العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 29-05-2012, 07:11 PM
mmr_vip mmr_vip غير متواجد حالياً

mmr_vip is a jewel in the roughmmr_vip is a jewel in the roughmmr_vip is a jewel in the rough
افتراضي رد: ما هو اسوأ مرور ممكن تتعامل معاه فى مصر؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed2801 مشاهدة المشاركة

اولا: شكرا لصاحب الموضوع
ثانيا هى دى تجربتى مع مرور السلام والعياذ بالله انا رخصت على 3 ايام.
واليكم التفاصيل:
اول يوم لازم تعمل مخالفات على النمر القديمة اللى سلمتها سنة 2009 وما حدش يقولك حاجه المواطنين هم اللى بيقولولك تروح كشك التصوير وتجيب ورقة مخالفات على النمر القديمة وتكتب النمر القديمة والجديدة وتقف ف طابور طويل طبعا ده للناس العاديين اللى زينا.... لكن البلطجية بتدخل على الشباك على طول والموظف عارفهم بياخد منهم الورق على طول بعد ما يزعق شوية لزوم الشغل وبينادو بصوت عالى داخل المرور "حد يدفع 10 جنية واجيبلة الورقة" يعنى قائد المرور سامع ..مافيش مشكلة .... وانتظر تحت المظلة ساعة اتنين تلاتة انت وحظك( والجو تحت المظلة نار وفيه مروحة واحدة فقط الكل يتسابق للجلوس تحتها وكأنك قاعد على محطة اتوبيس ف الشارع... شاى.. حاجة ساقعة.. كروت شحن.. محافظ جلد وبلاستيك) ومنتظر تسمع اسمك وتستلم الورقة اللى هى مكتوب فيها ان النمر دى هى هى نفس نمر العربية اللى فيها النمر الجديدة دى يعنى انت لسة ما ابتديتش اجرآت الترخيص وطبعا اليوم باظ الخزنة بتقفل من الساعة 11 ونصف..... تروح تانى يوم تخش على شباك المخالفات وما ادراك ما المخالفات تقف على الشباك وتعافر وانت وحظك توصل للشباك امتى وطبعا البلطجية شغالين الله ينور وبعد ما تسلم الرخصة والورقة بتاعت امبارح يكون فات ما يقرب من ساعتين وتنتظر تسمع اسمك وبعد ييجى ساعة وشوية ينده على اسمك ويقولك قيمة الغرامة او5 جنية لو مافيش مخالفات تدفع ويقولك استنى شوية وتستنى الشوية الله اعلم قد اية وينده على اسمك ويسلمك الايصال وبرأة الذمة للمخالفات كل ده انت لسة ما بدأتش اجرآت الترخيص تجرى على الشبابيك تلاقى عليها كوم من البشر لو انت جدع توصل للشباك المهم وبعد عناء شديد من الزحمة والتدخين ف الحر ده وصلت الشباك قلى هات ورق دفع الضريبة من كشك التصوير جريت على كشك التصوير وجبت الورق ورجعت تانى للشباك..... "خلاص ياخونا الخزنة قفلت تعالو بكرة" قلت اعمل حاجة بدل ما اليوم يروح كدةعلى الفاضى عملت التأمين الاجبارى وروّحت ع البيت... تالت يوم روحت كنت امام الشباك الساعة 8 صباحا لقيت ناس كتير (جم امتى دول ولا بايتين من امبارح الله اعلم) الشباك فتح الساعة 9 وربع واول ما فتح "نظام ياجدعان طابور" بعد شوية الطابور اتبعكك والبلطجية اشتغلوا وده بيسأل على حاجة " انا مش ح اعمل حاجة انا ح اسألو بس" شوية والزعيق اشتغل وبقى على الشباك كوم بشر والجدع اللى يوصل المهم وصلت كتب رقم الرخصة واداها للعسكرى علشان يجيب الملف وقالى استنى شوية بعد نصف ساعة جه الملف واخد منى ورق الضريبة اللى اشتريته امبارح وكتب وروحت الخزنة طابور طويل ما فيش غير شباك واحد لتحصيل الرسوم وشباك تانى لشراء استمارة التجديد .. خلصت الطابورين ورجعت للشباك تانى لسة عليه نفس الكوم من البشر عافرت ووصلت "استنى شوية انت مش شايفنى باشتغل" ماشى وبعد شوية اخد الورق "انت جايبلى الورق ف يدك.... هات ملف"حاضر... جريت جبت ملف ورجعتله تانى الحمد لله اخد الورق وكتب وقالى انتظر تحت المظلة.
الساعة 2 ونصف نده على اسمى واستلمت الرخصة اخيرا الحمد لله.
ملحوظة هامة : ميعاد ترخيصى 5 مارس وكل يوم اقول بكرة لغاية شهر مايو علشان العذاب اللى بنشوفه زى ما شرحت لحضراتكم.
انا اسف طولت عليكم هى دى تجربتى مع مرور السلام كل سنة علشان ما حدش يقول اننا بنتجنى عليه.
فعلا كل دة واكتر بيحصل في المرور الزبالة وانا كلي اسف على استخدامي لهذا اللفظ بس فعلا الى يعيش في مدينة السلام هيعرف ان الثورة موصلتش المرور دة ههههههههه

وفي واحدة بتقعل تلف بكروت شحن كارت شحن 10.5 كارت شحن
وواحد تاني شاي مية مغلية في ترمس والواد الى ماسكة يعني حاجة تفقر
والساندويتشات جبنة رومي وبيض مسلوق ومعرض للهوا وحتى لو حط عليهم كيس هتلاقي الكيش محطوط عشان يبين النظافة مش عشان الذباب والامراض
وزي ما الاخ قال تحس انك قاعد في قطر وكل شويبة يجي عيل متسول يقول اجددلك ب 25 جنية وانتا قاعد على القهوة
اجيبلك مخالفات ل 50 جنية وانت قاعد على القهوة

وكلها بتشغل بعضها
بيعملوا رخص شمال وبيأجروا عربيات بتسقط الى رايح يمتحن بالجهود الذاتية
مش بتسقط بمعنى الكلمة
لا العربية بتدخل 3 امتحانات مرة تنجح ومرتين تسقط
لان البلطجية الى برة بياجروها للناس الاختبار ب 70 جنية عبد التواب واولادة
والظابط مش عارف اسمة محمد راسخ باين
وهو داخل العيال بيستخبوا وهو خارج بيستخبوا دة عشان خاطر منظرة قدام الناس بس هو على علم بكل شيئ بيحصل بس للاسف لاحياه لمن تنادي
قديم 22-06-2012, 06:29 AM
alzelafy alzelafy غير متواجد حالياً

alzelafy is on a distinguished road

مرور المنصورة يا جماعه متنسهوش من اسوا الوحدات الموجودة على مستوى الجمهوريه انا كنت هنزل اولع فى العربيه و لما هديت شويه قولت ابيعها بخسارة تصل الى 5 الاف و اللى ياخدها يجددها حاولت ابيعها و معرفتش مع انى كنت منزل فى السعر فقلت هحتسبها عند الله و امشى بيها من غير نمر لحد ما اتمسك و الحكومه تاخدها ..... وقوف فى طابور اربع ايام عشان اسال ايه المطلوب ..... طبعا مهزله و الله المشكله انى مش حرك و بقف فى الطابور باحترام معرفش اجى قدام واحد و اخد مكانه و كد\ة .... المهم عرفت طريق الرشوة و العياذ بالله و عملت موقف كوميدى كل اما افتكرو اضحك عليه لحد النهاردة ..... من كتر الغل اللى فيا كان معايا 1000 جنيه عشرات دخلت عند الموظف ووقفت فى اخر الطابور كان رقمى 25 تقريبا لاقيت عسكرى الوحدة رايح جاى ورا الموظف و شايل ملفات طالع نازل بيها قمت مطلع الباكو و قعدت اهزلو ايدى و اجبهم يمين و شمال عشان يبان كتر الفلوس ..... قام رامى الملفات على الارض و اتدور من باب الموظفين و طلعلى و قالى باشا قلتلو انتا اللى باشا و كنت هبوس جزمتو المعفنه و هعيطلو كمان حكيتلو القصه قالى بس كدة قلتلو بس ....قلتلو كام يا باشا قالىى هناخد 200 جنيه انا و الموظف قلتلو بس لا و الله لسه كمان دا فى قدهم مرتين بس انجزنى فى ربع ساعه بس هوا مين تانى يوم خلصت ..... و خد ال 200 بس و الحمد لله و من يوميها حلفت منا جايب عربيه الا لما تكون نفس المرور بتاعى ورخصه 3 سنين
قديم 22-06-2012, 05:58 PM
الصورة الرمزية ahmed1981
ahmed1981 ahmed1981 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا قوى

ahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond reputeahmed1981 has a reputation beyond repute

أسوء مرور من وجهة نظري هو مرور السلام
وتوضيح رأيي موجود من قبل في موضوع منفصل:

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=13578
قديم 16-07-2012, 11:31 PM
الصورة الرمزية ابوسيف7
ابوسيف7 ابوسيف7 غير متواجد حالياً
من انا؟: محامى
التخصص العملى: ابرام العقود الاداريه
هواياتي: السيارات

ابوسيف7 is a jewel in the roughابوسيف7 is a jewel in the roughابوسيف7 is a jewel in the rough

يلهوى على مرور الوراق زباله
قديم 17-07-2012, 02:00 PM
الصورة الرمزية foxking_369
foxking_369 foxking_369 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Accountant

foxking_369 will become famous soon enough

مرور فيصل زفت علشان تخلص عربيه تروح انت و 2 او 3 اصحابك و كل واحد يقف فى طابور و ممكن كمان متلحقش تخلص فى يوم او يومين كمان او تشوف واسطه او تدفع رشوه علشان ورقك يمشى غير كده كل الدوسيهات اللى بتيجى بعدك تتحط على دوسيهك وابقى قابلنى لو عملت حاجه مرور تيتتتتتتتتتتتتتتتت

صون عربيتك تصونك و هينها تهينك تفتكروا صح ولا غلط
شهداؤنا في الجنة و قتلاهم في النار

الكلمات الدليلية
مرور, سيارة, ترخيص سيارة