العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

قديم 13-12-2011, 04:21 PM
الصورة الرمزية sharooo
sharooo sharooo غير متواجد حالياً
من انا؟: سعادتي في مساعده الناس وحل مشاكلهم المستعصيه
التخصص العملى: الاشراف على شركات صيانه وعمرات محركات الديزل
هواياتي: صيانه السيارات-تكنولوجيا محركات البنزين والديزل-الكره الطائره

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج نصيحتكم ضروري

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fineart607 مشاهدة المشاركة

الله يكرمك غير صورة التوقيع ابوس ايديك
ههههههههههههههههههههههههه هههههه
طيب ما تغير انت توقيعك...اصلي بكره العربيه ده جدا
بس تحقيقا لرغبتك هغير التوقيع انشاء الله بس كمان شويه كده

اتق لله حيثما كنت...واتبع السيئه الحسنه تمحها...وخالق الناس بخلق حسن
اللهم احسن وقوفنا بين يديك ولا تخزنا يوم العرض عليه
اللهم اغفر لنا ولوالدينا ولمن له حق علينا

التعديل الأخير تم بواسطة sharooo ; 13-12-2011 الساعة 04:40 PM
قديم 13-12-2011, 08:05 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

الاستاذ / sharoooبصراحه بعد رد حضرتك اللى مالوش اى علاقه بالاسبرنزا كان لازم ارد انا كمان واحلى حاجه فى ردك ان كل حاجه بتقولها انك سمعت ؟؟؟؟؟ والثانى انا ده رايك الشخصى بناء على ايه ماعرفش ؟؟
[QUOTE=sharooo;569994]السلام عليكم
1- شوف اختبارات الامان على يو تيوب..شوف العربيات ده بتاخد كام نجمه(انا شفت اختبار ل جيب صيني...والله التابلوه اتكسر والدميه نفسها ..دراعاتها انفصلت ورجليها اتكسرت...وشوفت اختبار ال جالينا..مش هوصفلك شوفه بنفسك)

الراجل بيسال عن الاسبرنزا حضرتك دخلتوا فى البرليانس ليه ماعرفش على راى الفيلم سمك لبن تمر هندى بالاضافه الى ان البرليانس سيئه جدا ومعرف ان نسبه مبيعاتها فى مصر ضعيفه جدا بس الراجل مابسالش عن البرليانس

2-شوف الجالينا مثلا اول ما نزلت كانت ب 160 وبالحجز..والنهارده في حدود 75 الف زيرو على حسب ما سمعت

برضه تانى البرليانس جالينا ..........عجبى

3- شوف اكتر عربيه كانت ناجحه في الجيل الاول من العربيات الصيني(هافي لوبو) كانت ب 65 الف . والنهارده اصحابها بيدللو عليها ب 20 الف ومش لاقين الي يشتري

هافى لوبو .......؟؟؟؟؟؟ اقسم بالله العظيم الراجل بيقول اسبرنزا اسبرنزا اسبرنزا اسبرنزا.

4-مفيش قطع غيار...والعربيه نفسها اخرها 3 او 4 سنين وتفتح بقها

لاتعليق....الاسبرنزا مافيهاش قطع غيار ممكن حضرتك تقولى الكلام ده فين قطع الغيار بقت زى 128 وياريت بس حضرتك تكلف نفسك عند اى محل قطع غيار واسالوا كده على قطع غيار 5 16

5-كمالياتها كولها بتتلف بعد فتره بسيطه من الاستخدام(انا شفت M11 عند بتاع الابواب ..الكراسي بكيسها لسه ومكن الزجاج بتاعها بايز)

يعنى حضرتك العربيه بكيسها وبدل مايروح للتوكيل راح لبتاع الابواب يصلحوا ؟؟؟؟

6 -ملهاش قطع غيار استيراد.فلو العربيه عملت حادث لا قدر الله واحتاجت نص قدام بالمتور والعفشه والضفيره...مش هتلاقيهم او هتضطر تشتريهم بالواحده من التوكيل (ده اذا كان لماركتها وكيل من اساسه)

يعنى حضرتك شايف ان ده مهم جدا للعربيه ؟؟؟ يعنى هيونداى النترا 2012 وكل موديلات العربيات 2012 الناس ماتشتريهاش لحد مايوفرا ليها نص موتور وعفشه يعنر الشركات تنزل العربيه جديده ومتقطعه كمان
7
للاسف هى دى المشكله الرد فقط لاغير ومش هاقدر اقول لزميلنا اللى عايز يشترى العربيه انها افضل الموجود فى الفئه السعريه وفى مواضيع كتيره فى المنتدى هاتفيده جدا واعتقد ان الرد السابق ده مالوش علاقه لالموضوع خالص
:GR OWIN~12:
قديم 13-12-2011, 08:23 PM
طارق السحت طارق السحت غير متواجد حالياً

طارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond reputeطارق السحت has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sharooo مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
1- شوف اختبارات الامان على يو تيوب..شوف العربيات ده بتاخد كام نجمه(انا شفت اختبار ل جيب صيني...والله التابلوه اتكسر والدميه نفسها ..دراعاتها انفصلت ورجليها اتكسرت...وشوفت اختبار ال جالينا..مش هوصفلك شوفه بنفسك)
2-شوف الجالينا مثلا اول ما نزلت كانت ب 160 وبالحجز..والنهارده في حدود 75 الف زيرو على حسب ما سمعت
3- شوف اكتر عربيه كانت ناجحه في الجيل الاول من العربيات الصيني(هافي لوبو) كانت ب 65 الف . والنهارده اصحابها بيدللو عليها ب 20 الف ومش لاقين الي يشتري
4-مفيش قطع غيار...والعربيه نفسها اخرها 3 او 4 سنين وتفتح بقها
5-كمالياتها كولها بتتلف بعد فتره بسيطه من الاستخدام(انا شفت M11 عند بتاع الابواب ..الكراسي بكيسها لسه ومكن الزجاج بتاعها بايز)
6 -ملهاش قطع غيار استيراد.فلو العربيه عملت حادث لا قدر الله واحتاجت نص قدام بالمتور والعفشه والضفيره...مش هتلاقيهم او هتضطر تشتريهم بالواحده من التوكيل (ده اذا كان لماركتها وكيل من اساسه)
7-هتلاقي اسوا خامات ..هتلاقي الضفيره فيشها نشفت من الحراره واتكسرت..والفوانيس طوست لوحدها ...وحجات كتير غريبه
العربيات الصيني وصلت امريكا من زمان ودلوقتي وصلت اوروبا كمان(وكانت ممنوعه قبل كده تدخل اوروبا)..بس للاسف مش ده العربيات الي المستوردين بتوعنا بيجيبوهالنا هنا في مصر

مترميش فلوسك في الارض .واشتري ماركه معروفه وقطعها موجوده
الكلام ده كله غير مظبوط بالمرة ،،أنا مش عارف انت جبت الكلام ده منين !!واضح ان كل ده بالسمع وبس !!
أولا:- انا راكب عربيه A516من سته 2008 والعربيه والحمد لله أكثر من رائعه ثبات على الطريق سرعه تمام صالون فاخر قطع غيار متوفرة ،، عربيه تشيل زى ماانت عاوز ،، البطاريه بقالها 3 سنين وماغيرتهاش
وزى ماإنت عارف اللى جرب مش زى اللى سمع ،، وبعدين فى حاجه مهمه جدا ،،لو السيارة دى زى مانت بتقول ماكنتش بقت تاكسيات مش كده ولا ايه !!!!!!
قديم 14-12-2011, 09:39 PM
الصورة الرمزية sharooo

sharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond reputesharooo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: رايكم ضروري في اسبيرانزا اية 516 مو 2012 وهل الشكل الجديد بتاعها هينزل مصر ولا لا

السلام عليكم
اسف لو كنت ازعجتكم لدرجه ان تتعصبو زي ما هو واضح من كلامكم .
1-انا برد على الاخ الكريم على كلامه..ارجعو لكلامه هتلاقوه بيسالني ليه بلاش الصيني(مقلتش اسبرانزا)
2-انا بقول ارجعو ل يو تيوب...مقلتش اصلي سمعت..او صاحبي قالي
3-انا اتكلمت عن الجالينا عشان هي افخم الصيني واغلى حاجه فيه
4-اتكلمت عن ال لوبو عشان نزلت 2004 تقريبا..فاخدت وقت تم تجربتها من خلال الناس.وشفتهم بعنيا فعلا بيدللو عليها
5-انا اقسم بالله اني شوفت ال M11عند بتاع الكوالين بيصلح مكن الزجاج والي مش عايز يصدق القسم ده براحته
6-بالنسبه للقطع الاستيراد...حتى لو العربيه قدمت شويه..قطعها مش هتتوجد ويبقى ده عيب فعلى فيها..حتى لو حضرتك ما اقتنعتش بكده(طبعا مع كامل احترامي)
وبالمناسبه...كل حاجه موجوده استيراد للالانترا والسيراتو وكل الماركات الي تتخيلها وده مش كلام
7-انا مش برد وبس زي ما حضرتك تفضلت..انا بكتب رايي والي كتير من اعضاء المنتدى بيتفاعلو معاه ايجابيا والحمد لله
8-الاخ طارق السحت..هسال حضرتك سوال وجاوب لنفسك .مش شرط تكتبلي الاجابه.هو حضرتك امتلكت عربيات ايه قبل الاسبرانزا عشان تحكم الحكم ده عليها؟
انا الحمد لله امتلكت مازدا 929 ودايهاتسو شارد وفيات 126 وبولونيزوداتسون 120 وكرسيدا وبيجو 505و128 وبرايدونيسان سيديرك ولانسر وسيفيا وحجات تانيه وسقت سيارت كتير من اصدقائي على الطرق وكان منها الاسبيرانزا.وبفضل ربنا بعرف اقيم السياره كويس.واغلب ردودي بتكون من علم او تجارب شخصيه ومش بفتي الحمد لله
وبالنسبه للتاكسيات الي حضرتك قولت عليها..انا عايزك توقف5 او 10 تاكسيات منهم (بس يكون من الي عليهم اعلان)وتسالهم عن رايهم في ادائها ..يافندم حضرتك في مصر واغلب القرارات الاداريه الي بتتاخد مش سليمه لانها بتكون مبنيه على رشوه او اجتهاد شخصي او اي حاجه لكن عمرها ما بتكون مبنيه على اسس علميه ودراسه لاحتياجات السوق

وبعدين ربنا يملى عربياتكم الصيني بركه يا جماعه...بس انا راي فيها زي ما كتبت للاخ الكريم صاحب الموضوع

وبعدين حضراتكم زعلانين ليه؟؟ مانا اكتبت تعليق تاني بعد ما رديت على الاخ الكريم وقلت ان ده وجهه نظري التي تحتمل الصواب والخطأ ومكنتش بفرض رايي على حد!!للاسف ومع كامل احترامي لوجهات نظر الاعضاء الكرام لكن كان ممكن توصلوهالي بطريقه اشيك من كده
اخيرا شكرا لذوقكم وبكرر اعتذاري لوكان كلامي دايقكم..بس اتفرجو على الفيديوهات ده

شوفو العربيات ده..وخاصه ال سمارت الالماني ..صغيره ومع ذلك شوفو الكبينه متاثرتش

وده الاختبار بتاع العربيه..انا مش شايف الاستابيلتي الي حضرتك بتوصفها..الكوتش بيصفر بشده والعربيه بتميل جدا وهم بيعدي بين الاقماع

التعديل الأخير تم بواسطة sharooo ; 14-12-2011 الساعة 09:49 PM
قديم 14-12-2011, 09:56 PM
الصورة الرمزية sharooo

افتراضي رد: رايكم ضروري في اسبيرانزا اية 516 مو 2012 وهل الشكل الجديد بتاعها هينزل مصر ولا لا