العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > Tiggo

قديم 06-01-2010, 05:54 PM
الصورة الرمزية medo akef
medo akef medo akef غير متواجد حالياً

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold
افتراضي رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

اولا الف شكر لفتح الموضوع ده
ثانيا
اليارس (5 في السياره و التكييف مفتوح مع سرعه 180 و مكناش حسين بأي حاجه خالص عند الملفات ننزل علي 160 و بعدين نطلع تاني/يوم الكرسمس سياره يارس فرملت جامد طبعا لان فراملها ممتازه الي وره ملحقشي يفرمل اكصدام اليارس اتفلق من الجمب و التاني كان سيات ايبيزا وشها بقا مثلث لجوه!!!!!!!!!!)
كورولا رحله الفشل و النجاح عيوب الكولولا لا يعرفها الكثير ولكنها جوهريه و مع انها جوهريه فلا ينتبه لها احد لأن شركه تيوتا مبتعملشي حاجه الا لما بتكون واثقه انها ناجحه
و عمري ما سمعت موضوع دهان و و صاج و الكلام الغريب ده
نيجي لما يطلقون عنها تيجو مع واحد في الشارع عندي سياره 4*4 شكلها الحقيقه جميل بتبص علي الشبكه تلاقي مركه ليس لها اي قيمه فتقوم بأداره موجهك لانسر 1300 2009 بومه اوتوماتك كيف لهذه ان تغلب ال4*4 و بكل جداره نقول
هذه ما يطلقون عليها تكونولوجيت محركات و شركات كبري مش موديل بيتصنع و يتحط عليه اسم مختلف في كل بلد
و الارتفاع يعني 4*4 هتكون مسقطه ما اساسي لازم تكون عاليه لانها مصممه للجبال مع انها لو دخلت ادام الشروكي هتسلم نمر من اول جوله ايه الي جاب ده لده
صاج اقوي من التيريوس علي اساس ان التيريوس سياره 4*4 للاعمال الشاقه مثلا!
و اول مره اسمع حد بيقول التكييف بليل احلي من الصبح انا الي اسمعه في حاجه يطلقون توزيع الهواء و التركيز علي المنطقه شديده الحراره
و الفيديو الحقيقه مش عارف انت قصدك ايه فيه عربيه 4*4 مشيه طب شوف ده كدا و قول رايك
هو الكلام كتير اوي و مفيش اسهل منه

لو عاوز تقرنها بسياره من فئتها هرشح لك جيب شروكي
محرك ههههههههههههههه بلاش منقرنهمشي احسن
صاج طبعا الشروكي اقوي بكتير
جوده تصنيع فرق السما و الارض كفايه اسم جيب الي الجميع يشهد لقوته من ال60 و لسه موجوده عربيات له من زمان اوي في مصر و شغاله فل
كماليات شروكي مركزه علي السفر و الطروق الجبليه و جوده تصنيعها عاليه جدا و كماليات فعلا قيمه و بيحتاجها الجميع
مش شاشات عرض و ريوت كنتورول بيدور العربيه و الحجات الي بيحسسوني اني شاري عربيه نازل اتفسح بيها في الجنينه
شكل و اسم شركه لا يمكن التكلم عن بعض المنافسه بين الاثنين طبعا
الثبات كلام غريب اول مره اسمعه الي بشوفه الشروكي علي الطريق بطير ولا بيهمها ملفات ولا مطباط اهم حاجه نوس الطريق لننا لو موسعناش هتطر تستعمل القوه
مش عارف ولله اقرنهم ازاي اقول ايه مش شايف اي حاجه ممكن نقارنهم فيها و لله رايي انها ممكن تتقارن بدايو لانوس هاتش باج هي قريبه منها شويه
و لو حضرتك في المنصوره انا مستعد في اي وقت اطلع امامك علي الدائري بحته لانسر 1300 بومه حقيره و نشوف مين الي هيعجز الاول في الملفات و المطبات و الغرز علي الطرق اعتقد انا كدا عداني العيب

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 07-01-2010, 12:13 AM
الصورة الرمزية حازم شاهين
حازم شاهين حازم شاهين غير متواجد حالياً

من انا؟: متسامح و حسن النية
التخصص العملى: محاسب

حازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond reputeحازم شاهين has a reputation beyond repute

الأخ Medo Akef
شكرا على مشاركتك
لكن أنا حاسس إنك متحامل شوية على صاحب الموضوع و على السيارة
أولا إيه المشكلة إن صاحب السيارة يقول رأيه فيها سواء بالإيجاب أو بالسلب
ثانيا صاحب الموضوع ما قالش إن التيجو أحسن عربية فى الدنيا و مفيش زيها لكنه قال مميزات و عيوب من وجهة نظره
ثالثا ذكر إن فيه عيوب فى مركات كتير زى التيوتا أو التريوس دى حاجة معروفة و صاحب الموضوع برضه ما قالش إن التيجو أفضل من التيوتا أو التيريوس لكن قال إن دول فيهم عيوب زى ما التيجو فيها عيوب
رابعا إيه إللى جاب سيرة الميتسوبيشى بتاعة حضرتك و رغبتك فى إنك توريه مش عارف إيه على الدائرى
خامسا الفديو بتاع حضرتك جايب عربية تمنها 15 أو يمكن عشرين ضعف تمن التيجو فيبقى إيه وجه المقارنة
سادسا برضه الشيروكى تمنها أضعاف تمن التيجو و محركها قوتة ضعف محرك التيجو فطبيعى تبقى العربية الأغلى أفضل و محدش يقدر ينكر الكلام ده أو يدعى إن التيجو أحسن من الشيروكى أو غيرها من عربيات الدفع الرباعى
سابعا التيجو إللى صاحب الموضوع بيتكلم عنها مش دفع رباعى أصلا و ليست مخصصة للعمل خارج الطرق الممهدة - يعنى هى فعلا للفسحة فى الجنينة و إيه المشكلة فى كده و صاحب الموضوع ما قالش إن التيجو هتقطع الصحارى و الجبال
ثامنا إللى معاه مليون و 400 ألف و عايز يشترى عربية لاند كروزر يبقى يا زين ما إختار و محدش ينكر كده و إللى معاه 130 ألف و عايز يجيب تيريوس يبقى إختار عربية كويسة برضه على قد فلوسه و إلغلبان إللى ممعهوش غير تمن التيجو و نفسه يركب عربية عالية و شبه عربيات SUV يبقى نقوله ربنا يبارك لك - و حافظ عليها و ما تفتكرش إنها زى العربيات الغالية التانية

أخيرا أنا فاهم إنك حاسس إن إللى بيشترى عربية صينى يبقى بيضيع فلوسه و إنك بتحاول تنصح الناس لكن يا ريت من غير تقليل من شأن الناس إللى بتشترى العربيات الصينى أو بتعجب بيها لإن فى النهاية دى مسألة أذواق و ررغبات و كل واحد ينام على الجنب إللى يريحه

التعديل الأخير تم بواسطة حازم شاهين ; 07-01-2010 الساعة 12:18 AM
قديم 09-01-2010, 12:49 PM
الصورة الرمزية medo akef

medo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to beholdmedo akef is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حازم شاهين مشاهدة المشاركة

الأخ Medo Akef
شكرا على مشاركتك
لكن أنا حاسس إنك متحامل شوية على صاحب الموضوع و على السيارة
أولا إيه المشكلة إن صاحب السيارة يقول رأيه فيها سواء بالإيجاب أو بالسلب
ثانيا صاحب الموضوع ما قالش إن التيجو أحسن عربية فى الدنيا و مفيش زيها لكنه قال مميزات و عيوب من وجهة نظره
ثالثا ذكر إن فيه عيوب فى مركات كتير زى التيوتا أو التريوس دى حاجة معروفة و صاحب الموضوع برضه ما قالش إن التيجو أفضل من التيوتا أو التيريوس لكن قال إن دول فيهم عيوب زى ما التيجو فيها عيوب
رابعا إيه إللى جاب سيرة الميتسوبيشى بتاعة حضرتك و رغبتك فى إنك توريه مش عارف إيه على الدائرى
خامسا الفديو بتاع حضرتك جايب عربية تمنها 15 أو يمكن عشرين ضعف تمن التيجو فيبقى إيه وجه المقارنة
سادسا برضه الشيروكى تمنها أضعاف تمن التيجو و محركها قوتة ضعف محرك التيجو فطبيعى تبقى العربية الأغلى أفضل و محدش يقدر ينكر الكلام ده أو يدعى إن التيجو أحسن من الشيروكى أو غيرها من عربيات الدفع الرباعى
سابعا التيجو إللى صاحب الموضوع بيتكلم عنها مش دفع رباعى أصلا و ليست مخصصة للعمل خارج الطرق الممهدة - يعنى هى فعلا للفسحة فى الجنينة و إيه المشكلة فى كده و صاحب الموضوع ما قالش إن التيجو هتقطع الصحارى و الجبال
ثامنا إللى معاه مليون و 400 ألف و عايز يشترى عربية لاند كروزر يبقى يا زين ما إختار و محدش ينكر كده و إللى معاه 130 ألف و عايز يجيب تيريوس يبقى إختار عربية كويسة برضه على قد فلوسه و إلغلبان إللى ممعهوش غير تمن التيجو و نفسه يركب عربية عالية و شبه عربيات SUV يبقى نقوله ربنا يبارك لك - و حافظ عليها و ما تفتكرش إنها زى العربيات الغالية التانية

أخيرا أنا فاهم إنك حاسس إن إللى بيشترى عربية صينى يبقى بيضيع فلوسه و إنك بتحاول تنصح الناس لكن يا ريت من غير تقليل من شأن الناس إللى بتشترى العربيات الصينى أو بتعجب بيها لإن فى النهاية دى مسألة أذواق و ررغبات و كل واحد ينام على الجنب إللى يريحه
الحقيقه كلام مترتب و متظبط و مقدرشي اقول حاجه
بس في الموضوع جاء اسم سيارات اخري زي الكورولا و اليارس و الشروكي بيقرنهم في بعض الحجات و ده شئ مستحيل
و عن موضوع اني جايف فيديو h2 دا بس لاني مستغرب جدا مش عارف هي الي حاطط فديوها ده عمل ايه فبقول لما نحط نحط حاجه زي دي فعلا عملت المستحيل
و انا بقول انه بيقول انها ثابته جدا و بتجري و تحفه فنحطها في مقارنه امام سياره بنفس ثمنها هي فئه تنيا اه بس كدا كدا كلهم لاستخدام عائلي و نشوف مين الي بيجري و بيناور و بيمسك فرامل احسن
و اخر كلام سمعه انها باين ب90 اعتقد حتي انها كتير علي هذا السعر و في عربيات افضل بكثير جدا منها
ولكن هذه حريه شخصيه و ما علي الرسول الا البلاغ
مش عوز اطول في الكلام لان الكلام عن الصيني مش بيخلص و تشرفت بمعرفتك
تقبل تحياتي
وشكرا

قديم 09-01-2010, 03:56 PM
kholio2005 kholio2005 غير متواجد حالياً

kholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to allkholio2005 is a name known to all

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo akef مشاهدة المشاركة

الحقيقه كلام مترتب و متظبط و مقدرشي اقول حاجه

بس في الموضوع جاء اسم سيارات اخري زي الكورولا و اليارس و الشروكي بيقرنهم في بعض الحجات و ده شئ مستحيل
و عن موضوع اني جايف فيديو h2 دا بس لاني مستغرب جدا مش عارف هي الي حاطط فديوها ده عمل ايه فبقول لما نحط نحط حاجه زي دي فعلا عملت المستحيل
و انا بقول انه بيقول انها ثابته جدا و بتجري و تحفه فنحطها في مقارنه امام سياره بنفس ثمنها هي فئه تنيا اه بس كدا كدا كلهم لاستخدام عائلي و نشوف مين الي بيجري و بيناور و بيمسك فرامل احسن
و اخر كلام سمعه انها باين ب90 اعتقد حتي انها كتير علي هذا السعر و في عربيات افضل بكثير جدا منها
ولكن هذه حريه شخصيه و ما علي الرسول الا البلاغ
مش عوز اطول في الكلام لان الكلام عن الصيني مش بيخلص و تشرفت بمعرفتك
تقبل تحياتي
وشكرا
السلام عليكم أخ Medo akef
نا لسه يادوب شايف مشاركتك اللواقتى
فى البداية طبعا احب اشكر اخى أ/حازم لرده الوافى اللى احتوى على معظم اللى كنت عايز اقوله
اولااحب اضيف ان اللى كتبته عن العربيات التانية بناء على تجربة اصحابها و مش واحد ولا اتنين

يعنى اما 5 او 6 أشخاص اعرفهم ده غير اللى فى المنتديات معاهم شيروكى ليبرتى يجمعوا على ان ثباتها ضايع بعد 100/110ده غير انها قلبت قبل كدة بقريبة واحد صحبى و هى بتاخد ملف
ونفس الموضوع بالنسبة للتيوتا الياريس اللى تقربيا 75% من ملاكها سواء هنا فى المنتدى او منتديات اخرى اجمعوا على العيوب اللى ذكرتها من قبل
يعنى مش بجيب كلام من دماغى

الحاجة التانية انا مش بقارن التيجو بالتيوتا او الشيروكى او بعربيات تانية بس حبيت اوضح ان زى مافيهم مميزات فيهم عيوب برده
وفى التقييم ده وضحت المميزات و العيوب اللى وجدتها خلال فترة استخدامى للتيجو

الحاجة التالتة الفرامل كمان ممتازة جدا و اثبتت ده معايا فى كذة موقف منها كنت على طريق السفر(بورسعيد/اسماعلية) و عربية نقل كانت طايرة من جنبى و فجأة راح كاسر علياو الحمد لله روحت مفرمل جامد العربية نزلت من سرعة 110 تقريبا الى 20 فى لحظة و الحمد لله ربنا ستر فلو مكنتش الفرامل كويسة الله اعلم ايه الل كان ممكن يحصل<!-- google_ad_section_end -->

الحاجة الرابعة انا مقولتش ان العربية بتاعة شد و كلام من ده بس بالنسبة لى سحبها ممتاز و اداءها مرضى جدا الحمد لله
فيه واحد صحبى لسه جايب شيروكى 2008 الشكل الجديد 3700 سي سي من شهر تقريبا المهم اما خليتو ساق التيجو بتاعتى بيفتكرنى بشتغلو اما قولتلو ان الموتور بتاعها 1600 سي سي طبعا الفرق لصالح الشيروكى فى العزم و السحب بس مش فرق 1600 ل 3700 سي سي كان فاكر التيجو معدية 2000 سي سي
و علشان سيادتك بس تبقى عارف هو كمان معاه لانسر 2007 و قاللى شتان فى العزم بين التيجو والميتسوبيشى و مكنش متخيل ابدا ان التيجو الصينى تكون كدة خالص بس خيبت ظنه

حاجة كمان انا مش فاهم ايه علاقة الفيديو اللى انت جايبو ده للهامر اللى هى اكتر من 5000 سي سي و معدية 800 الف جنيه بالموضوع اصلا
المقصود باضافة الفيديو ده للتيجو فى التقييم لتوضيح انها برده ليها القدرة للمشى فى الطرق الغير ممهدة و بالتالى القدرة على المشى فى شوراعنا المليئة باالمطبات و الحفر بكفاءة عالية و دى من احد مميزاتها(اعتقد ان كفاية ان عربية زى التيجو بالسعر ده تدخل الرالى و تكمل السباق و تاخد مراكز كمان)

انت شايف ان سعر90 الف جنيه كتير فانت حر دى وجهة نظرك
فى النهاية احب اضيف ان الحمد لله العربية تعتبر صفقة رابحة و لسه عند راى انها تستاهل اكتر من ثمنها بحوالى 3 أضعاف

ممكن تشوف مدى انتشارها الكبير فى الوقت القصير ده اد ايه وكمان بتتباع اعلى من سعرها الرسمى من 4 الى 6 الاف جنيه
مما لايدع مجال للشك ان منطقيا كدة مينفعش عربية مش ناجحة تتباع باعلى من سعرها
ولا ايه؟؟؟

التعديل الأخير تم بواسطة kholio2005 ; 09-01-2010 الساعة 04:06 PM
قديم 10-01-2010, 12:43 PM
الصورة الرمزية medo akef

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة kholio2005 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم أخ Medo akef
نا لسه يادوب شايف مشاركتك اللواقتى
فى البداية طبعا احب اشكر اخى أ/حازم لرده الوافى اللى احتوى على معظم اللى كنت عايز اقوله
اولااحب اضيف ان اللى كتبته عن العربيات التانية بناء على تجربة اصحابها و مش واحد ولا اتنين

يعنى اما 5 او 6 أشخاص اعرفهم ده غير اللى فى المنتديات معاهم شيروكى ليبرتى يجمعوا على ان ثباتها ضايع بعد 100/110ده غير انها قلبت قبل كدة بقريبة واحد صحبى و هى بتاخد ملف
ونفس الموضوع بالنسبة للتيوتا الياريس اللى تقربيا 75% من ملاكها سواء هنا فى المنتدى او منتديات اخرى اجمعوا على العيوب اللى ذكرتها من قبل
يعنى مش بجيب كلام من دماغى
ولله انت اول واحد يقول لي الكلام دهو اصدقائي معاهم يارس عجباهم اوي و انا اصلا في الاول كنت هجيب كورولا بس العيب الوحيد الي لقيته فيها هو الثبات الكلام عن الشكل القديم طبعا
الحاجة التانية انا مش بقارن التيجو بالتيوتا او الشيروكى او بعربيات تانية بس حبيت اوضح ان زى مافيهم مميزات فيهم عيوب برده
وفى التقييم ده وضحت المميزات و العيوب اللى وجدتها خلال فترة استخدامى للتيجو

الحاجة التالتة الفرامل كمان ممتازة جدا و اثبتت ده معايا فى كذة موقف منها كنت على طريق السفر(بورسعيد/اسماعلية) و عربية نقل كانت طايرة من جنبى و فجأة راح كاسر علياو الحمد لله روحت مفرمل جامد العربية نزلت من سرعة 110 تقريبا الى 20 فى لحظة و الحمد لله ربنا ستر فلو مكنتش الفرامل كويسة الله اعلم ايه الل كان ممكن يحصل<!-- google_ad_section_end -->

الحاجة الرابعة انا مقولتش ان العربية بتاعة شد و كلام من ده بس بالنسبة لى سحبها ممتاز و اداءها مرضى جدا الحمد لله
فيه واحد صحبى لسه جايب شيروكى 2008 الشكل الجديد 3700 سي سي من شهر تقريبا المهم اما خليتو ساق التيجو بتاعتى بيفتكرنى بشتغلو اما قولتلو ان الموتور بتاعها 1600 سي سي طبعا الفرق لصالح الشيروكى فى العزم و السحب بس مش فرق 1600 ل 3700 سي سي كان فاكر التيجو معدية 2000 سي سي
و علشان سيادتك بس تبقى عارف هو كمان معاه لانسر 2007 و قاللى شتان فى العزم بين التيجو والميتسوبيشى و مكنش متخيل ابدا ان التيجو الصينى تكون كدة خالص بس خيبت ظنه
بس يا حبي اولا وزن الشيروكي يفوق التيجو بكتير و لهذا السبب ال1600 عمله شغل في دفع 2*4 في التيجو فبتمشي داخل المدينه فله لاني مش محمل عليها حاجه اما لو طلعت بره و علي الطرق الجبليه هتحس بالعجز جدا و الشيروكي طبعا سياره للطرق الجبليه و الاعمال الشاقه و السفر
و عمي كان معاه شروكي و انا جربتها العربيه زي الفل و ممكن اه تحس بالملف عند السرعه بس عملها ما هتزحف ولا تموج منك و كنت طاير علي الطريق و العربيه ثبات فله
اما الانسر هي سياره سيدان اي فئه مختلفه فتيجو و شروكي طبعا يتفوقو عليها في حجات ولكن تيحو من الممكن ان تتفوق في مجال العزم يعني مثلا تجر قارب وراها و الحوارات دي لانها مصممه لكدا اما في السحب و الجري طبعا الانسر تتفوق بمارحل عن التيجو
حاجة كمان انا مش فاهم ايه علاقة الفيديو اللى انت جايبو ده للهامر اللى هى اكتر من 5000 سي سي و معدية 800 الف جنيه بالموضوع اصلا
المقصود باضافة الفيديو ده للتيجو فى التقييم لتوضيح انها برده ليها القدرة للمشى فى الطرق الغير ممهدة و بالتالى القدرة على المشى فى شوراعنا المليئة باالمطبات و الحفر بكفاءة عالية و دى من احد مميزاتها(اعتقد ان كفاية ان عربية زى التيجو بالسعر ده تدخل الرالى و تكمل السباق و تاخد مراكز كمان)
ولله انا مش شايف انها دخلت بحر جليد و خرجت يعني عربيه مشيه في تلج ما انا بمشي في الرمل بلانسر و مش بتقول لا ولا حاجه و العربيه علي حساسات و عرفه هي مشيه علي ايه و بتغير نظام السير و الجري عشان تحافظ علي توازنها و متغرسشي و لو غرزت 2 او 3 بأزن الله يطلعوها لو في بحر الرمال الاعظم حتي(ولكن في الغرس يفضرد ان التيجو تتفوق لو دخلو منافسه قاسيه لان زي ما قلت الانسر سياره سيدان وليست 4*4 او suv
عن موضوع الريس الي دخلته هذه النقته محسومه لها الحقيقه
انت شايف ان سعر90 الف جنيه كتير فانت حر دى وجهة نظرك
فى النهاية احب اضيف ان الحمد لله العربية تعتبر صفقة رابحة و لسه عند راى انها تستاهل اكتر من ثمنها بحوالى 3 أضعاف

ممكن تشوف مدى انتشارها الكبير فى الوقت القصير ده اد ايه وكمان بتتباع اعلى من سعرها الرسمى من 4 الى 6 الاف جنيه
مما لايدع مجال للشك ان منطقيا كدة مينفعش عربية مش ناجحة تتباع باعلى من سعرها
ولا ايه؟؟؟
كل سيارات سبرنزا انتشروي انتشارا كبير في الفتره الاخيره وهذا لان الناس بتشتري بنائا علي الشكل و الكماليات و ميعرفوش ان في حجات كتير تنيا بتتقاس عليها السياره
او انا مش عاوز اعقدك من العربيه بس هقول لك حدود العربيه ايه
العربيه في الكلام العلمي عشان تقدر تقول عليها سياره ناجحه و هي عملاقه سعرها فيجب ان تدخلها مقارنات بحكمه و بمقاييس مع سيارات فئتها(يعني مثلا انا معي سياره فولفو قديمه لعربيه اه حوت و واسعه و بتجري و كل حاجه هو عشان كدا اقول نها سياره رائعه لا لما تدخلها مقارنه مع سيارات فئتها بتعرف مكنتها وسطهم لان انت عايش وسط الناس مش لوحدك لما واحده يتقدم لها عرسان كتير بتبدء تقارنهم ببعض بس لو هو واحد بتبدء تحاول تغير عيوبه للميزات و تظهر مميزاته جدا دا غير واحده بتحب واحد فبتخدو علي عيوبه من وسط كل الباقيين مع انهم ممكن يكونو احسن منه)
اعتقد المعلومه وصلت يا مان
و نظرا بأن مفيش سياره suv في سعرها اصلا الا التيريوس و التيريوس اغلي كمان
فهنقرنها بسيارات بنفس السعر فقد
الاوبترا
الالنترا
لانسر1300
يارس
كيا سيراتو
اعتقد لو حاولت تقارن من ناحيه جوده التصنيع و هي الاهم بالنسبه لناس العاديه طبعا مفيش مقارنه
لو من ناحيه الشكل كل دول سيارات سيدان و روعه في التصميم و الشكل و هي فئه مختلفه و عاليه ففي ناس بتحس بالهيبه في العربات العاليه و غرهم بيحب الجمال و السيارات السيدان(و ده طبعا من اكثر اسباب انتشارها لعشق الشعب المصري للسيارات العاليه عن الارض)
الكماليات و هذه من اهم اثباب انتشارها و في رائيي ان هذه الكماليات غير جوهريه او مهمه فباقي السيارات فيها كماليات و تكنولوجيا رائعه و معقده جدا تدهش من يقودها
من ناحيه المحرك هذه شركات كبري مضا عليها سنين طوال احرزت انتصارات و اخرجت برائات اختراع و محركاتهم علي اساس علمي معقد جدا و عاليه التكونولوجيا(ماعاد الاوبترا بس كدا كدا تتفوق)
من حيس اسعار قطع الغاير طبعا قطع غيارها مولعه و مش موجوده الا في التوكيل و ده بجانب جوده تصنيع 4/10 يعني هتدفع دم البك يعني هتدفع اما اليباني قطع غياره عند عم عبدو علي اول الشارع كل حاجه ب2 جنيه(ماعد السيراتو لانها لسه جديده في السوق مكملتشي السنه و جوده تصنيع 7/10 (مقارنه بالصناعه الامانيه صاحبه جوده تصنيع 10/10))
سعر اعاده البيع طبعا في اه بعض من هذه السيارات بينزل سعرها اما في عربات تنيا زي الانسر الطلب عليها كتير و مش بتخسر من ثمن شرائها الا الاف قليله

علي حد نظري دي اهم اشياء في السياره و عزرا لو نسيت حاجه
في رايي الموضوع اتحسم زي ما وريتك لو دخلتها في مقارنه في خاسره اما لو هي عجبه حضرتك اصلا و مرتاح معاها فذه حريه شخصيه و انا بقول ديما اشتري السياره الي يرتاح لها قلبك بس من غير كلام عن عربات تنيا و التلميح لعيوب فيها لانها اعلي منها بكثير لاني من النوع المتعصب جدا لمركات معينه و حتي الان لم يحسم الموضوع بين لكزس و مرسيدس مع ان لكزس بدد تفوقها بعض الشئ في بعض الاشياء ولكن في الحياه العمليه ملكه الارض و السماء و البحار هي الفائزه
تقبل تحياتي
وشكرا