العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 24-07-2010, 05:32 PM
SHERIF MARLBORO SHERIF MARLBORO غير متواجد حالياً
من انا؟: /طالب!/سائق
التخصص العملى: علوم الحاسب الالى و نظم المعلومات
هواياتي: الكمبيوتر التأمل حب الجمال

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute
افتراضي كيف يكون سوق السيارات عام 2019 هو هذا عصر السيارات الجديدة فى مصر

بسم الله الرحمن الرحيم
منذ بدأ الحديق عن اتفاقية الجات الخاصة برفع التعريفات الجمروكية بين الاتحاد الاوروبى و مصى لتعزيز التبادل التجارى و كل مجموعة من الناس اخذت تنظر الى الاتفاقية من منظور مدى تأثيرها عليها و هنا بالطبع اكثر ما اهتممنا بيه هو

السيارات
خصوصا ان جمارك السيارات فى مصر تشبه الاتاوة او الفردة من الحكومة على الشعب المصرى بحجة حماية الصناعة الوطنية التى تعبر عن صناعة السيارات قبل 20 عاما و رغم الصناعة الوطنية المزعومات لم نجد السيارة المصرية 100% لتكون سيارات مصر الاولى (مثل 128 فى عصرها) و هناك 10 اعوام قادمة كفيلة بدفع صناعة السيارات فى مصر الى الامام لن اقول للنهضة و لكن على الاقل تقدر تحقق رغبة الشعبة بسيارة مرضية لفئات الشعب الاقل دخلاً أليس هذا حقنا!!
طبعا هذا كله من رأى ادعاء من الحكومة لحماية مجموعة من الناس ومصالح المسؤلين الخاصة

حسنا و لكن اذا حضرنا بأذهاننا الى المستقبل انت تجد ان هناك موازين جديدة فى السوق على الرغم من عدم انتشار السيارات الأوروبية فى مصر ستجد انا هناك سيارة مثل الفولكس واجن GOLF !
خارج مصر:-VW GOLF 2.5 F/O M/T تكلف 17000$ اى ما يعادى 85000EP
داخل مصر :-VW GOLF1.6 F/O M/T تكلف 36000$ بالمصرى 18000EP

تخيل معى حين يحدث هذا كيف سيكون حال المستعمل وقتها من السيارات الاوروبى قبل الاسيوى قبل الأمريكى اذا كان لدى الفرد
80000 جنيه مصر و المعروض امامه سيارات من سعات لترية اكبر بالاضافة الى العلامات التجارية القوية و الجودة و الثقة مثل الـGOLF من سيجرأ وقتها على شراء سيارات مستعملة امريكى او اسيوى الا اذا كان اقل من 40000 جنيه مصر!!
لذلك ارى سوء المستعمل منهار تماما حتى ان 15000 تكفى لشراء ماذدا موديل 2017 او كيا او لانسر هذا بخصوص المستعل اما الجديدة سيتوقف على مدى ضغط التوكيلات على الحكومة لرفع الجمارك عنها ايضا ليتمكنوا من المنافسة بجودتهم المتواضعة امام الأوروبى
فحدث ولا حرج اذا كنت تشترى سيارة بميزانية 150000 جنيه مصرى و ستجد
Audi A4 2.0 F/O M/T هل تتركها و تختار Hyundai Sonata 2.0 M/T
أعتقد المقارنات هتكون صعبة جدا بنفسى الطريقة !هل توافقونى الرأى ام اغفلت شىء؟
قديم 24-07-2010, 05:46 PM
الصورة الرمزية Ahmed.gunners
Ahmed.gunners Ahmed.gunners غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري يحب الشعب والجو المصري واموووت في حاجة اسمها عربيات
التخصص العملى: طالب ببكارليوس تجارة
هواياتي: السواقة&النت&الخروجات

Ahmed.gunners is a jewel in the roughAhmed.gunners is a jewel in the roughAhmed.gunners is a jewel in the rough
افتراضي رد: كيف يكون سوق السيارات عام 2019 هو هذا عصر السيارات الجديدة فى مصر

بصراحة انا اوافق حضرتك تماما وتقريبا هيكون السوق المصري للسيارت زي الدول الخليجية الي مفهاش جمارك علي السيارات والبلد هتبقي كلها عربيات زيرو والواحد ساعتها يترحم من الغلاء الفظيع للسيارات في الوقت الحالي الي بنمر بية يعني بصراحة حرام لما تكون سيارة بتتباع برة بي 30الف مثلا وتيجي مصر تتباع بي حوالي 90 او 100 الف
قديم 24-07-2010, 06:32 PM

SHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond reputeSHERIF MARLBORO has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.gunners مشاهدة المشاركة

بصراحة انا اوافق حضرتك تماما وتقريبا هيكون السوق المصري للسيارت زي الدول الخليجية الي مفهاش جمارك علي السيارات والبلد هتبقي كلها عربيات زيرو والواحد ساعتها يترحم من الغلاء الفظيع للسيارات في الوقت الحالي الي بنمر بية يعني بصراحة حرام لما تكون سيارة بتتباع برة بي 30الف مثلا وتيجي مصر تتباع بي حوالي 90 او 100 الف
بس مش هنوصل للخليج لانى النظام موحد و فيه استقرار لكن فى مصر هيحصل تخبط فى السوق لانى التغير هيكون لفئة من السيارات بعينها
قديم 24-07-2010, 07:15 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

الحال مش حيوصل لكده و الحكومه مش حتسيب الناس تركب عربيات بالمنظر دا
حتفرض ضرائب او حيحصل اي حاجه
انما الشعب المسالم يركب عربيات محترمه لا و الف لا.

لما بلد زي المحله يوصل ايراد محل قطع غيار اليومي ال 20 الف جنيه
يبقي معني كده ان معظم العربيات تعبانه و عاوزه تتغير كلها
و الا المحل مش حيجيب الايراد دا كله في حاله وجود عربيات سليمه في البلد.

حـازم خـضـر

قديم 24-07-2010, 07:31 PM

معتقدش الحكومة هتعمل كده انا عارف انها حكومة حادى بادى بس ازى حد يبقى بجح
يلغى الجمارك و يزود قيمتها ضرايب يقى ده عبط يعنى بس لوده حصل
اانا ادامى خياراين يأمى استسلم و اعيش و اتعامل على كده او اقدم على لجوء سياسى فى اى حته غير مصر !!و ربنا على الظالم