العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 10-08-2014, 05:12 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ضبط رجلاش الدبرياج إزاى؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zing0 مشاهدة المشاركة

هو ده بالضبط إللى عندى
طيب بتلف الصامولة اليتيمة كام لفة ؟ و فى اتجاه عقارب الساعة و لا عكسها لو عاوز توطى الدبرياج؟
و لا لحد ما الغيارات تبقى سهله و خلاص؟

و لو متابعتنيش هأزعل بجد
و الله يا بشمهندس إنى أحبك فى الله
لا بينا مصلحه و لا غيره
نفسى ربنا يقدّر و أقابلك فى أى فرصه سعيدة و أتعرف عليك أكتر و أتشرف بإنى عرفت إنسان محترم زيك, ربنا يديم الود فى الدنيا و يجمعنا مع حبايبنا فى مصر موتورز مع النبى فى الجنة.
آمين يا رب
دى حاجة تزيدنى شرف ... ربنا يديم المعروف
انا كمان نفسى اقابل حضرتك و نتعرف ان شاء الله
لو مرة رايح عند عم حمدى الميكانيكى ... بلغنى و ممكن نتقابل هناك ان شاء الله ... و نقول لهشام باشا الجزار ييجى يقابلنا كمان و اى حد يحب يقابلنا .. نتشرف بيه و بحضرتك
و عم حمدى راجل عشرى جدا و فاتح ورشته للى عاوز يتعلم

بس بلاش حضرتك و محترم و الكلام الكبير ده ... علشان بيخلينى ازرف دمعة

اما بالنسبة للصامولة ...( الكلام ده فى عربيتى ) لو لفيتها شمال بتزود المشوار و تريح الدبرياج ... اليمين .. بيخلى المشوار قصير
و مفيش ادامك غير try and error يعنى تلف الصمولة شوية و تجرب ... و ترجع تعدل و تجرب و هكذا
ربنا يوفقك ان شاء الله

قديم 14-08-2014, 08:48 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

دى حاجة تزيدنى شرف ... ربنا يديم المعروف
انا كمان نفسى اقابل حضرتك و نتعرف ان شاء الله
لو مرة رايح عند عم حمدى الميكانيكى ... بلغنى و ممكن نتقابل هناك ان شاء الله ... و نقول لهشام باشا الجزار ييجى يقابلنا كمان و اى حد يحب يقابلنا .. نتشرف بيه و بحضرتك
و عم حمدى راجل عشرى جدا و فاتح ورشته للى عاوز يتعلم

بس بلاش حضرتك و محترم و الكلام الكبير ده ... علشان بيخلينى ازرف دمعة

اما بالنسبة للصامولة ...( الكلام ده فى عربيتى ) لو لفيتها شمال بتزود المشوار و تريح الدبرياج ... اليمين .. بيخلى المشوار قصير
و مفيش ادامك غير try and error يعنى تلف الصمولة شوية و تجرب ... و ترجع تعدل و تجرب و هكذا
ربنا يوفقك ان شاء الله
الله ينور عليك يا برنس على الكلام الجميل والمفيد ده
بس لو ممكن صور توضيحية لمكان الصمولة دى بالظبط لانى مش عارف مكانها فين فى العربية
قديم 14-08-2014, 11:14 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_Esmail مشاهدة المشاركة

الله ينور عليك يا برنس على الكلام الجميل والمفيد ده
بس لو ممكن صور توضيحية لمكان الصمولة دى بالظبط لانى مش عارف مكانها فين فى العربية
مع الاعتزار .... انا مش معايا لادا ... الاستاذ زينج هو الى معاه اللادا ... فلو تفضل و صور هذه الصامولة يكون كتر خيره ...

لو عاوزنى اصور لحضرتك الصامولة دى عندى ... معنديش مانع

قديم 14-08-2014, 03:36 PM
zing0 zing0 غير متواجد حالياً
هواياتي: Kung Fu - Reading

zing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond reputezing0 has a reputation beyond repute

mr astra

الدبرياج عالى يعنى الفصل والوصل بتاعة لفوق نقول مثلا فى الثلث الاخير اللى فوق
مثال
لو حضرتك من وضع السكون اديت النقلة الاولة هاتسيب دبرياج طبعا عشان العربية تتحرك
لو العربية بدات تتحرك فى الثلث الخير يعنى الدواسة لتحت يبقى كدة تمام
فى النص تمام
فى الثلث الاخير لفوق يبقى كدة الدبرياج عالى
طب لية الميكانيكى مش عارف يوطى الدبرياج؟ عشان بتكون الاسطوانة متاكلة والغيارات هاتزعق عشان كدة معلى الدبرياج بغرض الاستفادة من طول مشوار البدال
فعلا لو البدال عالى ومش عارف توطية شوية يبقى الاسطوانة عاوزة تتغير لكن ممكن يمشى الحال بيها وممكن تعود نفسك على النقل بدون دبرياج (هاتيجى بالتعود) عشان تحافظ على عمر الاسطوانة ومجموعة الدبرياج بالكامل
لان سعر الاسطوانة مش كبير وانما الفك والتركيب غالى
تقبل مرورى

elnagar175

مساء الخير
مستر الدبراج فى اللادا من تحت الجانب اليسار للسيارة يعنى تحت السائق يوجد بين المستر وبين فرش الدبرياج مسمار لة رجلاش صامولة 17 وصامولة 13 كنتر لو الدبرياج بيفصل فوق يتم ربط الصامولة 17 ناحية المستر يعنى هيبقا ربط يمين مع عقارب الساعة والربط يكون من ناحية مؤخرة السيارة ولازم يكون معاك بنز امريكانى علشان تمسك صوبع الدبرياج ونتا بتربط الصامولة بتاعت الرجلاش ولو الدبرياج واطى هتعكس الحركة على حسب البدال مش المقاس
ودمتم بخير

قديم 18-08-2014, 09:30 AM
الصورة الرمزية Ahmed_Esmail
Ahmed_Esmail Ahmed_Esmail غير متواجد حالياً

Ahmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really niceAhmed_Esmail is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

مع الاعتزار .... انا مش معايا لادا ... الاستاذ زينج هو الى معاه اللادا ... فلو تفضل و صور هذه الصامولة يكون كتر خيره ...

لو عاوزنى اصور لحضرتك الصامولة دى عندى ... معنديش مانع

اولا مفيش داعى للاعتذار
وثانيا مين قلك انى انا عندى لادا انا عربيتى BYD F0 وكان عندى زمان لادا
انا كنت طلبت تصور الصمولة دى فعلا عندك ولو تعرف مكنها فى BYD F0 يبقى خدمتنى جدا