العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 20-04-2010, 12:39 PM
محامي من مصر محامي من مصر غير متواجد حالياً

محامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really nice
افتراضي رد: سيتروين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة صحبة خير مشاهدة المشاركة

مش عارفا هو مكتوب كده فى الرخصه وربنا يباركلك فيها طيب انا اسفه انى اسألك انت اشترتها فى حدود كام وكونت عايزا اقول لكم انها فيها شوية حجات زى الدبرياج عايز يتظبط والباب عايز يتضبط شويه وانا مش عارفا اعمل الحجات دى فين افيدونى افادكم الله انا عايزا اركب سنتر لوك وزجاج كهربائى واضبط الحجات الصغيره الى فيها اعمل كل ده فين وكمان عايزا اركب لها مرايات جديده لان المرايات بتاعتها مش شايفه منها حاجه خالص مبتعلاش بتتقتح وتتقفل بس
أنا شايف أن حضرتك لازم تكشفي على العربيه كويس وتجيبي ميكانيكي بيفهم في الفرنساوي ويكشفلك عليها وكمان سمكري كويس علشان في حاجات في أساسيات العربيه بتكون مهمه ومتكونش لاقدر الله فيها حاجه مأثره على عضم العربيه وقوايمها وكمان تعرفي إذا كانت رشه دواخل ولا لأ علشان ده شئ مهم جداَ وخصوصاً حوض العربيه والشنطه ومهما كان اللي عايز يبيع معرفه فدي حاجه متزعلوش أنك تكشفي على العربيه محدش بيرمي فلوسه في الأرض لأني مفهمتش يعني أيه الدبرياج عايز يتظبط يعني هي محتاجه طقم دبرياج وده شئ مكلف ولا محتاجه سلك دبرياج لان اللي فيها تقيل ودي حاجات مش ممكن تكتشفيها أو حد يكتشفها بالكلام لازم يتكشف عليها كويس وبالنسبه لتظبيط الباب دي مش مشكله في ناس كتير بتوع ضبط الأبواب لكن المهم تكشفي كويس عليها وتعرفي أنها عربيه سليمه أنتي ممكن تاخديها أي محطة بنزين فيها كشف على السيارات وأطلبي عمل كشف شامل عام عيها هما حيكشفوا عليها ويرفعوها ويشوفوها كلها لو أنتي مش عارفه ميكانيكي كويس وبما أنها أول مره تشتي سياره خليكي حذره علشان متقعيش في عربيه مشاكله كتير وتلاقي نفسك كل يوم عند الميكانكي بيها وتقف منك وانتي ماشيه بيها .
بالنسبه للكماليات الأنذار والسنتر والتكييف وخلافه ده شئ مش صعب في بتوع الكماليات في شارع دمش في مصر الجديده حيركبولك نظام سنتر وأنذار كامل وزي ما قلتلك قبل كده في معرض السجان أو الأمبراطور وغيرهم فدي مش مشكله والتكييف كمان مفيهوش مشكله حيتركب في حدو 3500 جنيه كامل المهم أن العربيه تكون حالتها كويسه وتستحمل التكييف على موتورها اللي أنا مستغرب هو إزاي 1200 سي سي لأن كل الموجود منها 1400 سي سي.
فأكشفي عليها كويس لأن سعرها يقلق شويه.وربنا يوفقك بإذن الله

التعديل الأخير تم بواسطة محامي من مصر ; 20-04-2010 الساعة 12:49 PM
قديم 20-04-2010, 12:57 PM
الصورة الرمزية صحبة خير
صحبة خير صحبة خير غير متواجد حالياً

صحبة خير will become famous soon enoughصحبة خير will become famous soon enough

انا كشفت عليها والحمد لله خلاص اشترتها وربنا يكرمنى فيها ويكفينى شرها ويكرمكم يا رب وانا توكلت على الله واشترتها لان سعرها كده كويس هو كارمنى فيها ومش راشه دواخل ولا عامله حادثه قبل كده الحمد لله بس مشكلة العضه الى فى الدبرياج دول قالولى انها بس عايزا حد يبص على دراع الفتيس هو ده مكلف ولا ايه وانا بس لظروف عندى مش قادرا انزل بيها تحت اركبلها الحاجه وشكرا ليكم يا جماعه وانا حشوف الناس الى فى مصر الجديده واروح لهم اظبط الحاجه دى لان انا مشيت بيها مفهاش غير الدراع بتاع الدبرياج وربنا يكرمنى بيها يا رب وانا شايفه ان ده نصيب يعنى انا كشفت عليها عند اكتر من واحد وقالوا جميله وسعرها تحفه ومش متغير فيها غير البطاريه والكاست والعجل باقى الحاجه بتاعتها خصوصا الماتور رقمه مكتوب ومتفتحش وممكن اوى يحصل لقدر الله حاجه فيها بسببى يعنى مقدرش اقول غير ان ده نصيب وتوفيق من عند ربنا انا يا جماعه طالبه منكم الدعاء لوالدتى بالشفاء لانى بعد ما جبت العربيه ولدتى تعبت واول مشوار بالعربيه كانت للمستشفى ادعولى الله يباركلكم ومتشكره جدا ليكم
قديم 20-04-2010, 01:13 PM
محامي من مصر محامي من مصر غير متواجد حالياً

محامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really niceمحامي من مصر is just really nice

ألف مبروك ورزقك الله خيرها وكفاكي شرها وإن شاء الله الحاجات اللي فيها تعمليها حاجه حاجه.
شفى الله والدتك وعافاها من المرض بقدرته وأمره وإن شاء الله تقوم بالسلامه ويكون الأمر بسيط.