العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 13-05-2009, 06:17 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
افتراضي رد: كيا برايد - تقرير شامل

والنسبة لمحرك السيارة كانت قوتة 65 احصنة والعزم 108 نيوتن اي احد عايز يستفسر عن الكيا البرايد من الاف الي الياء هاقولة علي كل حاجة انا خبر 8 سنوات مع هذة السيارة
قديم 01-06-2009, 06:21 PM
us_ahmedsamir us_ahmedsamir غير متواجد حالياً

us_ahmedsamir is on a distinguished road
رد: كيا برايد - تقرير شامل

لو سمحت ياابونورا انا بدور علي عربية برايد سيدان وعايز رائيك ضروري دلوقتي فية ناس بتقولي بلاش سيدان اتوماتيك و في ناس بتقولي بلاش سيدان وهات العصفورة فانا عايز رائيك وكمان عايز اعرف انزل السوق ولا اخليني في الوسيط وكونتكت كار ياريت تدليني علي الصح وكمان عايز اعرف رينج الاسعار علشان فيةعلي كونتكت كار سيدان اوتوماتيك كاملة ب 35فا اية رايئك واسف علي الاطالة
قديم 01-06-2009, 07:01 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

بص هو عامة الاوتوماتيك فى الشريحة ديه من العربيات سواء برايد او غيرها مقلق

العربيات الكورى الاوتوماتيك كلها اعتماديتها قليلة فى فترة التسعينات

بس طبعاً الموضوع يتوقف على الحالة وعلى استخدامك

حضرتك راجع ردودى السابقة فى الموضوع وبكرر تانى انك لازم تكشف عليها كويس من قبل متخصصين علشان يدوك تقرير عن حالة العربية ككل وبالاخص الالات الجر (موتور - فتيس بالاخص كمان)

سيدان او عصفورة ده برضو راجع لاستخدامك انا معايا الاتنين والاتنين كويسين بس العصفورة مفيهاش شنطة وموتورها 1100 السيدان موتورها 1300 ونفس وزن العصفورة تقريباً فادائها كويس جداً

لكن الاتنين نفس كل حاجة عفشة وشاسية وصالون

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 02-06-2009, 09:06 PM
us_ahmedsamir us_ahmedsamir غير متواجد حالياً

us_ahmedsamir is on a distinguished road

متشكر يا ابو نورا على سرعة ردك بس لو سمحت عايز اعرف رينج الاسعار بتاعت البرايد السيدان مانيول كام تقريبا وكمان عايز اخد رائيك فى موضوع السوق اشترى من السوق ولا الوسيط
قديم 08-06-2009, 10:45 AM
khggk74 khggk74 غير متواجد حالياً

khggk74 is on a distinguished road

ما رايك فى الاتى
- بس طبعاً ديه مشكلة فى انها بتلم تراب جواها بسرعة لو راكنها فى الشارع من غير غطاء وبتأثر شوية على اداء التكييف
-زى ما قراءة لو العربية فيها مشاكل زى التضبط والبطارية و غطاء الريداتير وغسيل السيارة كل ده مقدور علية بس ملاحظ مهمة وهى ان بدخولها تراب ويجب تغطينتها .
- بالنسبة لمستوى السيارات الايرادنى ومدى كفائتها وجودة تقفيل .

- وهل التكيف فى السيارة 1300 cc له تاثير قوى على موتور ولا معقول .
<!-- / message -->

الكلمات الدليلية
برايد, كيا برايد, سايبا برايد