العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 10-11-2012, 03:25 PM
rameahmed rameahmed غير متواجد حالياً

rameahmed is on a distinguished road
عاجل ما هي الصيانه الدوريه للماروتي؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا ريت يا جماعه حد يقلي السيور الي لازم اغيرها كل فتره هي ايه و اغيرها بعد كام كيلو و يا ريت لو حد يعرف امتي اغير سير الكاتينه لماروتي 2008 يقلي عشان العربيه عاندي عامله 17000 كيلو و مش عارف اغيره امتي و الكتالوج كاتب ان سير الدينامو يتغير كل 40000 كيلو و الكاتينه كل 100000 كيلو بس انا روحت النهارده عند كهربائي و قلتله انا عاوز اغير سير الدينامو عشان لما اجي ادور العربيه بسمع صوت صفير بص علي السير و قلي السير حالته كويسه و ده بتاعها الاصلي هو بس مرخي و عاوز يتشد شويه و اصبر عليه شويه لغايت متغيره عشان هو مفهوش اي شقوق او تأكل فقلتله خلاص ماشي شده و ظبط كل حاجه و كله تمام بس انا كونت عاوز اعرف ايه الي لازم اغيره كل فتره للعربيه ذي سير الدينامو و سير الكاتينه و فلتر البنزين و فلتر الهواء و لو في حاجه تانيه بتتغير يا ريت يا جماعه حدي يقلي هي ايه و بتتغير كل اد ايه عشان ان مش عاوز العربيه تعمل معايا الدنيئه و جزاكم الله كل خير م معلش السؤال طويل بس انا لسه جديد في موضوع العربيات ده.
قديم 10-11-2012, 10:52 PM
الصورة الرمزية A7MED NASSER
A7MED NASSER A7MED NASSER غير متواجد حالياً
مسئول بمبيعات المصرية للسيارات بالمنصورة
التخصص العملى: منسق و مسوق مبيعات السيارات

A7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond reputeA7MED NASSER has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هي الصيانه الدوريه للماروتي؟؟

متابع معاك . نرجوا الافادة العامة للجميع لمن له خبرة في هذا الموضوع
قديم 11-11-2012, 11:19 AM
rameahmed rameahmed غير متواجد حالياً

rameahmed is on a distinguished road

اين الردود يا جماعه
قديم 11-11-2012, 01:31 PM
محمود1199 محمود1199 غير متواجد حالياً

محمود1199 has a spectacular aura aboutمحمود1199 has a spectacular aura aboutمحمود1199 has a spectacular aura about

السلام عليكم..
انا هكتب لحضرتك اللي انا عارفه ...غير كدة ممكن الاعضاء يساعدوا حضرتك..
الزيت بغيره حسب عدد الكيلوات بتاعته....فلتر الزيت بغيره (مرة ومرة)..
فلتر البنزين حسب الكيلوات بتاعته....فلتر الهوا برضو حسب الكيلوات بس تقريبا 5 الاف كيلو...سير الكاتينة ده بقي اهم حاجة لان لو اتقطع (لا قدر الله زي ما حصل معايا) بيجيب صبابات وبيبقي حوار بيأثر علي كل حاجة ف الموتور..ولما اتقطع معايا كانت الماروتي عاملة 28 الف كيلو..اعتقد حضرتك تغيره دلوقتي افضل(ع فكرة هو تمنه 50 جند بس ) وبالمرة تغير معاه سير الدينامو...
ده اللي انا اعرفه..ربنا يقدملك اللي فيه الخير ويبعد عنك شرها..
قديم 12-11-2012, 04:47 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

شوف الموضوع ده اكيد هييدك كتير

http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=99153