العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 02-08-2010, 12:07 PM
الصورة الرمزية dr_youssifomar
dr_youssifomar dr_youssifomar غير متواجد حالياً

dr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura aboutdr_youssifomar has a spectacular aura about
افتراضي ياريس ولا لانسر 1300

السلام عليكم
انا عضو جديد بهذا المنتدى الرائع
نفسى اشترى سيارة يابانى لكن للاسف المبلغ اللى معايا 75 الف مش هينفع اجيب جديد
لذلك محتار ما بين لانسر 1300 وتويوتا ياريس
محتااااااااااااار قوى وعاوز مساعدتكم
مين فيهم افضل ف الشكل وقطع الغيار واعادة البيع يعنى من مجاميعة
وبرضة السعر دة يجيبلى عربية مواصفاتها اية يعنى موديل كام والاوبشنز
متشكر ليكم قوى ومعلش استحملونى

(وَاتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ)
قديم 03-08-2010, 06:25 PM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold
افتراضي رد: ياريس ولا لانسر 1300

السعر يجبلك ايه مش عارف بالظبط لاكن ممكن تخليهم 80 ألف جنيه وتجيب تويوتا 2004 كاملة اوتوماتيك فبريقة برا وجوا ^^ تويوتا كرولا اقصد

الياريس مش منتشرة اوى يعنى

سعر اعادة البيع فى اللانسر بالتأكيد

ومازلت بقولك حاول تزود المبلغ وتجيب كرولا 2004
قديم 03-08-2010, 10:51 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الياريس موديل و تصميم احدث من اللانسر
من رأيي لو بتفكر في عربيه 1300 يبقي الياريس بلا منازع

حـازم خـضـر

قديم 06-08-2010, 07:06 PM
moataz.ghoneim moataz.ghoneim غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس بترول

moataz.ghoneim will become famous soon enough

الياريس هى افضل عربية 1300 سيدان من وجهة نظري
اما الشكل ده ازواق و بالتالي يرجع لحضرتك
و سعر اعادة البيع (التويوتا عامة في المضمون) .
قديم 06-08-2010, 10:06 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

ولله انا امتلك لانسر 1.3 و خد يارس من صحبي اعدد مايا 3 ايام لاني كنت بخلص له شغل فيها و تقييمي للعربيتين كالتالي
الشكل دي مزاجات و طبعا في كتير مش بيحبو شكل اليارس
الرفاهيه ولله هما الاثنين مفهمشي لكن ممكن نقول لانسر افضل شويه من حيث العدادات ادامك و تقسيم العربيه من الداخل و تجهيزاتها اعلي يعني اليارس الي كانت معايا مكنشي فيها لا ريموت ولا سنتر اما الاسنر اقل فئه فيها فيها 2 ريموت و سنتر!
من حيث الوسع ولله كتير قالو اليارس واسعه و حسيت اني هركبها هحس اني في اوتوبيس! لا هي زيها زي الكورولا سقف اعلي و اطول شويه لكن طبعا مش عريضه يعني عندي في الانسر بتاخد ورا 3 مرتاح في التنيا بنبقا مزنوقين اوي لكن في مساحه للرجلين جيده
من حيث المحرك فهذه كانت المفائجه موتور اليارس خرافي و صوته بقيت بعشقه بسم الله ما شاء الله انا لما بسقها بحس اني راكب عربيه 2.0 ولا 2.5 مش 1.3! الثالث كان اخره 150 و 180 علي الخامس عادي خالص و كانت النقله لسه في اولها و كمان تجميع العربيه خرافي يعني كنت بديها الاول و امشي شويه و بعدين اكبس تعد تزحف مسافه طويله و ده طبعا عشان موتور من تيوتا و كمان وزن خفيف جدا و قاعده عجل صغيره جدا و عاليه عن الارض
اما الانسر 1.3 منيول فأدائها مرضي و مش هتحس بعجز فيها و اقتصاديه جدا و بتجيب سرعات محترمه اما الاوتو الي هي معايا بانا منصحشي بيها خالص الا لو مكنتش بتحب تجري لكن لو كنت من عشاق السرعه فالعربيه هتكرهك في كل العربيات
ولكن طبعا لازم ادفع ثمن هاذا الاداء فيؤسفني اني اقول لحضرتك العربيه ثباتها تحت الصفر بمسافه يعني انا بحس ان العربيه نفسها تتقلب لوحدها! الفرنا اثبت منها بماراحل انا كنت هتقلب باليارس كتير جدا العربيه بكل ما تحمله الكلمه معدومه الثبات ثباتها -12
اما طبعا الانسر بسم الله ما شاء الله ثابته جدا لان وزنها اتقفل و شكلها الانسيابي و قاعده عجلها العريضه بتخليها ثابته جدا و ولله علي 160 بقضيها غرز و عادي و مش بيعجزني الا الملفات الي في اخر طريق جمصه الساحلي دي فيعلا الي بنزل ل100 110 فيها انا في الباقي عادي جدا اديها 6 من عشره في الثبات
اما عن ركوبه العربيه فطبعا الاسنر افضل فعلا عربيه تحب انك تركبها و الكورولا بردو ممتازه انا معايا الثلاثه تحت ايدي كورولا الشكل القديم و اليارس و عربيتي الانسر
اليارس ملهاش دعوه بالكورولا خالص و الكورولا 1.3 ممتازه و ادائها رائع لكن بردو ثباتها مش اد كدا لكن احسن من اليارس بكتير طبعا
اما عن قطع الغيار تيوتا لما بخش فرع بيع ليها بحس اني داخل اجيب قطع غيار اوبل مش تيوتا!!! بالنسبه للانسر فهي غاليه طبعا يعني ايه فانوس خلفي ب480 ليه يعني دا انا بجيب طقم فوانيس امامي مدخنه اصليه ب450!! و ازاز امامي 1600 جنيه و اعد اسمع اسعار كدا هولع منها كنت عاوز اقول للراجل دا اوبل ارحم!

رئيي الشخصي لانسر افضل وسع و ثبات و قطع غيار و سعر اعاده بيع و شكل
و اظن ب75 تقدر تجيب 1.6 حاله جيده و دي هتكون افضل بمراحل عفشه رياضيه (ثبات خرافي)و موتور 122 حصان و فتيس cvt لان كورولا ولا يارس تقف ادمها

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ