العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT

رينو RENAULT RENAULT شريك اساسى مع نيسان اليابانية وتحتل المركز الرابع عالمياً تحت قيادة كارلوس غصن اشهر الموديلات سينيك كليو ميجان

قديم 27-10-2012, 12:42 PM
linatrix linatrix غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس نظم عاشق للسيارات
التخصص العملى: مهندس نظم معلومات
هواياتي: المحركات

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of
افتراضي رد: ستيب واى اه ولا لا ؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 7uda مشاهدة المشاركة

لا لا اوعى تعمل كده حضرتك لأن بلدنا الحلوة الفلوس فيها بتطير زي الهواء و على فكرة في عربيه ممتازة و هي فيات بونتو ايفو 2012 فيها نظام التحدث الصوتي و اعطاء الاوامر بالصوت للسيارة و نظام eco driveلتوفير استهلاك الوقود و فخمه جدا جدا جدا اكترحتى من المرسيديس b class و absو 2 ايرباج و شنطه واسعه هي هاتشباك سعرها بكل المواصفات دي 112 الف عند الاحمدي موتورز رووووعه احسن من الصني و الستيب واي و ممتازه و كل سنه و حضرتك طيب
والله انا كنت فكرت فى الايفو بس للاسف توكيل فيات الى عرفته انه فى مشاكل و التوكيل اتاخد من اوماترا و لسه مش عارفين مين الى حيعمله يعنى حتاخد العربيه تعمل لها الصيانه عند اى ميكانيكى زى اى عربيه مستعمله
قديم 27-10-2012, 12:44 PM

linatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud oflinatrix has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة &yaso مشاهدة المشاركة

بس بونتو ايفو 77 حصان و1300 سى سى كتير عليها بصراحة 112 الف غير ان ناس كتير بتشتكى منها بس هى من جو تحفة فعلا
77 حصان على كام ار بى ام ؟ حتلاقيه عند 4000 مثلا شوف بقى الهيونداى مثلا حتلاقى بيقلوك 125 حصان بس على 5800 اربى ام؛ ناس معاها العربيه بتقول سحبها كويس
قديم 05-11-2012, 07:53 PM

بعد البحث فى المستعمل كتير لقيت تمن العربيه الى اشتريها هو مقدم العربيه الجديده ففضلت اشترى عربيه جديده احسن و لا حد ركبها قبلى ولا حد قعد على كراسيها و عرق عليها ولا بقالها 15 سنه ماشيه فى شوارع المحروسه
بصراحه بعد مفاضله طويله بين ستيب واى و لوجان اوتو قررت اخد الاستيب واى ليه بقى :_

الوجان حلوه مفيش كلام بس شكلها تقليدى و مش لطيف قوى
اللوجان بقى فى منها تاكسى و ده ميزه و عيب فى نفس الوقت كون انها بقت تاكسى ده دليل ان العربيه كويسه و اثبت جداره و العيب انها اتعمل منها تاكسى يعنى مبقتش عربيه مميزه كملاكى خلاص

الاستيب واى احلى حاجه فيها شكلها بصراحه و باجماع الناس كلها شكلها تحفه
فيها اى بى اس و ده شئ مهم و كمان فيها ايرباج و ده يخليها مقبولها بنسبه جيده فى الامان
جنوط 15 اسبور اصلى
طيب من ناحيه السعر اللوجان اوتو تكسب بس من ناحيه الامان + الشكل + ارتفاع عن الارض الاستيب واى تكسب
موضوع الاتو و المانيول ده بقى الاوتو فى الوجان بيقولو فيها ناتشه كمان ده حيغلى استهلاك البنزين و مصاريف الصيانه
ا
لناس الى بتقول ان الزياده فى الشكل بس فى الاستبي واى احب اقول لهم ان عند حساب ثمن الجنوط و الاى بي ايس و الروك روف و التغير فى الشكل ده يساوى اكتر من 10000

فى النهايه اتمنى للجميع التوفيق فى اختيار السياره المناسبه ليهم و ادعو لي بالتيسير
تحياتى للجمبع
قديم 05-11-2012, 11:41 PM
كريم الطناوى كريم الطناوى غير متواجد حالياً

كريم الطناوى will become famous soon enoughكريم الطناوى will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linatrix مشاهدة المشاركة

بعد البحث فى المستعمل كتير لقيت تمن العربيه الى اشتريها هو مقدم العربيه الجديده ففضلت اشترى عربيه جديده احسن و لا حد ركبها قبلى ولا حد قعد على كراسيها و عرق عليها ولا بقالها 15 سنه ماشيه فى شوارع المحروسه
بصراحه بعد مفاضله طويله بين ستيب واى و لوجان اوتو قررت اخد الاستيب واى ليه بقى :_

الوجان حلوه مفيش كلام بس شكلها تقليدى و مش لطيف قوى
اللوجان بقى فى منها تاكسى و ده ميزه و عيب فى نفس الوقت كون انها بقت تاكسى ده دليل ان العربيه كويسه و اثبت جداره و العيب انها اتعمل منها تاكسى يعنى مبقتش عربيه مميزه كملاكى خلاص

الاستيب واى احلى حاجه فيها شكلها بصراحه و باجماع الناس كلها شكلها تحفه
فيها اى بى اس و ده شئ مهم و كمان فيها ايرباج و ده يخليها مقبولها بنسبه جيده فى الامان
جنوط 15 اسبور اصلى
طيب من ناحيه السعر اللوجان اوتو تكسب بس من ناحيه الامان + الشكل + ارتفاع عن الارض الاستيب واى تكسب
موضوع الاتو و المانيول ده بقى الاوتو فى الوجان بيقولو فيها ناتشه كمان ده حيغلى استهلاك البنزين و مصاريف الصيانه
ا
لناس الى بتقول ان الزياده فى الشكل بس فى الاستبي واى احب اقول لهم ان عند حساب ثمن الجنوط و الاى بي ايس و الروك روف و التغير فى الشكل ده يساوى اكتر من 10000

فى النهايه اتمنى للجميع التوفيق فى اختيار السياره المناسبه ليهم و ادعو لي بالتيسير
تحياتى للجمبع
: THUMBS~220:
مبروك مقدما وحقيقى أختيارموفقك فى أختيارك للستيب واى.
وربنى يتمملك على خير وتستلمها عن قريب انشاء الله.
: THUMBS~220:
قديم 06-11-2012, 01:53 PM

ا كريم فى استفسار بعد اذنك كنت عايز اعرف هل الدريكسيون متحرك ولا لا يعنى ممكن تطلعه فوق و تحت و لا لا و موضوع صوت الماتور و الحراره الى فى الطابلوه ايه اخباره
عموما حابب اعرف العربيه عمله ايه معاك
تحياتى