العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 12-08-2012, 10:47 AM
ايمن البورسعيدى ايمن البورسعيدى غير متواجد حالياً

ايمن البورسعيدى will become famous soon enoughايمن البورسعيدى will become famous soon enough
افتراضي رد: أخيرا جبت رينو 19 شاماد موديل 92

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akazz مشاهدة المشاركة

الموتور ده حاجة مش موجودة ولو موجودة بتكون غاليا اوووى
علشان الماتور الى نازل بيها موتور اسمة 1700 شمادا بتاع رينو 21
وحاجات الموتور زى مقولتلك غالى اوووى وكمان بتسحب بنزين جامد
عارف انا طرنبة المية دوخت لحد مجبتها لقيتها فى التوفيقة بى 350 جنية فى حين بتاعة
الرينبو بى 125جنية
وهو لما تنزل عند بتوع الاستيراد بيقولى عليه الالمونيوم

وكمان دلوقتى الموتور عايز عمرة او طقم شنبر يعنى حيدخل فى 1000 جنية طقم الشنبر ده
عاشان كده انا قولت اخلص واجيب موتور
فعايز اجيبة بس ميكونش من بعيد كده انا عايز الى اجيبة منه يقك موتورى ويشوف ياخده بكام ويركبلى التانى ويكون نظيف ميطلع عينى واقعد اغير واسوى واركب وامشى
انا معرفش حد ممكن ياخد الموتور بتاعك لكن أقدر أقولك تجيبه منين من بورسعيد بسعر وحالة كويسة اوى ومنصحكش تشترى من اللى هتبيعله القديم شوف الاول القديم هتبيعه ازاى ومتقلقش من قصة الجديد وربنا يكفيك شرها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa.peace مشاهدة المشاركة

طيب لو كنت عاوز اسقط ماتور كويس لل 131 موديل 83 اية افضل ماتور ممكن اسقطة لية ويكون تكلفتة كام وممكن فعلا الواحد يحول لماتور انجكشن ولا يستحيل الفكرة دية
اوعى تحول لانجيكشن فى الفيات بالذات لان محدش بيعرف يظبطها ومش هتلاقى اصلا موتور انجيكشن لها هات الموتور العادى 1600 هيبقى كويس وبتاع الشاهين كمان بيركب عليها بس اعتقد بتاعها ارخص وبيعمل حوالى 2500 الى 3000 جنيه المهم انك تبعد عن شغل قبرص واوعى تسترخص وعلى فكرة مش دايما النضيف غالى والرخيص وحش لو عايز تجيبه من بورسعيد ممكن اساعدك بس يارب تلحقنى قبل ما اسافر وكل سنة وانتوا طيبين جميعاً
قديم 12-08-2012, 11:34 AM
الصورة الرمزية Marlborooo
Marlborooo Marlborooo غير متواجد حالياً
من انا؟: Hassan
هواياتي: مش عارف

Marlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond reputeMarlborooo has a reputation beyond repute

مبروووووووووك عليك العربية يا ايمن

وانا كمان من بورسعيد بس قاعد معظم الوقت في القاهرة
لو احتاجت حاجة انا في الخدمة
قديم 21-08-2012, 05:40 PM
HA_2000 HA_2000 غير متواجد حالياً

HA_2000 has a spectacular aura aboutHA_2000 has a spectacular aura about

ايمن باشا
رجاء الافادة عن سعر موتور انرجى للرينبو كامل بالفيتيس والبور والتكييف
والفرق بين موتور EJ6 و EJ7
هل اى منهم يمكن تركيبه على رينبو مو 97 هاف اوبش فهل يجب تعديل اى شى فى العربية قبل تركيب الموتور

شكرا
قديم 24-08-2012, 04:58 PM
romyo_alex romyo_alex غير متواجد حالياً

romyo_alex is on a distinguished road

استاذ ايمن بعد اذن حضرتك محتاج مساعدتك خصوصا انى بفكر انزل اشترى الموتور من بورسعيد بس عايز اعرف الاسعار

معايا رينو 9 و موتور 1400 و عايز اشترى موتور مستعمل حيعمل ف حدود كام و لو فاضى حيعمل كده و شكرااا