العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

قديم 27-12-2010, 09:45 AM
dr_maged dr_maged غير متواجد حالياً

dr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to beholddr_maged is a splendid one to behold
افتراضي استفسار لو سمحتم عن بعض بنود التأمين

لو سمحتم يا جماعة الخير واهل الخبرة انا دلوقتى اشتريت عربية لانوس 2011 والمفروض ان الشركة اللى شغال فيها هيا اللى بـتامن عليها وفعلا انا روحت بورق العربية قبل ما ارخص وعاطيتة للحسابات قالى انهم كدة بعت نسخة لشركة التأمين انه يأمن عليها زيرو ومش محتاج حد يصورها ولا يبص عليها علشان هيا زيرو ؟؟؟
الكلام ده صح ولا لأ .....دا اولا

ثانيا هوه التأمين دا بيبقى لو حتى انا اللى غلطان يعنى لو تفادى خطأ او انا خبطت العربية وانا بركن بردوا بتعوض ولا لأ ؟؟؟ انا مأمن بكامل مبلغ العربية

ثاثا وده الاهم لو حد هوه اللى خبطنى وعملت محضر وبلغت عنه كدة التأمين بيتأخر فى الدفع عن لو سجلت ان الفاعل مجهول ولا الاثنين سواء فى المدة اللى بياخدها الـامين حتى يدفع التعويض ؟؟؟

قديم 27-12-2010, 02:24 PM
الصورة الرمزية TheSantos128
TheSantos128 TheSantos128 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: H.R
هواياتي: CAR'S-SPORT'S

TheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to beholdTheSantos128 is a splendid one to behold
افتراضي رد: تأمين سمير ريان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eman2205 مشاهدة المشاركة

احب اعلق على كلام حضرتك اولا بتوع التأمين مش نصابين و لا حاجة و لا قدر اللة فى حاجة التعويض حضرتك بتجيب المقايسة تانى يوم الخبير بينزل يعاين و بعد كدة لما العربية بتخلص حضرتك بتجيب الفواتير و بنصرف ليك الشيك خلال اسبوع او اسبوعين للمبلغ الاكتر من 5 الاف

و فى حاجات موجودة اصلا فى عقد التأمين يعنى فى حالة الاصلاح فى التوكيل العميل بيتحمل 10 % من قيمة الاصلاح و فى كمان 5 % استهلاك عن كل سنة بس مفيش اى حاجة تانى بتتخصم منك
المهم انك تختار الوسيط الصح اللى يقدر يخدمك فى حالة التعويض قبل الاصدار

هو معلش انا اسف انا عندى كام استفسار:
1- هو المندوب اللى بيجى يشوف العربيه ويصورها ويعمل العمليه التقديريه شغال عندى ولا فى شركه التامين!!!! علشان حضرتك بتقولى اختار الوسيط , وسيط ايه حضرتك احنا لما عملنا التامين روحنا على مقر شركه التامين مباشره من غير وسطاء .... وعلى فكره " واحده من اكبر شركات مصر واعذرنى عن ذكر الاسم"...
2-المندوب شرفنا بعد 16 يوم بالتمام والكمال بعد حوالى 38 اتصال بى 38 وعد, واعتقد لو واحد فاتح كشك فى الشارع بس ملتزم بكلمته كنت هحترمه اكتر من كده لان اى نشاط تجارى قائم على الالتزام بالمواعيد واحترام ولا حضرتك شايف ايه!!!..
3- العربيه فى التوكيل كانت تكلفه الاصلاح 3000 جنيه .. واخدت ورقه بكده واستنيت الباشا يشرف علشان يعمل التقدير لاقيه عامله بى 690 جنيه
ولما وريته الورقه بتاع التوكيل قالى بالنص " لو مش عجبك هات العربيه نعملهالك بره!!!" " بزمتك انت شايف ايه "... وكل الورق والتقديرات معايا
وفى الاخر رحت الشركه "المحترمه" وطلبت اكنسل التامين وطبعا قصو حبه حلوين من الفلوس....

لو ده ليه اى مسمى غير النصب لو سمحت عرفنى
وشكرا
قديم 27-12-2010, 06:24 PM
الصورة الرمزية تامين سيارات
تامين سيارات تامين سيارات غير متواجد حالياً
من انا؟: انسان عادى
التخصص العملى: مراقب بشركة قناة السويس للتامين
هواياتي: كرة القدم

تامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant futureتامين سيارات has a brilliant future
افتراضي رد: استفسار لو سمحتم عن بعض بنود التأمين

السلام عليكم استاذى الكريم و الف مبروك على السيارة

نرد على كل سؤال بالترتيب

1- معاينة السيارة :::: لا تقلق مش مهم معاينة السيارة ما دامت لم ترخص بعد التانين بجواب المرور الوثيقة سليمة 100%

2- موضوع لو انا بركن خبط العربية تتعوض عادى التامين يغطى خطاء الغير مقصود وثيقة التامين تغطى حادث - حريق - سطو كلى و جزئى مافيش مشكلة فى الموضوع دة

3- النقطة الثالثة :::: ليها كذا شق

الاول:::::: لو انت عملت حادثة او حد خبطك و عملت محضر و انت بتقدم اخطار الحادث و طلب منك محضر تقدمة لو الشركة ما طابتش يبقى تكلفة التصليح فى الحد الادنى لطلب محضر شرطة يعنى زى ما ادارة التعويضات فى شركة التامين توجهك
(( نصيحة على شان تامن نفسك لو الخبطة قوية اعمل محضر ضرورى هاتحتاجة لكن لو الموضوع رفرف او اكصدام و الحاجات دى يبقى مش ضرورى يعنى امن نفسك لو حسيت ان الموضوع هايعدى 5000 جنية اعمل محضر احتياطى )))

الثانى لو انا عملت محضر و الشركة طلبتة ::::::
تعويضك مش هايتاثر خالص و للشركة الحق فى الرجوع على الى خبطك
و طبعا ما تتنازلش عن المحضر لانة هايضيع تعويضك لانة ساعتها دة بيبقى حق شركة التامين فى الرجوع على الطرف الثانى

اتمنى انى اكون قدرت اوصلك المعلومة و الف مبروك مرة اخرى

عمرو احمد
01003388954
قديم 27-12-2010, 06:44 PM
الصورة الرمزية eman2205
eman2205 eman2205 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تسويق ( مصر للـتأمين )

eman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant future
افتراضي رد: استفسار لو سمحتم عن بعض بنود التأمين

تمام كدة يا عمرو الكلام اللى انت قلتة مظبوط

ايمان زكريا
شركة مصر للتأمين
01006131520
01226167673

قديم 27-12-2010, 06:52 PM
الصورة الرمزية eman2205
eman2205 eman2205 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: اخصائى تسويق ( مصر للـتأمين )

eman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant futureeman2205 has a brilliant future
افتراضي رد: تأمين سمير ريان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheSantos128 مشاهدة المشاركة

هو معلش انا اسف انا عندى كام استفسار:
1- هو المندوب اللى بيجى يشوف العربيه ويصورها ويعمل العمليه التقديريه شغال عندى ولا فى شركه التامين!!!! علشان حضرتك بتقولى اختار الوسيط , وسيط ايه حضرتك احنا لما عملنا التامين روحنا على مقر شركه التامين مباشره من غير وسطاء .... وعلى فكره " واحده من اكبر شركات مصر واعذرنى عن ذكر الاسم"...
2-المندوب شرفنا بعد 16 يوم بالتمام والكمال بعد حوالى 38 اتصال بى 38 وعد, واعتقد لو واحد فاتح كشك فى الشارع بس ملتزم بكلمته كنت هحترمه اكتر من كده لان اى نشاط تجارى قائم على الالتزام بالمواعيد واحترام ولا حضرتك شايف ايه!!!..
3- العربيه فى التوكيل كانت تكلفه الاصلاح 3000 جنيه .. واخدت ورقه بكده واستنيت الباشا يشرف علشان يعمل التقدير لاقيه عامله بى 690 جنيه
ولما وريته الورقه بتاع التوكيل قالى بالنص " لو مش عجبك هات العربيه نعملهالك بره!!!" " بزمتك انت شايف ايه "... وكل الورق والتقديرات معايا
وفى الاخر رحت الشركه "المحترمه" وطلبت اكنسل التامين وطبعا قصو حبه حلوين من الفلوس....

لو ده ليه اى مسمى غير النصب لو سمحت عرفنى
وشكرا
اولا كلام حضرتك متناقض شوية تقول انك عملت التأمين فى الشركة مباشرة و شوية تقول ان المندوب جالك بعد 16 يوم دة طبعا مستحيل انة يحصل لان بمجرد ما حضرتك بتقدم البلاغ الخبير اللى بيعاين العربية قبل الاصلاح بيروح خلال يوم او 48 ساعة بالكتير
يا ريت حضرتك توضح موديل العربية اية لان اكيد فى حاجة غلط و بالنسبة انك لما روحت الشركة علشان تكنسل التامين اكيد مش هيدوك مبلغ الوثيقة كامل هيدوك المبلغ بناقص الفترة اللى انت كنت مغطى فيها تأمينيا

ايمان زكريا
شركة مصر للتأمين
01006131520
01226167673

الكلمات الدليلية
تأمين سيارات مصر, حادث سيارة