العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 30-08-2009, 05:18 PM
مراد احمد السيد مراد احمد السيد غير متواجد حالياً

مراد احمد السيد is on a distinguished road
افتراضي البطارية ..

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
كل عام وانتم بخير ورمضان كريم

إخوانى الأعزاء

المشكلة بإختصار إنى جيت مرتين الصبح (خلال مدة عشرة ايام ) ادور العربية مش عايزة تدور علما بأن
مؤشر البطارية على تابلوة السيارة مش منور وكله تمام

قبل المشكلة رحت اركب 4 بواجى ( شمعات الإحتراق ) لكهربة السيارة قام الكهربائى قال لى الكويل بتاعتك بتهرب كهرباء ولازم تتغير .
قلت له حاضر .. قمت رحت لكهربائى آخر قلت له افحص لى كويل السيارة قام قال لى الكويل سليم بس السلكين بتوع الكويل فيهم تقطيع بسيط ولازم يتغيروا قلت له طيب ptmnlo123per111
وسألته سؤال إذاى انت عرفت إن الكويل سليم دا أنا وديتها لكهربائى قبلك قال لى الكويل خربان .
فأجاب بص ياسيدى إحنا لو فكينا الكويل واحد واحد من الماكينة حنلاقى الموتور يهتز ولما نركبة واحد واحد ومتهزش الموتور يبقى الكويل سليم ولو إتهزت بعد التركيب يبقى بايظ ptmnlo123per172

رحت لواحد ثالث قال كلة تمام ياباشا بس البطارية بايظة و مبتقبلش الشحن ( بترفض الشحن ) ptmnlo123per154

أنا عايز أعرف فين المشكلة .. علما بأن علامة الصلاحية لونها أخضر .. على الرغم أن تم فحص دينامو السيارة وكلهم اشتركو فى الإجابة بأنه سليم .

أنا بصراحة خايف أن الراجل عايز يعمل عليا لعبة لإنة بيقول البطارية بايظة ولازم تشترى جديدة ( استعملت البطارية لمدة 14 شهر ) علما انه لما قام بفحص البطارية كان المؤشر عند تقريبا 400 أخضر ومعرفش عمل ايه نزلت الى بداية الاخضر

افيدونى بالله عليكم

وهل الاسلاك الاثنين بتوع الكويل الخاص بالبواجى تكون السبب كهربائى تانى بيقول بايظين وعايزين يتغيروا

أنا تايه بالله عليكم أفيدونى ptmnlo123per144

على الفكرة السيارة متسوبيشى سبيس واجن موديل 2000 خليجى لأنى مقيم بالسعودية .

التعديل الأخير تم بواسطة مراد احمد السيد ; 30-08-2009 الساعة 05:30 PM
قديم 30-08-2009, 06:45 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: البطارية ..

برده كلامك مش واضح ! يعنى ايه مش عايزه تدور ؟ ؟ هل المارش بيلف الموتور فى الآول لفات سريعه

بس السياره ما بتدورش ؟ فى الحاله دى يبقى أى عيب فى كهرباء الموتور مش البطاريه !

هل النور والكلاكسات قويه ؟ أو العكس ؟ تبقى البطاريه قويه أو العكس ؟؟

استخدام البطاريه لمدة 14 شهر فى حر السعوديه كافى لآن يقضى عليها ! و ممكن اللكهربائى

لخبط لك ميتها أو بوظها ! سلوك البواجى ممكن يكون السلك من دول شكله سليم بس مقطوع من

الداخل ! و ممكن مره يشتغل كويس و مره وحش حسب الظروف ! و ممكن السياره تدور لو سلك

واحد وحش أو مفصول والبطاريه قويه لكن لا يمكن تدور وسلكين مفصولين !

الحل ! تجيب بطارية واحد صاحبك تكون عارف انها قويه و تركبها عندك وتدور ! لو دارت السياره و كله

تمام وبدون رعشه أو هزه ! تبقى بطاريتك بايظه أو تحتاج شحن ! واذا لم تدور السياره يبقى العيب

فى سلوك البواجى أو ضبط كهربة السياره ! ولو ح تشترى سلوك هات طقم كامل جديد !

أرجوا أن تكون استفدت شيئآ من كل الدش اللى فات !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 30-08-2009, 06:55 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

اهلا و سهلا استاذ مراد
بصراحه انا مش فاهم ايه هو الكويل اللي حضرتك تقصده بس متهيألي كده قصدك اسلاك البوجيهات.
من رأيي لو الاسلام اشتري طقم جديد و ركبهم و خلاص مش مشكله.
و شوف كهربائي كمان قيس عنده شحن الدينامو و البطاريه .
لان البطاريه ممكن تبوظ في اي وقت

حـازم خـضـر

قديم 30-08-2009, 07:41 PM
مراد احمد السيد مراد احمد السيد غير متواجد حالياً

مراد احمد السيد is on a distinguished road

الأستاذ / Dr. Bolbolan
الأستاذ / حازم المحترمين

شكرا على ردكم السريع لى وجذاكم الله خيرا

بالنسبة لرد Dr. Bolbolan
1- هل المارش بيلف الموتور فى الآول لفات سريعه
لأ مش بتدور .. أول ما أدور المفتاح أسمع صوت تكات وبعدين يختفى
2- هل النور والكلاكسات قويه
نعم النور والكلاكسات كويسين
3-الحل ! تجيب بطارية واحد صاحبك تكون عارف انها قويه
صاحب محل البطاريات أعطانى بطارية مستخدمة من عندة ( تعبأ بالمياة المقطرة ) وأول ماركبتها دارت على طول ومافيش مشاكل خالص ( على فكرة بطاريتى مقاس 80 وهى بطارية جافة )

بالنسبة لرد الأستاذ /حازم خضر
1- الكويل اللي حضرتك تقصده بس متهيألي كده قصدك اسلاك البوجيهات
ايوة هى بس هى عبارة عن قطعتين من المعدن تركب على 2 بواجى ويخرج من هاتين القطعتين سلكين آخرهم قطعتين من الكاوتش تركب على 2 بواجى آخرين

السيارة أوتوماتيك يركب لها 4 بوجيهات

وححاول أصور لكم القطع واللى أقصدة

قديم 30-08-2009, 08:15 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مراد احمد السيد مشاهدة المشاركة

الأستاذ / Dr. Bolbolan
الأستاذ / حازم المحترمين

شكرا على ردكم السريع لى وجذاكم الله خيرا

بالنسبة لرد Dr. Bolbolan
1- هل المارش بيلف الموتور فى الآول لفات سريعه
لأ مش بتدور .. أول ما أدور المفتاح أسمع صوت تكات وبعدين يختفى
2- هل النور والكلاكسات قويه
نعم النور والكلاكسات كويسين
3-الحل ! تجيب بطارية واحد صاحبك تكون عارف انها قويه
صاحب محل البطاريات أعطانى بطارية مستخدمة من عندة ( تعبأ بالمياة المقطرة ) وأول ماركبتها دارت على طول ومافيش مشاكل خالص ( على فكرة بطاريتى مقاس 80 وهى بطارية جافة )

كده تبقى مسألة بطاريه ! وبطاريتك غالبا بايظه أو نايمه على الآخر !

الحل الآخير اما تشحن بطاريتك وتتأكد انها أخدت حقها من الشحن وتمشى بها يومين وتشوف !

لو نامت تبقى بتهرب شحن ولازم تغيرها ! أو برده لو بطارية صاحبك مشيت بها يومين و مانامتش

يبقى برده بطاريتك بايظه ! أما لو نامت يبقى الشاحن بتاعك عاوز تصليح أو فيه أرضى ملمس فى

السياره ! ولا توجد اختبارات أكثر من ذلك !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127