العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 01-09-2011, 01:49 AM
Viva4ever Viva4ever غير متواجد حالياً

Viva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of light
افتراضي رد: سياسة الشعب المصرى فى شراء السيارات

انا فى بعض الحاجات مختلف معاك فيها مثلا فى اوروبا فى عربيات كورى كتير انا عايش فى المانيا مثلا وفى عربيات كيا كتير منها البينزل مصر ومنها المش بينزل وفى دايو وهيونداى طبعا البينزل اتحاد اوروبى بيفى فيه شوية اوبشن زيادة بس فى الاول والاخر كورى

اما مشكلة المصريين فى الشراء ان المصريين بيشترو الحاجة العليها ضغط كبير حتى لو فى احسن لمجرد انهم شافو ان الناس بتشترى النوع ده يعنى مثلا فى المانيا تلاقى واحد غنى بس بيشترى كيا تسالو ليه يقولك انا مش بسوق كتير والكيا بتوفر بنزين واقتصادية رغم ان انه قادر انه يشترى نوع اغلى بس العربية ديه هتحقق الهو عايزة بصرف النظر عن الثمن لكن فى مصر فلوس يعنى بى ام دابلو او مرسيدس حتى لو هيركنها تحت البيت بس اهم حاجة ان الناس تقول انه معه مرسيدس

ديه ثقافة شعوب وصعب انك تغيرها
قديم 01-09-2011, 07:50 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute

على فكره مش كل عربيه كورى تبقى اصلى

عندك اللانوس من شيفورليه

الزجاج صناعه صينى
الاسبيرانزا ماتور يابانى و عفشه يابانى
التويوتا تقفيل مصرى
ما عدا انواع بسيطه جدا
و كلامك معقول جدا كمان
: waving:
قديم 01-09-2011, 08:10 PM
syd_mahmoud syd_mahmoud غير متواجد حالياً

syd_mahmoud is on a distinguished road

زي ما اتفضل الاستاذ viva4ever ان معظم الناس بتمشي مع الهوجه من غير ما تفكر احتياجاتها الفعلية اه وفي عربيات انتشرت في السوق وبقى ليها بيع رغم انها متسواش بسبب الثقافة دي
قديم 02-09-2011, 12:09 AM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever مشاهدة المشاركة

انا فى بعض الحاجات مختلف معاك فيها مثلا فى اوروبا فى عربيات كورى كتير انا عايش فى المانيا مثلا وفى عربيات كيا كتير منها البينزل مصر ومنها المش بينزل وفى دايو وهيونداى طبعا البينزل اتحاد اوروبى بيفى فيه شوية اوبشن زيادة بس فى الاول والاخر كورى

اما مشكلة المصريين فى الشراء ان المصريين بيشترو الحاجة العليها ضغط كبير حتى لو فى احسن لمجرد انهم شافو ان الناس بتشترى النوع ده يعنى مثلا فى المانيا تلاقى واحد غنى بس بيشترى كيا تسالو ليه يقولك انا مش بسوق كتير والكيا بتوفر بنزين واقتصادية رغم ان انه قادر انه يشترى نوع اغلى بس العربية ديه هتحقق الهو عايزة بصرف النظر عن الثمن لكن فى مصر فلوس يعنى بى ام دابلو او مرسيدس حتى لو هيركنها تحت البيت بس اهم حاجة ان الناس تقول انه معه مرسيدس

ديه ثقافة شعوب وصعب انك تغيرها
انا مش معترض معاك ان فى عربيات كورى فى اوروبا بس انواع معينة و بتنزل ب كل الاوبشنز زى انظمة السيفتى و كدة و على الاقل فيها نظام الاتزان الالكترونى الى بيحافظ على ثبات العربية و فعلا الشعب المصرى لى ثقافة غريبة فى شراء العربيات فعلا
قديم 02-09-2011, 12:12 AM
Andrew_97 Andrew_97 غير متواجد حالياً

Andrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of lightAndrew_97 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

على فكره مش كل عربيه كورى تبقى اصلى

عندك اللانوس من شيفورليه

الزجاج صناعه صينى
الاسبيرانزا ماتور يابانى و عفشه يابانى
التويوتا تقفيل مصرى
ما عدا انواع بسيطه جدا
و كلامك معقول جدا كمان
: waving:
فعلا يعنى الاسبرنزا عربية متجمعة و فى عربيات بتبقى كورى بس تجيلها حاجاتها من الصين او كدة