العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مكافحة سرقة السيارات

مكافحة سرقة السيارات موضوعات حماية السيارات من السرقة و للاعلان عن سيارات مفقودة ( مسروقة )

قديم 23-04-2010, 12:03 AM
هومه عبده هومه عبده غير متواجد حالياً
من انا؟: مصريه بجد
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: القراءة

هومه عبده has a spectacular aura aboutهومه عبده has a spectacular aura about
افتراضي رد: عايز عربيتك ما تتسرقش، خش معايا

وفقكم الله لكل خير والف شكر لمن يقدم خدمه او نصيحه فى هذا الموقع الرائع
قديم 23-04-2010, 12:08 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هومه عبده مشاهدة المشاركة

والله فكره حلوه جدااااا بس هل هاتكون سهله بالنسبه لبنت ولا ايه وهل فيه صورة توضح كلام حضرتك مع الشكر
أنا برده بأنصح حضرتك تسألي الميكانيكي بتاعك على الفكرة، ولو رحب بيها -لأن أصلا النصيحة دي كانت نصيحة صنايعي لي، والفكرة دي معروفة جدا عند الصنايعية- فخلي الميكانيكي يعلمك إزاي تعمليها، وهتلاقيها إن شاء الله سهلة جدا
وعلى فكرة مش لازم تعمليها كل ما تركني، لأني حتى أنا ما بأعملش كدة، دي مجرد فكرة لازم حضرتك تكوني عارفاها لأن الظروف ممكن تضطرك ليها، ممكن تكوني في مكان خايفة منه، أو راكنة في مكان مريب، أو هتسيبي عربيتك أكثر من يوم في حتى مش موثوقة، أو عايزة ابنك أو بنتك في ظروف معينة ما تعرفش تاخد العربية،وحاجات كثير
يعني حاجة لازم نكون عارفينها للعلم بالشيء، وشكرا ليكي
قديم 23-04-2010, 12:14 AM
هومه عبده هومه عبده غير متواجد حالياً
من انا؟: مصريه بجد
التخصص العملى: محاسب
هواياتي: القراءة

هومه عبده has a spectacular aura aboutهومه عبده has a spectacular aura about

شكرا لك وافادك الله
مع العلم انى انسه والسيارة لااقودها ركناها تحت البيت لظروف لو دخلت فقرة انقذونى هاتعرف اشتريتها وكانت اول سيارة لى واتنصب عليه فيها بس الحمدلله على كل شئ
قديم 23-04-2010, 12:19 AM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

مفيش مشكلة، إحنا بنتكلم عن العربيات إلا فيها وش اسبيراتير، وده أنا عمري ما شفته إلا بكلبسات سهلة جدا في الفك والتركيب، لكن عموما لو فيه بمسامير يبقى الحل ده مش هينفعه.
أما بالنسبة إن وش الاسبيراتير يتكسر فالنقطة دي أنا مش فاهمها، لأن ببساطة وش الاسبيراتير ده مطاطي، يعني ما بيتكسرش، عبارة عن قمع مطاطي في طرفه سلك تخين بيقفل على التقسيمة إلا فيها الشاكوش، وشكرا
وش الاسبيراتير ليس مطاطى!! ولكن من الفايبر (البلاستيك الناشف) واذا كانت العربية 4 سلندر ستجد 5 أسلاك سميكة (كابلات) راكبة فيه (واحد للبوبينة وأربعة للبوجيهات).
اذا ركب كلبس واحد والآخر لم يركب باحكام، مع دوران الشاكوش بالداخل سيكسر وش الاسبراتير.

قديم 23-04-2010, 12:22 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة atgps مشاهدة المشاركة

وش الاسبيراتير ليس مطاطى!! ولكن من الفايبر (البلاستيك الناشف) واذا كانت العربية 4 سلندر ستجد 5 أسلاك سميكة (كابلات) راكبة فيه (واحد للبوبينة وأربعة للبوجيهات).
اذا ركب كلبس واحد والآخر لم يركب باحكام، مع دوران الشاكوش بالداخل سيكسر وش الاسبراتير.

سامحني اللبس حصل عندي من إن إلا عندي مطاطي ، يعني وإلا شفته مطاطي، عموما ربط الكلبسات سهل جدا، وبرده الإنسان لازم يعمل حاجته بحرص ويطمن عليها ، يعني ثانية زيادة مش هتفرق، وعموما شرفت الموضوع وشكرا على مداخلاتك التي أثرت الموضوع وزادت من قيمته