العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > نوبيرا

نوبيرا

قديم 27-03-2013, 12:02 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: نوبيرا 2001 استهلاك زياده في البنزين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.dardir مشاهدة المشاركة

يا باشا تسلم والله على الرد اللى زى العسل ده أنا من مدة كبيرة وأنا نفسى أعرف إيه عمل العلبة دى رغم إنى غيرت التنك قبل كده ووصلتها زى ما هى بس من غير ما أعرف إيه فايدتها ولا أى حد من الصنايعية اللى حواليه عرف إيه هى دى
تسلملى بجد على هذا الكلام الطيب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد العقابي مشاهدة المشاركة

مش عارف والله يا استاذ احمد الواحد يقوللك ايه علي تعبك دوة ..
انا مش عارف بصراحه القرايه كانت قاريه ايه بس انا تقريبا الصمام دوة ملغي عندي لانه في مكان فيشه متشال ومش لاقيلها حاجه بتاعتها .... ومن بحثي علي النت تقريبا دوة اللي حضرتك قصدك عليه ودوة فعلا مش موجود عندي . ممكن يكون حد كان لاغيه .

daewoo nubira pcv valve

وتقريبا مكان الفيشه اللي عندي مناسب ليه ..

وانا كده عندي 2 صمام ملغيين واحد بتاع ال egr ومتوصل دايركت علي المانوفيلد من تحت ناحية فلتر الهواء والوصله التانيه خرطوم تخين كده تقريبا هو بتاع الكانستر برده متوصل دايركت مش علي صمام جمب خرطوم ال egr ...
انا اللى اسف لظروف عمل مش عارف اتابع معاك بسرعة و لو فى امكانية ابص على العربية لو حضرتك من اسكندرية انا معنديش مانع ( خدمة تطوعية بدون مقابل )

ال PCV موضوع تانى خالص
ال PURGE VALVE بتاع الكاركول كانيستر غالبا بيبقى تحت جنب العلبة و اللى حيبان فوق فعلا الخرطوم اللى طالع من الصمام اللى متوصل بالكانيستر

هل الفيشة بتاعة سولونويد ال EGR راكب ؟

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا