العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > ميكانيكا السيارة

ميكانيكا السيارة يحتوى على المعلومات الفنية عن المحركات و أجزاءها و ناقل الحركة (الفتيس) و القابض (الدبرياج) و تجارب الصيانة الميكانيكية

قديم 29-07-2011, 05:36 PM
الصورة الرمزية Mohamed Magdy
Mohamed Magdy Mohamed Magdy غير متواجد حالياً

Mohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to allMohamed Magdy is a name known to all
افتراضي رد: @@ عاوز اعمل تعديل لفرامل اللوجان @@

شكلك يا حسام بيه هتخلينى اغير رأيى فى الموضوع ده
طب يا ترى انت سألت حد او كنت بتفكر تعملها مثلا
قديم 28-08-2011, 01:44 PM
الصورة الرمزية amriar
amriar amriar غير متواجد حالياً

amriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura aboutamriar has a spectacular aura about

السلام عليكم

انا يا جماعه عايز اشتري لوجان و فعلا حجزتها بس لما جربتها في مكتب تعليم سواقه الفرامل بتاعهختها فيها حاجه مش مضبوطه ان في الاخر بتكون بتنتش و تشد جامد جدا رغم انهاه بتكون ناعمه جدا لما بدوس واحده وااحده حد عنده كدا ولا دي بش عشان فرامل التعليم
قديم 28-08-2011, 02:39 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute

انا شايف فكرة التغيير أو التعديل لا تضر ومش عارف ليه ناس كتير كدة قلقت من الموضوع والغريب إني كل حد قلق أو قال بلاش ماوضحشي وجهة نظره وهل مثلا شاف تجربة زي دي فاشلة أو كان ليه هوا سابق تجربة معاه.
أولا بالنسبة لتقسيم قوة الفرامل بين ورى وقدام دي بتتحل مش مالهاش حل ياعني وغير إنها مش خطر قوي زي تقسيم قوة الفرامل بين الجنبين يمشن وشمال ياعني مثلا في حال الفرملة وتغيير إتجاه السيارة في نفس الوقت.
دا غير إني لو عايز اخمس بالعربية أنا هقوي الفرامل الأمامية مش الخلفية.
أنا شايف إنه تعديل منتشر وفيه ناس كتير قوي عدلته في لانوس وفيرنا كمان وكان ليهم مواضيع هنا في المنتدى وعموما هدور على موضوع تعديل للانوس وأجيلك اللنك بتاعه.

قديم 12-11-2012, 04:53 PM
الصورة الرمزية الخبييييير
الخبييييير الخبييييير غير متواجد حالياً
التخصص العملى: خبيرعقاري بشركة كولدويل بانكر العالمية
هواياتي: عاشق للسيارات حتى النخاع

الخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of lightالخبييييير is a glorious beacon of light

شوف لو السانديرو فيها ديسكات فرامل ورا ممكن تجيبها وتركبها بكل بساطة !!!
لكن ما تلعبش في الفرامل