العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 18-10-2015, 11:21 PM
mr/m mr/m غير متواجد حالياً

mr/m is on a distinguished road
استفسار محتاج مساعدة ضرووووووووووري

ن فضلكم انا محتاج مساعدة
انا عاوز اجيب عربيه ومحتار بين بيجو305 موديلا79 و80 وبولونيز دوخت علي النت كله البولونيز كله بيشكر في استحمالها بس بشرط موتور 1600 وردايدتير نحاس 2 مروحة اما بيجو305 محدش اتكلم عنها اووي وقالوا مازدا 323 و كنت بفكر في128 بس بصراحة مش حاببها اووي كان ليا تجربة معها مش اد كده وقريت عن ريجاتا وغيرها كتير انا استخدامي ليها هيكون يومي عاوز حاجة متتعبنيش وفي نفس الوقت متعطلش لان حد غيري (حريم) ممكن ياخدها يقضي بيها طلب او حاجة فميبقاش بالي مشغول ياتري اجيب ايه وفي نفس الوقت ميضايقش ولو حبيت ابيعها بعد كده اعرف ابيعها ياتري اجيب ايه ومتوسط السعر كام تقريبا لاي عربيه مثلا الخبرا هنا ممكن يرشحوهالي
قديم 18-10-2015, 11:32 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتاج مساعدة ضرووووووووووري

اولاً اهلا بيك فى مصر موتورز نورت المنتدى

ثانيا عايز اقولك لو جبت عربيه زيرو واهملت صيانتها برضو ممكن تعطل وتعمل مقالب فى اى حد يسوقها وخاصة لو ست فموضوع الاعتمادية ده يشترط الحالة مش النوع ممكن تجيب اى نوع لو حالتها كويسه وتصرف عليها صيانات وايدك فيها ان شاء الله مش هتعمل مقالب
ثالثاً 99% من العربيات موديلات تمنينات فى شوارع مصر ديه هتبقى محتاجة مصاريف وصيانات انا شايف ايا كان الموديل المهم الميكانيكى بتاعك اللى هتكشف عندة على العربيه وتعمل صيانتها اول باول مش لازم تيل الفرامل يجيب اخرة علشان تغيرة مش لازم سلك الدبرياج ينحل علشان تغيره ده اللى اقصدة صيانة دوريه هتريح بالك

رابعا لو ست اللى هتسوق يبقى حرام البلونيز تقيله اوى اوى وناشفه انا افضل المازدا والريجاتا بس الحالة مرة تانية هى الاهم والاولى

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 19-10-2015, 12:01 AM
mr/m mr/m غير متواجد حالياً

mr/m is on a distinguished road
افتراضي رد: محتاج مساعدة ضرووووووووووري

الف شكر علي ردك بس اصل انا ليا كذا صديق جايب موديلات تمنينات وغير الصيانة العادية وتغيير الزيت مبيعملش حالة العربيات ما شاء الله ربنا يباركلهم فيها اكيد انا بدور علي حالة زي دول ويارب الاقي
وبالنسبة للموديلات شوية بتحكمني السيولة ناس كتير لما عرفوا ان في ست ممكن تركب قالولي بيجو305 وفي ناس قالو بولونيز واحترت المازدا والريجاتا في الحالة اللي انا بدور عليها دي بيعلو فوق السيولة اللي انا حاططها خصوصا اني هجيبها عشان بعد فترة ابيع واكمل علي تمنها واحدث احسن واهي تستحمل حتي تعليم وتخبيطات الحريم فعاوز عربية كويسة ومتزعلش لو اتخبطت اقدر المها بسهولة انا ان شاء الله ايدي هتكون فيها بس مش عاوزها تكون غلسة في طلباتها كل يوم والتاني طلب شكل او مشكله شكل
فالبيجو مثلا احسن ولا البولونيز في النقط دي واسف لو طولت وشاكر جدا لسرعة الرد