العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس

فولكس فولكس فاجن Volkswagen من اكثر السيارات مبيعاً فى العالم وتضم حاليا شركات سكودا وابيزا واودى وتستحوز عليها بورش الالمانية من اشهر سياراتها بيتلز جولف بولو جيتا باسات توران وطوارق وسوران كروس فوكس

قديم 19-08-2009, 10:18 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج مساعدة يا رجالة.........!!!!

اتوكل على الله يا باشا و هات المرسيدس الخليجى او التجميع الالمانى عموما ... ابعد عن المصرى يا معلم
هو فعلا الاودى A4 الجديدة اشيك كشكل شبابى و أميز لعدم انتشارها و عربية وهمية طبعا بس للأسف قطع غيار و صيانة متعبين (حتى هنا فى الكويت مش فى مصر بس ) ... فا لو العربية للوالد يبقى المرسيدس احسن
و السى كلاس الجديدة برده شكلها وهمى وجامد جدا ... هو فيه ناس فعلا بيقولو انها (السى كلاس عموما) اقل من المتوقع من مرسيدس زى ما البشوات قالوا بس انا عن نفسى لما ركبتها ما شاء الله عربية زى الفل ولا كلمة (المرسيدس مرسيدس) انت ممكن بس تحس بفرق لو كنت راكب قبلها شبح أو حوت يعنى .. و ده شئ طبيعى لفرق الحجم و الامكانيات بين العربيتين
عموما يا باشا ربنا يوفقك فى عربية كويسة و الف مبروك مقدما

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!

التعديل الأخير تم بواسطة bmkbmk ; 19-08-2009 الساعة 10:24 AM
قديم 19-08-2009, 01:48 PM
الصورة الرمزية Kossama
Kossama Kossama غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى
التخصص العملى: طبيب مخ وأعصاب
هواياتي: سيارات/ إليكترونيات/ كرةسلة

Kossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really nice

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_kamel مشاهدة المشاركة

بمبدأ في الإعاده إفاده ::::::: (تاني مره عشان الوالد العزيز)

C180 : Made in Germany
C200: Assembled In Egypt
C280: Assembled In Egypt

هذا كل مافي الموضوع
وعلى فكره يوجد بالسوق C180 خليجي ...بها كل كماليات الـ C200 المصري وصناعه ألمانيه بالتأكيد (نواكل في الباكتات الخارجيه , شاشه, فرش جلد , كراسي كهرباء , فتحة سقف) ...كل شيء كما بالـ C200 وسعرها (الخليجي C180=======> ألف جنيه مصري 265 )
شكرا جزيلا يا باشمهندس
ومتأسف على الإعادة
بس الموضوع مهم و يفرق
و موضوع الخليجى ده كويس شكله
شكرا مرة ثانية

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bmkbmk مشاهدة المشاركة

اتوكل على الله يا باشا و هات المرسيدس الخليجى او التجميع الالمانى عموما ... ابعد عن المصرى يا معلم
هو فعلا الاودى A4 الجديدة اشيك كشكل شبابى و أميز لعدم انتشارها و عربية وهمية طبعا بس للأسف قطع غيار و صيانة متعبين (حتى هنا فى الكويت مش فى مصر بس ) ... فا لو العربية للوالد يبقى المرسيدس احسن
و السى كلاس الجديدة برده شكلها وهمى وجامد جدا ... هو فيه ناس فعلا بيقولو انها (السى كلاس عموما) اقل من المتوقع من مرسيدس زى ما البشوات قالوا بس انا عن نفسى لما ركبتها ما شاء الله عربية زى الفل ولا كلمة (المرسيدس مرسيدس) انت ممكن بس تحس بفرق لو كنت راكب قبلها شبح أو حوت يعنى .. و ده شئ طبيعى لفرق الحجم و الامكانيات بين العربيتين
عموما يا باشا ربنا يوفقك فى عربية كويسة و الف مبروك مقدما
شكرا يا باشا
وربنا يقدم إللى فيه الخير

د/ خالد أســامة
قديم 11-09-2009, 12:58 PM
الصورة الرمزية Kossama
Kossama Kossama غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى
التخصص العملى: طبيب مخ وأعصاب
هواياتي: سيارات/ إليكترونيات/ كرةسلة

Kossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really niceKossama is just really nice
رد: محتاج مساعدة يا رجالة.........!!!!

أنا نازل النهاردة أشوف العربية

أشوف الخليجى فين.....؟؟؟؟؟

د/ خالد أســامة
قديم 12-09-2009, 06:45 AM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

طبعا انا متفق مع الجميع ان المرسيدس لا يعلى عليها خصوصا الخليجي بالاوبشنز بتاعتها لكن يعيبها ان الكنبة الخلفية فيها ضيقة و استيعاب 3 افراد عليها صعب خصوصا للجالس في المنتصف. فلو العيب ده ممكن يسبب لكم مشاكل تبقي الباسات انسب حاجة ليكم لانها واسعة و قعدتها مريحة و اعتقد انها برضو الاكثر تجهيزا من حيث الكماليات. اما الاودي فسيبك منها لان باختصار عيوبها اكتر من مميزاتها

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 25-09-2009, 06:23 PM
الصورة الرمزية mostafa2000
mostafa2000 mostafa2000 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس استشاري وصاحب مكتب هندسي
هواياتي: القراءة وتنس الطاولة والسيارات

mostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond reputemostafa2000 has a reputation beyond repute

الاودي تحفه بكل المقاييس ...
شفتها في الطارق ملهاش حل ...
وفعلا تحس بفخامتها و حجمها ...
عكس السي 180... اللي حسيت انها نسخه منزوعه الدسم من مرسيدس ...
لكن ... الناس كلها بتجيب السي عموما و فين وفين لما اشوف اودي الشارع ...
ده غير ان الوكيل ... ...سيئ
وبالنسبه للمرسيدس الخليجي .. فإيه ظروف الصيانه و الضمان ؟؟