العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > فولكس

فولكس فولكس فاجن Volkswagen من اكثر السيارات مبيعاً فى العالم وتضم حاليا شركات سكودا وابيزا واودى وتستحوز عليها بورش الالمانية من اشهر سياراتها بيتلز جولف بولو جيتا باسات توران وطوارق وسوران كروس فوكس

قديم 05-07-2011, 09:12 PM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مصنع فولكس فاجن ... مدينة قائمة بذاتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمارت وير مشاهدة المشاركة

يا سيدي يا سيدي ... ربنا يوفقك و يقدر لك الخير ، بس إبقى انقل لينا تجربتك هناك لو أمكن
والله الموضوع يطول شرحة بس حلخص علشان محدش يمل
بداية و قبل سفري رشح لي احد الزملاء المهتمين بالسيارات ان اقوم بزيارة مصنع مرسيدس بمدينة هامبورج بناء على تجربة شخصية له
وعليه وبعد وصولي لألمانيا قمنا بلإتصال للأسفسار و الحجز فوجئنا بأنه زيارات المصنع محجوزة مقدما لمدة شهرين و طبعا انا كل فترة اجازتي في المانيا كانت حوالي اسبوعين
وهنا بدأنا البحث عن البديل و طبعا كان حظنا حلو و كانت مدينة السيارات الخاصة بالفولكس فاجن بولفسبرج لديها إماكانية استقبال زائرين
طبعا تذاكر الدخول على ما أذكر كانت ب 20 يورو للفرد و المساحة كانت شاسعة و بإمكانك أن ترى المدينة من على بعد وخصوصا البرجين الزجاجيان الخاصان بركن و عرض السيارات بعد تصنيعها
والمفاجأة الأكثر دهشة أن هذين البرجين كانا وسط بحيرتين من المياه...يعني لا أحد يستطيع الإقتراب أو لمس الزجاج.....و السيارت كانت بتدخل البرج من الأسفل فقط
مجموعة فولكس التي تشمل كل من
1- لامبورجيني
2-بنتلي
3-أودي
4- سيات
5- فولكس فاجن

كل شركة كان لها صالة عرض صوت وضوء مميزه بشكل يأخذ العقل...يعني أفتكر صالة عرض اللامبورجيني كانت عبارة عن مبنى كبير على شكل صندوق أسود و بمجرد دخولك تجد سيارة لآمبورجيني ديابلو صفراء معلقة على الحائط و مع بداية عرض الصوت و الضوء تجد السيارة تختفي لان الجزء المتصل بها على الحائط يدور حول نفسه (يعني العربية بتخرج من المبنى و تخدل تاني على حسب العرض) و مش عايز أقول على صوت السيارة عامل إزاي مع الدولبي المحيط بيك من كل اتجاه

أيضا كان هناك متحف للسيارات و ده عايز شرح يوم لوحده و حصلي موقف محرج جدا مع سيارة بوجاتي كلاسيك مافيش منها غير نسخة واحدة في العالم ...بس كان معايا عذري و الحمدلله عدى على خير

طبعا ركبنا الترماي اللي بيعمل الجولة على خط الإنتاج بس كان أحدث من اللي في الصور اللي فوق و كله شاشات ديجيتال و الجولة كانت باللغة الإنجليزية و عايز أقول لحضرتك ان خط الإنتاج زي ما حضرتك شايفة في الصور كده أقسم بالله أنظف من مستشفى دار الفؤاد اللي عندنا هنا

خلاصة الكلام احنا قدمنا سنين طويلة جدا على ما نفكر نعمل حاجة زي دي

والحمدلله على كل شيء

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏

التعديل الأخير تم بواسطة mshamy ; 05-07-2011 الساعة 09:19 PM
قديم 05-07-2011, 09:22 PM
ahmedtuning ahmedtuning غير متواجد حالياً
من انا؟: FOX
التخصص العملى: CIVIL ENGEENIRING
هواياتي: FOOT BALL

ahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the roughahmedtuning is a jewel in the rough

موووووووووووضوع جااااااااامد جدا
تسلم ايدك
قديم 05-07-2011, 09:47 PM
walidelwahsh
Guest

موضوع جميل وظريف جدا اشكرك علية
بس بيني وبينك يحرق الدم بجد
الكلام دا في الكرة الارضية اللي احنا عايشين عليها دي اللي هي زرقا كدا ومدورة
ولا دا كوكب تاني وبشر تاني وحاجة مش موجودة غير في اساطير الف ليلة وليلة
قديم 06-07-2011, 01:00 AM
الصورة الرمزية سمارت وير
سمارت وير سمارت وير غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري بيحب الحرية
التخصص العملى: مهندس صيانة كمبيوتر و شبكات
هواياتي: المشغولات اليدوية و القراءة و تصفح الانترنت

سمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond reputeسمارت وير has a reputation beyond repute
Smile رد: مصنع فولكس فاجن ... مدينة قائمة بذاتها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mshamy مشاهدة المشاركة

والله الموضوع يطول شرحة بس حلخص علشان محدش يمل
يا هندسة خد راحتك على الآخر ... كلنا آذان صاغية ، و لا في حد مستعجل ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mshamy مشاهدة المشاركة

خلاصة الكلام احنا قدمنا سنين طويلة جدا على ما نفكر نعمل حاجة زي دي

والحمدلله على كل شيء

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walidelwahsh مشاهدة المشاركة

موضوع جميل وظريف جدا اشكرك علية
بس بيني وبينك يحرق الدم بجد
الكلام دا في الكرة الارضية اللي احنا عايشين عليها دي اللي هي زرقا كدا ومدورة
ولا دا كوكب تاني وبشر تاني وحاجة مش موجودة غير في اساطير الف ليلة وليلة

دعوني اختلف معكم فيما سبق ... فالفارق الذي بيننا و بينهم ليس فارق إمكانات أو طاقات أو عقول ، لالالا
الفارق بيننا و بينهم في الإرادة و الشعور بالقدرة و الاستطاعة ، اعتقد أننا أثبتنا بالتجربة العملية ( ثورة يناير ) أننا مازال لنا قلب ينبض و عقل يفكر ، الموضوع مسألة وقت و حينما تقف مصر على قدميها سترون من هذا الشعب العجب العجاب و تذكروا دائماً .... تفائلوا بالخير تجدوه ( مع الأخذ بالأسباب طبعاً ) و إن غداً لناظره قريب ...
قديم 06-07-2011, 12:23 PM
الصورة الرمزية mshamy
mshamy mshamy غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Executive Management
هواياتي: Cars & PCs

mshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond reputemshamy has a reputation beyond repute

دعوني اختلف معكم فيما سبق ... فالفارق الذي بيننا و بينهم ليس فارق إمكانات أو طاقات أو عقول ، لالالا
الفارق بيننا و بينهم في الإرادة و الشعور بالقدرة و الاستطاعة ، اعتقد أننا أثبتنا بالتجربة العملية ( ثورة يناير ) أننا مازال لنا قلب ينبض و عقل يفكر ، الموضوع مسألة وقت و حينما تقف مصر على قدميها سترون من هذا الشعب العجب العجاب و تذكروا دائماً .... تفائلوا بالخير تجدوه ( مع الأخذ بالأسباب طبعاً ) و إن غداً لناظره قريب ...
[/QUOTE]

أكيد الإختلاف في الرأي لايفسد للود قضية
بس انا نظرتي مش سلبية قوي زي ما حضرتك كاتب ..انا شايف فعلا ان احنا قدمنا وقت طويل جدا علشان نحصل الناس دي
انا اكتر واحد يتمنى يشوف بلده في اعلى مكان..و لعلم حضرتك انا رفضت عرضين للهجرة و العمل في أمريكا لما كنت شاب في العشرينات علشان انا بحب بلدي
لكن باحب اكون واقعي في تصوري للأحداث
الموضوع محتاج وقت كثير علشان تبني أجيال جديدة تقدر تفكر و تنفذ مشاريع بلأحجام الرهيبة دي

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم‏(‏ إن لله عبادا اختصهم بقضاء حوائج الناس‏,‏ حببهم إلي الخير‏,‏ وحبب الخير إليهم‏,‏ هم الآمنون من عذاب الله يوم القيامة‏).‏