العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 14-05-2012, 01:57 PM
حسن الجندي حسن الجندي غير متواجد حالياً

حسن الجندي is on a distinguished road
افتراضي بقالي 3 شهور باسافر الاسماعلية وارجع علشان انقل رخصة ومش عارف، ياريت مساعدة

الموضوع بدأ في شهر 2 لما اشتريت سيارة شيري 2008 بنظام التوكيل، وكان التوكيل بتاعي رقم 3 ، يعني المالك عمل توكيل لواحد والواحد عمل توكيل لواحد، وآخر واحد عمل توكيل ليا
المشكلة بقى الآتي
اروح مرور الاسماعلية يقولوا ماينفعش نجدد الرخصة المنتهية على الاسماعلية لأنك التوكيل الثالث
اقولهم طب انقلها لمرور القاهرة يقولولي الملف مش موجود، فيطلع ان اللي عملي توكيل كان عمل شهادة بيانات لمرور حلوان، اخدت شهادة البيانات ورحت حلوان واخدت تأشيرة ان الملف مش هناك، المصيبة ان شهادة البيانات دي ضاعت فجأة في وسط الأوراق، وبقيت اروح لمرور الاسماعلية يقولولي الملف مش موجود ومش هانجددلك ولا هانطلعلك شهادة بيانات، وحلوان مفيهاش الملف ، وورقة البيانات اللي كانت راحة حلوان اختفت.
إيه الحلول دلوقت اللي أعملها
ياريت اي حد يشارك بأي حاجة علشان انا عمال اسافر اسماعلية كل اسبوع شوية ويرجعوني، وبقالي 3 شهور بكلم نفسي
قديم 14-05-2012, 03:27 PM
galalaldin galalaldin غير متواجد حالياً
من انا؟: عملى و دقيق
التخصص العملى: COMPUTER
هواياتي: صيد البحر

galalaldin will become famous soon enoughgalalaldin will become famous soon enough
افتراضي رد: بقالي 3 شهور باسافر الاسماعلية وارجع علشان انقل رخصة ومش عارف، ياريت مساعدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن الجندي مشاهدة المشاركة

الموضوع بدأ في شهر 2 لما اشتريت سيارة شيري 2008 بنظام التوكيل، وكان التوكيل بتاعي رقم 3 ، يعني المالك عمل توكيل لواحد والواحد عمل توكيل لواحد، وآخر واحد عمل توكيل ليا
المشكلة بقى الآتي
اروح مرور الاسماعلية يقولوا ماينفعش نجدد الرخصة المنتهية على الاسماعلية لأنك التوكيل الثالث
اقولهم طب انقلها لمرور القاهرة يقولولي الملف مش موجود، فيطلع ان اللي عملي توكيل كان عمل شهادة بيانات لمرور حلوان، اخدت شهادة البيانات ورحت حلوان واخدت تأشيرة ان الملف مش هناك، المصيبة ان شهادة البيانات دي ضاعت فجأة في وسط الأوراق، وبقيت اروح لمرور الاسماعلية يقولولي الملف مش موجود ومش هانجددلك ولا هانطلعلك شهادة بيانات، وحلوان مفيهاش الملف ، وورقة البيانات اللي كانت راحة حلوان اختفت.
إيه الحلول دلوقت اللي أعملها
ياريت اي حد يشارك بأي حاجة علشان انا عمال اسافر اسماعلية كل اسبوع شوية ويرجعوني، وبقالي 3 شهور بكلم نفسي
انا عاوز اعرف 1- اللوحات المعدنيه اللى على العربيه ....تابعه لمرور ايه؟؟؟
2-ينفع تسجل العربيه بأسمك؟؟
3-عنوان بطاقتك الشخصيه تابع لأى قسم وبالتالى انت تابع لأى وحده مرور.
قديم 14-05-2012, 10:45 PM

افتراضي رد: بقالي 3 شهور باسافر الاسماعلية وارجع علشان انقل رخصة ومش عارف، ياريت مساعدة

اللوحات المعدنية تابعة لمرور الاسماعيلية
ومحتاج علشان اسجل العربية باسمي شهادة بيانات موجهة للشهر العقاري، لكن ممكن احاول بطريقة اخرى
عنوان بطاقتي وباسبوري تابع للساحل ورخصة السواقة تبع مرور عبود
وشكراً لرد حضرتك السريع
قديم 14-05-2012, 11:12 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

لكن ممكن احاول بطريقة اخرى

ولو أنى ضدها .....بس فى بعض الأوقات لابد منها

وهى

طريقة إبرز......علشان تنجز

أاقول لحضرتك إزاى ....؟

هتشوف فى المرور واحد من الحرافيش إياهم

هياخد منك مبلغ معين ( زى إكراميه وبلاش نسميها رشوه )

وبالمبلغ ده

هيخلصلك كل ماتتمناه من أمور تسهلك نقل ملكية السياره

----------------------------

ومعلش بأه

ففيه مثل بيقول

إيه إللى رماك على المر .....قال الأمر منه

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 15-05-2012, 05:35 PM

والله يا استاذ سمير موضوع الابراز ده مبقدرش اعمله او اعرف اعمله حتى
المرور هناك كان الموظف بيرجعني كل مرة على حاجة ملهاش معنى ومرة يقولي الخزنة قفلت قبل معادها ومرة يقولي ماينفعش اقوله ليه يقولي انت هاتعاندني وهاتفهم احسن مني