العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > ساحة السوق

ساحة السوق ساحة السوق خدمة جديدة للأعضاء للإعلان عن بيع أو شراء كافة اﻷغراض التى لا علاقة لها بالسيارات - و موقع مصر موتورز غير مسؤل عن جودة المنتجات أو جدية العروض المعلن عنها فى هذه الساحة

قديم 24-08-2013, 11:54 AM
nbabad nbabad غير متواجد حالياً

nbabad is on a distinguished road
افتراضي رد: أنواع الريسيفرات الFULL HD المختلفه في مصر واثمانهم وامكانياتهم وافضل نوع

السلام عليكم
أنا كمان بدور علي أفضل ريسيفر HD علشان أجيبة وإن كنت ميّال للترومان لإن حاليا عندي ريسيفر عادي Truman TM100 PLUS شغال معايا زي الفل

سمعت وقريت عن ريسيفر Truman Premier 1 HD إمكانيات حلوة جداً قريت عنه في مشاركات قديمة شوية من حوالي سنتين ! ، وأكيد دلوقتي فيه الأفضل منه ولكني مش عارف الموديلات الاحدث منه إيه ؟ وإمكانياتها إيه ؟

فياريت إللي عنده معلومة عن الإصدارات الأحدث بتاعة الترومان يقولنا علشان كلنا نستفيد ..

ومعلومة صغيرة :
مافيش تليفيزيون مقاس 32 بوصة بيبقي Full HD !! كل التليفزيونات بالمقاس ده من جميع الماركات بتبقى HD READY فقط ، يعني بتعرض صورة بجودة 720p فقط وليس 1080p .. ، وأي حد يفولك كلام غير كده يبقي بيستهبل
والسبب بسيط .. إن مقاسات الـ 32 بوصة لا تتسع لعرض كثافة نقطية أكتر من 720P !
لكن التلفزيونات الأكبر من 32 بوصة هاتلاقي فيها الـ Full HD عادي ..
وبالنسبة لتلفزيون حضرتك الـ32 بوصة مش هاتلاقي فرق في الصورة نهائياً عند عرض فيلم بجودة 1080p أو 720p .. ، الفروقات هاتبان بس في المقاسات الأكبر من 32 بوصة.
قديم 30-10-2013, 05:50 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أنواع الريسيفرات الFULL HD المختلفه في مصر واثمانهم وامكانياتهم وافضل نوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nbabad مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
أنا كمان بدور علي أفضل ريسيفر HD علشان أجيبة وإن كنت ميّال للترومان لإن حاليا عندي ريسيفر عادي Truman TM100 PLUS شغال معايا زي الفل

سمعت وقريت عن ريسيفر Truman Premier 1 HD إمكانيات حلوة جداً قريت عنه في مشاركات قديمة شوية من حوالي سنتين ! ، وأكيد دلوقتي فيه الأفضل منه ولكني مش عارف الموديلات الاحدث منه إيه ؟ وإمكانياتها إيه ؟

فياريت إللي عنده معلومة عن الإصدارات الأحدث بتاعة الترومان يقولنا علشان كلنا نستفيد ..

ومعلومة صغيرة :
مافيش تليفيزيون مقاس 32 بوصة بيبقي Full HD !! كل التليفزيونات بالمقاس ده من جميع الماركات بتبقى HD READY فقط ، يعني بتعرض صورة بجودة 720p فقط وليس 1080p .. ، وأي حد يفولك كلام غير كده يبقي بيستهبل
والسبب بسيط .. إن مقاسات الـ 32 بوصة لا تتسع لعرض كثافة نقطية أكتر من 720P !
لكن التلفزيونات الأكبر من 32 بوصة هاتلاقي فيها الـ Full HD عادي ..
وبالنسبة لتلفزيون حضرتك الـ32 بوصة مش هاتلاقي فرق في الصورة نهائياً عند عرض فيلم بجودة 1080p أو 720p .. ، الفروقات هاتبان بس في المقاسات الأكبر من 32 بوصة.
السلام عليكم
بس هو فعلا مكتوب عليه F HD ويوجد منه HD ويوجد HD ready
ولا اعتقد ان شركه عريقه مثل سامسونج و LG يغشوا او يتلاعبو في المسميات وهو فعلا ال32 بوصه يكفي HD او HD R وفعلا لايظهر تأثير الF HD الا في 42 بوصه فيما اعلى
وشكرا لك على التوضيح
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 04-11-2013, 12:40 AM
elwa5 elwa5 غير متواجد حالياً

elwa5 is on a distinguished road

اخواننا الافاضل انا تابعت الموضوع من الاول الى الاخر ولم اصل الى قرار فى اختيار افضل رسيفر full hd فهل هو الترومان بريمر + والا غيره فارجو من المتخصصين الافاضل يحدد رسيفر واحد على انه هو الافضل او الاقل الاقل عيوبا والاكثر مميزات مع بيان العيوب والمميزات والاسعار ان امكن وللمنتدى وللاعضاء ولكل من شارك كل الشكر والتقدير
قديم 05-11-2013, 09:30 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elwa5 مشاهدة المشاركة

اخواننا الافاضل انا تابعت الموضوع من الاول الى الاخر ولم اصل الى قرار فى اختيار افضل رسيفر full hd فهل هو الترومان بريمر + والا غيره فارجو من المتخصصين الافاضل يحدد رسيفر واحد على انه هو الافضل او الاقل الاقل عيوبا والاكثر مميزات مع بيان العيوب والمميزات والاسعار ان امكن وللمنتدى وللاعضاء ولكل من شارك كل الشكر والتقدير

السلام عليكم
منتظر معاك
:GR OWIN~12:
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 06-11-2013, 06:25 PM
عبدة البروف عبدة البروف غير متواجد حالياً
من انا؟: من تواضع لله رافعه
التخصص العملى: مهندس
هواياتي: السفر

عبدة البروف has a spectacular aura aboutعبدة البروف has a spectacular aura about

من الاخر رسيفر ستار1hd
وعلي ضمنتى وريح بالك انا مركب حولي200 رسيفر وشغال زي الفل وسعره ممتاذ
وعليه سيرفر شغال سنه كويس
وفول hd
ليه الترومان ووجع القلب دة