العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > مرسيدس

مرسيدس Mercedes مرسيدس بنز الجناح الاوربى للعملاق دايملر كرايسلر وتضم شركات مايباخ الفاخرة ومينى المدمجة من اشهر سياراتها B150 E-CLASS CLS CLK S-CLASS CL

قديم 26-02-2009, 10:40 AM
m_masoud m_masoud غير متواجد حالياً

m_masoud is on a distinguished road
افتراضي طلب مشورة بخصوص c180k

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا يشرفني لو تقبلوني معاكم في المنتدي

الحمد لله حجزت c180k من حوالي 15 يوم و الاستلام ان شاء الله علي شهر 8 بس المشكلة اني بعد ما حجزت ندمت . بصراحة لما بشوف صور ال elegance بحس ان ال c180 ارعة (العدادات و الطارة و فتحة السقف) غير حاجات كتير ناقصة مغيرة منظر العربية تماما من الداخل و شوية من الخارج . المهم انا بعت لمرسيدس مصر استفسر عن امكانية طلبها elegance او اضيف حاجات و دة كان ردهم

We can of course add any thing in the car but :
1 the car will be out of the price package we have from Germany.
The car will be delayed to September 2009, M/Year 2010, which we can not determine the price at that time.
As the car will be more expensive we recommend to go for the C 200 K which is currently available and have an attractive price of 388000LE with 3 years of free service.

يعني معندهمش استعداد يا زي ما هي يا انقل علي C200 من الاخر .
المهم مش عارف هل انا اللي موسوس والعربية كويسة ولا العربية متستهلش السعر دة و بصراحة مش عايز ادفع المبلغ دة في عربية و ابقي مش مبسوط ولا افكر في حاجة تانية مثلا jetta highline or civic vti ولا انقل علي BMW مع اني بحب و افضل مرسيدس . مش عارف عايز مشورة الاخوة الأفاضل و جزاكم الله كل خير . ( مع العلم انا عايز عربية تكون ان شاء الله عربية العمر يعني لسنييين )
واسف اني طولت عليكم

قديم 26-02-2009, 11:46 AM
الصورة الرمزية Semsem999999
Semsem999999 Semsem999999 غير متواجد حالياً

Semsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond reputeSemsem999999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلب مشورة بخصوص c180k

أولا مبروك على الحجز

ثانيا بص يا سيدي العربية جميلة جدا ماشاء الله وأنا رحت برضه شوفتها هنا في الدوحة جميلة جدااااااااا ، ولا حظت برضه الفروق اللي إنت قولت عليها وهي شكل العداد بالشاشة والطارة أربع زراير بس ومفيش فتح شنطة من جوه وحاجات تانية وسعرها 130 ألف ريال المهم طلبت منها سبشيال اوردر بالحاجات اللي الناقصة وصل سعرها ل 158 ألف وكانت واقفه جنبها ال c200 وتخيل سعرها كان أرخص كانت ب 154 ألف ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

واساسا أنا اللي طلبته فرش بيج تغيير العدادات وتغيير الطارة اللي ب 12 زرار وبس

فالمهم من الواضح إنهم منزلين ال C180 ديه فقط لما لقوا إن فيه إقبال على الفئة بتاعت ال 1600 سي سي فحبوا يخشوا فيها بس بصراحة أنا شايف إنه ماكانش ليه لازمة

بس أخيرا أحب أقولك إن العربية لا تقارن لا بجيتا ولا بأوكتافيا إنت راكب مرسيدس 2009 عايز إيه تاني ؟؟

بالتوفيق

قديم 26-02-2009, 12:14 PM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute

السلام عليكم

انا مع الاستاذ سمسم .... المرسيدس لا تقارن باى حاجة تانية

انا من رايي اتوكل على الله و هات ال 200 ما دامت موجودة و سعرها معروف

و الف مبرك مقدما

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!
قديم 26-02-2009, 05:07 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

و لو حجزت ال 200 حتلاقي عنيك جات علي ال280 و حسيت ان الا 200 قرعه بالنسبه ليها
و لو بصيت علي ال 280 حتقول طب ما اجيب ال e كلاس ال200 و خلاص و تبقي افضل و اكبر
و تيجي تبص لل e 280 حتلاقي ال 200 شكلها اقرع جنب ال 280
تقول خلاص اجيب ال 280 و تلاقي سعرها قرب من الشبح
تقول ما انا كده نقلت لفئه تانيه و افضل من كل حاجه تقوم جايب ال s320
تيجي تبص للs 500 تقول هيا دي ولا اروع من كده!!!!!!!!!
هو دا شغل الشركات لازم يميز كل موديل اغلي عن التاني علشان يخلي الناس تدفع فلوس اكتر
من رايي طالما عجباك العربيه هاتها وبلاش تبص لاي عربيه تانيه

حـازم خـضـر

قديم 26-02-2009, 08:38 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

فعلا كلام حازم باشا مظبوط
الواحد مننا بيكون حاطط ميزانيه 100 مثلا ... يختار عربيه ب 110 وبعدين يقول طب ما انا لو زودت 10 كمان اجيب العربيه الفلاني او ازود اوبشنز ... و يفضل كده لحد ال 100 ما يوصلو ل 150 وبلاقي نفسه ميقدرش يجيبها .. ويرجع من الاول تاني

ركز على العربيه اللي قدامك ... لو عجباك و راضي بيها (Satisfied) ... توكل على الله ... ومن غير ما تبص على حاجه اعلا
لو حاسس ان في حاجه مش مستريح لها ... شوف غيرها ...
وممكن تكون ال C180 الفاضيه احسن 100 مره من الجيتا الهاي لاين ... او العكس ...حسب وجهه نظرك في العربيه
ومبروك مقدما

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &