العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > اوبل Opel

اوبل Opel المانية الاصل امريكية الجنسية حيث تنتمى حاليا الى جنرال موتورز وتسمى فى بعض الدول باسم فوكسهول من اشهر موديلاتها اوبل استرا اوبل فيكترا و كورسا

قديم 31-12-2012, 01:14 AM
الصورة الرمزية محمدصلاح القاضى
محمدصلاح القاضى محمدصلاح القاضى غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد صلاح محمد القاضى
التخصص العملى: بصلح عربيتى حاليا
هواياتي: كل مايتعلق بالسيارات والكمبيوتر واجهزه الصوت

محمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond reputeمحمدصلاح القاضى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

mr_astra amr elsisi 1
:Bra vo:: Bravo:

ربنا يجلعه فى ميزان حسانتكم ويجعلكم دائما فى خدمة غيركم ومساعدته

دا لينك اولتراس فيات 132

دا لينك صفحتى على الفيس بوك

قديم 31-12-2012, 01:23 AM
الصورة الرمزية amr elsisi 1
amr elsisi 1 amr elsisi 1 غير متواجد حالياً

التخصص العملى: مفتش صيانة

amr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond reputeamr elsisi 1 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

محمدصلاح القاضى

]من اهم مواضيعي المصورة
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=90049 (كيف تتعرف علي قدرة المحرك)
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=111175 (كيف تعتني بدورة التبريد)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=124669(شرح دورة الوقود وتنظيف الرشاشات)

{وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ} [البقرة: 216]}.
قديم 31-12-2012, 09:50 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: Re: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed_lol2007 مشاهدة المشاركة

mr_astra هو كلام حضرتك يحمل معنيين تهكم أو إستفسار
عموما أنا زى ما قولت إن الموتور الواحد كامة بيبقى موجود خلع
يعنى كان موتور راكب على عربية هنا والموتور محتاج عمرة مثلا فبدل ما يتم تعميره بيتم تغيره بواحد إتنين كامة ومن هنا ممكن الميكانيكى يجيب عمود كامات على اساس إنه إستيراد بس هو خلع
وممكن يوفق عمود كامات من موتور تانى يكون نفس المقاسات
يعنى مثلا موتور الفيكترا ال2000 سى سى الواحد كامة بتاع الفيكترا B و A
ممكن وش السلندر بتاع الموتورين يركبو على بعض رغم إن فى إختلافات بينهم بس عادى
دة اللى انا أقصده
يا اخى
اقسم بالله العظيم انة سؤال وليس تهكم ....
لانى فعلا استغربت لان نسبة مواتير الـ 1600 اكبر بكتير من الـ 2000 عشان كدة استغربت ان المكنة دى ملهاش قطع غيار استيراد
بعتزرلك لو وصلك معنى مش كويس غير مقصود منى
قديم 31-12-2012, 02:17 PM
الصورة الرمزية Ahmed_lol2007
Ahmed_lol2007 Ahmed_lol2007 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق المغامرة
التخصص العملى: طالب أكاديمى
هواياتي: صيد الأسماك وقيادة السيارات

Ahmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond reputeAhmed_lol2007 has a reputation beyond repute
افتراضي Re: الللحقووووونيييييي العربية كده باظت؟؟ مش عارفة اعمل ايه!!! مساعدتكم بسرعة يا ناااس

إحترام و ذوق حضرتك بيجبرنى أنى أعتذر لحضرتك لو انا كنت فهمت غلط
مع العلم إنى أخدت النيه الطيبة من السؤال
وربنا يبارك لك ف الاوبل وكل اللى معاه أوبل وحافظو عليها عشان أنا والله من ساعة ما بيعتها وأنا مفتقدها

إنا لله وإنا إليه راجعون
(يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً)
لن أنساك أبدا
رحمك الله يا أخى (خالد خليفة)
أرجو منكم قراءة الفاتحة
قديم 01-01-2013, 04:01 AM
amir elgamal amir elgamal غير متواجد حالياً
من انا؟: الله ربى ومحمد صلى الله عليه وسلم رسولى
هواياتي: Mechanical Engineering

amir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond reputeamir elgamal has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mai.Mohamed.Farid مشاهدة المشاركة

انا اقصد اني احسنلي امشي وانا مطمنة بدل المجازفة

انا هلخص الحاجات اللي فهمتها من حضارتكم:
1- بلاش اغير عمود الكامة بس ويستحسن اخلى الميكانيكي يشوف الصبابات كمان لانه ممكن يكون سبب كسر الكامة من الاول
2- بسبب ان الكامة اتكسرت ف انا لازمافك الموتور واتأكد انه الجزء الاسفل مظبوط او at least الميكانيكي ممكن يبص عليه من بره ومن غير ما يفك الموتور
3- مع اني مش بفضل الحل ده (لاني مش عايزة العملية تفتح معايا) بس في أخوة بينصحوني انس اغير وش السلندر بالكامل و اعمل عمرة للشنابر (مع احترامي بس ممكن حد يشرحلي ايه السبب ف كده)
4- انا قررت انه ان شاء الله لما العربية تتصلح وتدور اني هعمل صيانة كاملة للعربية وهغير السيور والفلاتر كلها مرة واحدة (انا مكنتش اعرف اني لازم اغير الحاجات دي قبل كده)
5- في ناس نصحتني اني اكمل مع الميكانيكي اللي جنب البيت بس مش متخصص ف الاوبل وفي ناس قالت العكس وانه لازم حد متخصص ف الاوبل ..... انا بصراحة لسة محتارة بس انا ميالة اكتر للميكانيكي المتخصص حتى لو بعيد شوية و غالي حبتين و هضطر اني اقطرهاله كمان

وبعد الحاجات اللي انا فهمتها من حضراتكم دي ف معلش انا طلباتي كترت و (ومشاركاتي بقت طويلة زيادة كمان معلش) ف معلش ليا طلبات كده:
1- بالنسبة لتغيير عامود الكامة كنت عايزة اسأل لو كان حد حصله كده قبل كده او سمع من حد مر بالتجربة دي ، ايه هي الاسباب اللي ادت لكده (غير الالتواء اللي ممكن يكون اتعرضله بسبب الصبابات اللي ف البساتن اللي مكنتش مخلياه ينزل)؟ وعمل ايه بالظبط وغير ايه؟
مش لازم تكون اوبل فكترا انا بتكلم عامة
2- كنت عايزة اسأل عن احسن مكان متخصص ف الاوبل علشان اعمل للعربية الصيانات بتاعتها (يا ريت لو قريبة من المعادي او حتى ف مدينة نصر) ونمرهم وعناوينهم بليز لو سمحتم
3- انا بصراحة مع اني اتعورت من الموضوع ده جامد بس بجد انا استفدت منه كتيييييير قوي، كفاية بس اراء حضراتكم اللي خبراتها لا تقدر بثمن.... انا طلبي ممكن يكون غريب شوية و خارج نطاق الموضوع نفسه ... بس انا عايزة اعرف ازاي ممكن اتعلم اكتر ف ميكانيكا السيارات ... يعني اروح حتة معينة ولا اعمل ايه؟

وفي النهاية انا اسفة اني طولت عليكم ف اسألتي وربنا يجعله في ميزانكم ان شاء الله.

شكرا
الاعضاء ما شاء الله عليهم جاوبوا على حضرتك بشكل صحيح جدا
انا هرد على حضرتك فى حكايه تعليم ميكانيكا السيارات
انا من حوالى سنه ماكنتش اعرف اى حاجه عن السيارات لدرجه ان عمى كان مرجع العربيه من الصيانه وسالته على البوجيه قولتله ايه ده قالى ده الى مسؤول عن الاحتراق
ومن ساعتها قررت انى اعرف كل حاجه عن السيارات وبدات ابحث عن طريقه عمل الموتور وجالى اول نتيجه على جوجل موقع مصر موتورز حبيب قلبى
وبدات اتفاعل مع الاعضاء لحد ما الحمد لله فهمت معظم ميكانيكا السيارات طبعا ماقدرش اقول كل حاجه لان فوق كل ذى علم عليم
وعلمت جروب car's engine على الفيس بوك ونجح بشكل كبير الحمد لله وبدأت الناس هى الى تسالنى وبرد عليهم وفتحت صفحه كمان
بس لسه مانتشرتش اوى
ولو فى اجابه مش عارفها بقولهم لحظه اسالكم على موقع كبير
واجى للموقع واسال حبايبى هنا ويردوا عليا:da nceW7:

وعلفكره الحكايه ده اديتنى خبره اكثر الحمد لله فى سنه وشهرين بالظبط
وحاليا الحمد لله انا الى بشرح للناس تركيب المواتير بجميع انواعها ومجرد قرائتى لاسئله الاعضاء ورد الخبراء عليهم بيفيدنى ده حتى موضوع حضرتك افادنى كتير جدا
ده قصتى مع رجاله مصر موتورز الاحباء
تحياتى

صفحة car's engine على موقع التواصل الاجتامعى facebook لميكانيكا السيارات
على هذا الرابط
https://www.facebook.com/pcarsengine

الكلمات الدليلية
الحقونى, اوبل, سير, كابينة