العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فيات FIAT > 128 FIAT

قديم 29-09-2010, 01:14 PM
manooo80 manooo80 غير متواجد حالياً

manooo80 will become famous soon enoughmanooo80 will become famous soon enough
افتراضي ارجوكم ساااااااااااعدونى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا عايز اشترى عربيه بس يكون سعرها فى فى حدود 20000 الف ومحتار ما بين الفيات 128 وال 131
انا بسافر كل يوم 30 كيلو رايح و30 زيهم جاى عشان الشغل فمش عارف ممكن الاقى 131 بالسعر ده وتكون كويسه متقرفنيش فى التصليحات لانى ببقى على طريق واخاف تعطل بيه ولا اجيب 128 اظن ب 20000 هتكون كويسه بس ممكن متستحملش السفر كل يوم ولا دى مسافه بسيطه اللى انا بتكلم فيها مش عارف انا اكيد هستخير ربنا بس ما خاب من استشار وما ندم من استخار وانا طالب الشورى منكم بالله عليكم تساعدونى
وشكرااا
قديم 29-09-2010, 01:21 PM
محمد التمساحي محمد التمساحي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب ببنك
هواياتي: السيارات

محمد التمساحي will become famous soon enough
رأى رد: ارجوكم ساااااااااااعدونى

السلام عليكم انا كان عندي 128 بتاعت والدي من 20سنه كانت شبه زيرو وبعتها من سنتين تلاته وجبت 131 من كام شهر مافيش مجال للمقارنه اتكل على الله 131 =10 عربيات128 بس هاتها حالة كويسه وشوف برضو راي باقي الاعضاء المحترمين لازم مشوورة ونصيحه من اخوك الصغير اوعى تستعجل ممكن تشوف عربيه واتنين وعشرة وتنزل السوق كذا مرة وماتشتريش لو مافيش حاجه كويسه ماتزهقش وتستسلم بسرعه وتقول ايع عربيه وخلاص لان لو جبت عربيه تعبتك وخصوصا انه واضح انها اول عربيه ليك هتخليك تكره نفسك وربنا يوفقك يارب للخير
قديم 29-09-2010, 02:04 PM
manooo80 manooo80 غير متواجد حالياً

manooo80 will become famous soon enoughmanooo80 will become famous soon enough
افتراضي رد: ارجوكم ساااااااااااعدونى

ربنا يكرمك يا محمد باشا بس انا كنت عايز اسال عن السعر هيكون فى حدود كام وازاى اعرف اذا كانت كويسه ولا لا والمشوار ده تاكل فيه بنزين اد ايه معلش انا اسف بس انت باين عليك زوق جدا وشخص اهل للثقه لانك رديت على موضوعى بسرعه
قديم 29-09-2010, 02:29 PM
محمد التمساحي محمد التمساحي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب ببنك
هواياتي: السيارات

محمد التمساحي will become famous soon enough

العفو يا باشا على ايه بص يا سيدي الفاضل العربيه ال معايا ف السفر بتعمل 260/270 لكل 20 لتر بنزين 80 يعني مشوار حضرتك 60 كيلو رايح جاي ممكن ال صفيحه تعمل معاك 4 مرات رايح جاي وشويه صغيرة او اربع مرات حسب الطريق وو وو اما كويسه ولا لازم حضرتك تاخد فني او سمسار او خبير تثق فيه جدا ومش ايفني لان فيه بعض االميكانيكين والكهربائيه والسمكريه ضعاف في المهنه فبيكون حكمه ضعيف وحضرتك بكه تدبس ف العربيه ووممكن تاخد ميكانيكي مش امين يخليك تشتري عشان ياخد اجرته + كل يوم والتاني تروح تصلح عنده او تكون درايته بالميكانيكا فقط وما يعرفش شيء عن الصاج والعكس السمكري يكون فاهم ف الصاج بس ومش فاهم ميكانيكا يا اما تاخد الاتنين معاك او واحد شاطر بس سمكري او ميكانيكي كهربائي اي واحد يكون بيفهم كويس ف حالة العربيه انشالله حتى يكون واحد صاحبك ////اهم شيء دور عليه هو
اولا دواخل فابريكه يعني مش رشه من الداخل
ثانيا الات الجر( موتور وفتيس وكرونه) والعفشه تمام جدا
بعد كده الباقي سهل شويه كهربا // صالون يتنضف كده يعني
قديم 29-09-2010, 02:33 PM
الصورة الرمزية حسام البورسعيدى
حسام البورسعيدى حسام البورسعيدى غير متواجد حالياً
من انا؟: م.حسام راشد
التخصص العملى: civil engineer
هواياتي: خبير فى قيادة وميكانيكا السيارات / التجارة

حسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond reputeحسام البورسعيدى has a reputation beyond repute

عليك يا باشا وعلى ال 131 عربية عملية وممتازة واقوى طبعا من 128 بكتير .. لكن متشتريش الا لو كانت نضيفة قوى ..