العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO

شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO دايو - شيفرولية الكورية daewoo يشمل سيارات دايو وشيفروليه المصنعة في كوريا ( لانوس - نوبيرا - أفيو - أوبترا......إلخ)

قديم 17-11-2013, 01:52 AM
مدام فاتن مدام فاتن غير متواجد حالياً

مدام فاتن is on a distinguished road
افتراضي عايزة افهم كل حاجة ممكن تساعدونى

السلام عليكم انا اختكم مدام فاتن عضوة جديدة انا الحمد الله اشتريت عربية افيو 2014 اتوماتيك فهمت حاجات ولسه برضه مش فاهمه حاجات اصلى اول مرة اركب اتوماتك كان عندى دايو ماتيز 1999 ولما زوجى اتوفى رحمة الله عليه جبت جديدة علشان محتجش حد المهم انا عايزه اعرف هى العربية بنحط فيها ميه عادية بس فى تانك المساحات وتانك الميه الخضرا بيتغير كل قد ايه واغير زيت امتى وزيت ايه بالظبط والراديو مش عارفة اظبطه واللى يفتكر حاجة عايز يقولها ياريت اصل المهندس وهوبيشرحلى كلامه وحروفه مش وضحين واتكسفت من كتر ماقلت ايه مش سامعة وكتالوج العربيه والضمان كل مااروح الاقى الموظفة اللى معها الختم مش موجودة انا على فكرة من الاسكندرية
قديم 17-11-2013, 02:43 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايزة افهم كل حاجة ممكن تساعدونى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الف الف مبروك عليكى السيارة اختى الكريمة
ربنا يعطبكى خيرها ويكفيكى شرها ويبارك لك فيها يارب
وتصدقى بصدقة بنية ان يحرسك ويحرسها ربنا يارب

أقترح عليكى تذهبى للتوكيل او المعرض اللى اشترتيها منه وتسألى كل ده
او يارب احد الاخوة الكرام فى منتدانا الجميل يفيدك لانى للاسف معى هيونداى جيتز

انا بس دخلت موضوعك لأبارك لكى على سيارتك الجميلة
مرحبا بيكى فى المنتدى ونورتى

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 17-11-2013, 02:49 AM
الصورة الرمزية Eng/salwa
Eng/salwa Eng/salwa غير متواجد حالياً

من انا؟: ام لثلاثة رجال(خالد-عمرو-طارق) و مهندسة اتصالات
التخصص العملى: تدريس كمبيوتر
هواياتي: حفظ القرآن

Eng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond reputeEng/salwa has a reputation beyond repute

ده رابط موضوع عن سواقة الاتوماتيك ممكن يفيدك
والله الموفق

http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=34552

اللهم ياجامع الناس ليوم لا ريب فيه اجمع على ضآلتى

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
قديم 17-11-2013, 09:05 AM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

تانك المساحات ممكن تحطى فية مية عادية او مية عادية وعليها نقطتين بيريل ....المهم ان التانك يبقى مليان طول الوقت عشان موتور المساحة مايبوظش

اما عن تانك المياه الخضراء وباقى الاسئلة الخاصة بالصيانة الدورية ....فهى ليها جدول زمنى وبتتعمل فى التوكيل طول مدة الضمان ولما ينتهى ضمان السيارة انصحك تفضلى متابعة مع التوكيل

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا

قديم 17-11-2013, 11:32 AM
الصورة الرمزية aboyoussef.m
aboyoussef.m aboyoussef.m غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

aboyoussef.m will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مدام فاتن مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا اختكم مدام فاتن عضوة جديدة انا الحمد الله اشتريت عربية افيو 2014 اتوماتيك فهمت حاجات ولسه برضه مش فاهمه حاجات اصلى اول مرة اركب اتوماتك كان عندى دايو ماتيز 1999 ولما زوجى اتوفى رحمة الله عليه جبت جديدة علشان محتجش حد المهم انا عايزه اعرف هى العربية بنحط فيها ميه عادية بس فى تانك المساحات وتانك الميه الخضرا بيتغير كل قد ايه واغير زيت امتى وزيت ايه بالظبط والراديو مش عارفة اظبطه واللى يفتكر حاجة عايز يقولها ياريت اصل المهندس وهوبيشرحلى كلامه وحروفه مش وضحين واتكسفت من كتر ماقلت ايه مش سامعة وكتالوج العربيه والضمان كل مااروح الاقى الموظفة اللى معها الختم مش موجودة انا على فكرة من الاسكندرية
الف الف مبروك على العربيه الجديده
ربنا يعطيكى خيرها ويكفيكى شرها
بالنسبه لتنك المساحات بنحط له مياه عاديه وبيكون عليها نقطتين صابون سائل
اما بالنسبه للزيت فاكيد انك هتغيريه فى التوكيل لان السياره تحت الضمان
وهو اما بيكون زيت بيتغير كل 3000 كيلو مت او كل 10000 كيلو متر
ونوع الزيت افضل انك تغيريه فى التوكيل

لا تنظر الى الخلف فهناك ماضى يزعجك

ولا تنظر الى الامام فهناك مستقبل يقلقك

ولكن انظر الى الاعلى فهناك رب يسعدك

الكلمات الدليلية
الله, رسول