat83
melkhayat83 melkhayat83 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Engineer

melkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to allmelkhayat83 is a name known to all
افتراضي رد: هيه العربية كدا بتسخن ولا عادى

طيب ممكن سؤال هي الحراره الطبيعيه بتاعتها كام؟؟ اصل انا شايف ان 85 ده طبيعي
قديم 03-03-2013, 12:20 PM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

الكربراتير بيعمى العربية بنزين ولما بتكون ماشى بيرمى بنزين بزيادة فبتاكل معاك بنزين وتسخن
هتظبط الكربراتير والإسبراتير وتنضف الردياتير وأتأكد ان الكاتينة مظبوطة والتاكيهات مش محملة
قديم 04-03-2013, 12:41 AM
maaheer maaheer غير متواجد حالياً

maaheer is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

الكربراتير بيعمى العربية بنزين ولما بتكون ماشى بيرمى بنزين بزيادة فبتاكل معاك بنزين وتسخن
هتظبط الكربراتير والإسبراتير وتنضف الردياتير وأتأكد ان الكاتينة مظبوطة والتاكيهات مش محملة
شكرا لك

بالنسبة للكربراتير المكنيكى اللى عمل جوان وش السلندر ضبطه وغير الفنيه كانت 110 فخلاها 105

والاسبراتير مضبوط بشهادة خمسة ميكانيكية مختلفين وانا مغير سير الكتينة يوم الجوان

مش عاوز اقولك كان يوم صعب جوان منيفو وجوان شكمان وجوان تكهات وسير كتينة وكرسى فتيس وكرسى موتور كانت حفلة بعيد عنك

لكن فى ملحوظة لما غيرنا الفنية بتاعت الكربراتير العربية قطعت مع راح المكنيكى حللها وموسعها شوية ضبطط لكن استهلاك البنزين هو هو

مغيرش حاجة

اعرف منين بقى ان التكهات عاوزة ضبط ايه اعراض عدم ضبطها

شكر