العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > سكودا skoda

سكودا skoda اسكودا Škoda بداءت كشركة تشيكية منذ عام 1895 على يد شريكين لورينما وكليمنت وهى حاليا احدى شركات مجموعة فولكس الالمانية من اهم موديلات سكودا اوكتافيا فابيا رومستر

قديم 30-01-2010, 08:03 PM
engahmedsayed engahmedsayed غير متواجد حالياً

engahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the rough
افتراضي اخيرا لاقيت ميكانيكى فاهم فى الاسكودا فليشيا او الفيفوريت

الميكانيكى ده راجل محترم و امين جداااااااااااااااا
اه و الله العظيم زى منا بقولكم الدنيا لسه بخير و الله
العربيه بتاعتى كان بقالى كتير معملتيش ليها صيانه لانى مش فاضى و لقيت العربيه بتاعتى بقى فيها مشاكل كتيره
روحت لكذا واحد لقيت الموضوع ايه كبير قوووووووووووووووى و انا مهندس ميكانيكا اصلا و فاهم بس مبقولش
علشان اشوف الاشتغلات ماهو احسن حاجه تعمل مش فاهم لقيت اغلبيتهم بيفتو و فى قلى كان محترم و يقولى انا معرفشفيها
المهم العربيه بتاعتى كان فيها ايه بقى و انا عارف قلى فيها قبل ما ارحلو
1- مشكله فى الفرامل
2- مشكله فى الكبالن
3- مشكله فى المساعدين الاماميين
4- مشكله فى الدريكسيون
5- الموتور عاوز ظبط
على فكره كل ده فى حالة الفابريقه و هى موديل 96 متغيرش منها حاجه من دول اه و الله
اول حاجه انتا بتعرف فى الاسكودا قلى اه
قالتلو على المشاكل دى قلى مفيش مشكله
قلى هنمسك مشكلة الفرامل رفع العربيه و كشف على التيل بتاع الاربع عجلات قلى التيل و الطنبوره بتاعة بلدها و قلى كويسين نكشف على الزيت الباكم قلى انا هغيرو قالتولو ماشى و قلى هكشف على الماستر و فكه حته حته قلى على فكره الماستر عاوز يتغير لانه عمره الافتراضى انتها اوك
كشف على الكبالن و قلى بتاعة بلدها و عاوزه تتغير قولتالو ماشى
و قلى المساعدين عاوزين يتغيرو و علبة الدريكسيون عاوزه تتغير
المهم قلى اشترى انتا حضرتك الحاجات دى قلى لا انا مبشتريش علشان القيله و القال يعنى اتقو شر الشبهات
قولتالو خلاص المهم روحت اشتريت و رجعت حصل مفاجاءه قلى انتا اسعار الحاجه دى كام حسابتها قدامه قلى كده فى فرق 50 جنيه انا هجيبهالك قلى انا عارف الاسعار و اتصل بالراجل و قالو الراجل هيخد منك الخامسين الفرق ده ورجعت فعلا و خدها و ظبط العربيه و بقت تمام و عنده ضمير و بيجربها و خد مصنعيه 200ج على كل الشغل ده
و جاب الكهربائى و ظبط كهربة العربيه و قلى انا قلى هستلم منو الشغل علشان انا فاهم
و استلام منو العربيه فعلا و هى عنده و اهم حاجه
فاهم و عرف هو بيعمل ايه مش بيجرب
و الحمد لله اخير لقيت حد بيفهم فيها
قديم 30-01-2010, 11:57 PM
الصورة الرمزية رياح التغيير
رياح التغيير رياح التغيير غير متواجد حالياً

رياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to beholdرياح التغيير is a splendid one to behold
افتراضي رد: اخيرا لاقيت ميكانيكى فاهم فى الاسكودا فليشيا او الفيفوريت

جزاك الله خير علي حكي التجربة دي وياريت تكتبلنا اسمه وعنوانه عشان الأعضاء تستفيد
قديم 01-02-2010, 11:48 PM

engahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the roughengahmedsayed is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رياح التغيير مشاهدة المشاركة

جزاك الله خير علي حكي التجربة دي وياريت تكتبلنا اسمه وعنوانه عشان الأعضاء تستفيد
حاضر هو بص حضرتك
هو اسمه ذكى فى عرب المعادى عند المركز الالمبى الرياضى
ورقم تلفونه هو 0122934402
و هو بسم الله ماشاء الله راجل محترم و اهم
حاجه امين جداااااااااا
قديم 04-05-2010, 12:21 AM
moh_farouq moh_farouq غير متواجد حالياً

moh_farouq is on a distinguished road

السلام عليكمfficeffice" />
نا عندى اسكودا 120 جى ال اس 1983 و شكلها عاوزه عمرة و العربيه شريها مستعمله و هى لسه معايا من شهرين و كلمت اتنين ميكانكيين بس بصراحه اتصلت بالاسطى ذكى و من كلامه المبدئى الظاهر انه بيفهم و قالى شويه حاجات بتتعمل بعد 6 الى 7 شهور لو جبت متور استيراد محدش قالى عليها قبل غير ميكانيكى منهم وكمان مقليش ايه السبب .. اظن الاسطى ذكى انه اسطى بجد بيفهم فى شغبله فهمى ايه اللى بيحصل و ميعادى معاه بكره و ان شاء حقولكم ايه الاخبار و شكر خاص للباش مهندس احمد على الاسطى ده شكرا
قديم 20-05-2010, 09:43 AM

العفو يا صديقى و الراجل ده عن جد امين جدااااااااااااااااااااااا
و فاهم جداااااااااااا
وربنا ينهيك منها على خير و يكفيك شرررررة

الكلمات الدليلية
سيارة،فليشيا