العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > ستروين Citroën

ستروين Citroën ستروين Citroën السيارة الفرنسية الاكثر اناقة تمتلكها مجموعة PSA التى تمتلك بيجو ايضا .. موديلاتها سيتروين C4 C3 بيكاسو وبلوريال وبيرلنجو

قديم 15-06-2011, 12:12 PM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سيتروين AX كلوب

كل يوم افتح النادى واكنس وأرش قدام الباب وأبخر كمان(عشان النِفس) وبشغل قرآن يمكن ييجى زبون ولا حاجه ....... ده ببلااااااااااااااااش
ماحدش ييجى واقعد أنش طول اليوم امال لو العضوية بفلوس كان ايه اللى حصل ..هههههههه
طبعا لو كنت كتبت اى عنوان يدل على الخبرة فى AX زى عنوان اى مساعدة فى الاكسارا انا جاهز .... اكيد ماكنتش هلاحق على الردود والمشاركات بس (رحم الله امرىء عرف قدر نفسه) انا صحيح ليا تجربة مع سيتروينتى بس مش لدرجة الخبرة يعنى ...ومع ذلك مستعد لاى مساعدة فى حدود خبرتى المتواضعة القليلة دى اممممممممممممم
طالما مافيش حد عايز ييجى يتفرج حتى على التليفزيون فى النادى ... اسلى نفسى بقى واكلمنى شوية وجنان بجنان مانا كده كده قاعد لوحدى
ايه رأيك يا واد يا ايمو(اللى هوه انا - وكله يدلّع نفسه) نعمل موضوع بعنوان كل شىء فى AX
او اى عنوان يشد كده .... طبعا أرد عليا واقولى: طب افرض حد زنئك فى سؤال ما مرش عليك قبل كده هاتعمل ايه؟؟ اممممممم والله عندك حق ..!!! بس ايه المشكله لما تقول مش عارف ..... لأ طبعا انت كده عملت عنوان وهمى لان كل اللى هايشوف هايفكر انك(ياماهنا ياماهنا - يا ما ها بتاع الموتسيكلات) ويتفاجىء انك لسه مبتدىء وماتعرفش حاجات كتير ...
طيب يا سيدى نأجل الموضوع ده شوية لغاية ما نكتسب خبره اكتر (والمنتدى موجود ) مش هايروح بعيد وساعتها بقى نعمل موضوع بعنوان يلم الناس واللى ما يشارك يتفرج ... حلو كده..... أقولك تعالى نعمل فنجانين قهوه ونولع سيجارتين كوكو الضعيف و نلعب عشرة طاوله نسلى نفسينا ونتكلم عن AX وسيتروينتك واحنا بنلعب ... اه اذا كان كده ..ماشى:w6w200504111340266 d

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 13-08-2011, 05:41 AM

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute

زى ما يكون ماحدش عنده AX غيرى
مع ان الموضوع والله كان هايبقى مفيد لو خصصناه لتناقل خبراتنا مع بعض ...
ومين عارف مش ممكن يكون فى مقابله ولا حاجه لملاك ax ونرجع قيمة العربية الممتازة دى اللى ضاعت
ع العموم حبيت بس اجدد الموضوع يمكن حد يحب يقول حاجه

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 23-08-2011, 03:59 PM
sawy22 sawy22 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: TE Data

sawy22 is a jewel in the roughsawy22 is a jewel in the roughsawy22 is a jewel in the rough

انا عايز عضويه البخور جاب نتيجه
قديم 23-08-2011, 09:27 PM

الف حمد الله على سلامتك يا باشا
ونورت الكلوب وان شاء الله يكون لك عضوية فخرية معتبرة بما انك اول واحد يعبر الموضوع ويرد وكمان يطلب عضوية
نورتنا يا باشا وربنا يجعها بداية خير علينا وعلى الكلوب
ابقى فكرنى بقى اديلك نسخة من المفاتيح عشان لو حصل ظروف وماقدرتش افتح تبقى تتعب نفسك شوية بقى وتفتح انت

صلى على رسول الله
---------------------

قديم 28-08-2011, 05:48 AM

يللا بقى انا زهقت من قلة الاعضاء
ع العموم انا نويت والنيه لله اكتب معظم اللى انا فاكره واللى مريت بيه مع عربيتى
واللى عايز يشارك اهلا وسهلا واللى عايز يقرأ ويستفيد بدون مشاركة برضه اهلا وسهلا

موضوع النهارده .... الرادياتير
الرادياتير قاعد على على فتحتين فى صدر العربية من تحت (من الداخل) وهنلاقى فى الرادياتير نفسة من تحت زى فبرتين كده طوال بيقعدوا فى الفتحتين دول...
اول خرطوم من تحت جهة الشمال مبروط بقفيز اللى هوه دايرة كده لها مسمسار بيربط ويفك وممكن توشفوا الكلام ده بوضوح
الخرطوم الثانى من فوق جهة اليمين وطالع من الرادياتير من جنب البطارية وداخل فى الموتور وبرضه مربوط بقفيزين ناحية الرادياتير وناحية الموتور كده توصيلة الرادياتير بخرطومينه
من جهة الخرطوم اللى فوق فى اليمين نبص تحته نلاقى التيرموستات ومش هنشوف منه غير السنين(سن+سن) بتوع فيشة المروحة ومعظم اعطال او تلف الرادياتير بيكون فى العلبة اللى فى اليمين الى فيها التيرموستات دى وحصل معايا ان العلبة دى كانت مشروخة وملحمة(قبل ما اشترى العربية) والشرخ فتح كذا مره ولحمته لدرجة ان بقى معايا R&D اللاصق بصفة مستمره لان ممكن اللحام يفك فى اى وقت وقد كان وفك منى اكتر من مره وماكان اللى انى اركن على جنب (قبل ما الحرارة توصل 100 او 110 بأقصى تقدير) وابتدى اتعامل كالاتى:
طريقة فك الراياتير ... على قد ما اقدر ارتب الخطوات وطبعا التركيب عكس الفك
--------------------------------------------------
نفك الجزء المربع اللى فى كوعة فلتر الهواء (قطعة مربعة كده فيها فبره طالعة ناحية البطارية) نفك القطعة المربعة دى لتسهيل خروج المروحة فيما بعد
كده الخرطوم اللى فى اليمين باين بوضوح نفكة من الناحيتين كوعة الرادياتير ومدخل الموتور
وبعدين نفك غطاء الفرن (قطعة الومنيوم) مثبتة على الفرن(المواسير اللى طالعة من الموتور ورايحة للشكمان) والقطعة دى مربوطة بـ 3 مسامير تتفك بـ بيبة 10
نفصل فيشة المروحة من الرادياتير ونسلِّك (مهم جدا نتعامل بصبر) المروحة من مكانها ونطلعها بره ونخلى بالنا من سلك وكالون الكبوت لان المكان ضيق جدا
نفك الخرطوم اللى تحت من ناحية الشمال اللى قولناه فى الاول وبرضه نسلِّك الرادياتير بالراحة وبهدوء
كده الرادياتير طلع بدون اى خسائر او تلفيات ان شاء الله
ونشوف بقى ايه اللى محتاجين نعمله (نغيره - نلحمة - ننظفة - .... الخ)
وبعد ما نظبط نفسنا تمام نبتدى نرجع كل حاجه بالعكس

طبعا العربية بردت خالص نربط بقى الخراطيم ونوصل المروحة بس عشان نختبر ونشوف اى تسريب او اعطال فى المروحة(تشغيل وفصل)
نملا الرادياتير بالميه لغاية ما القربة تتملى خال ونفتح المسمار اللى فى الموتور (مسمر نحاس لونه اصفر وبيتفتح مفك عادة او بنسة ) يا دوب نلفة شوية صغيرين لغاية ما الميه تبتدى تطلع منه
فى الاساس المسمار ده عباره ان بلف او حنفية مجرد مانهوية شوية كده هنلاقى خرم فى النص بيطلع الهواء (مربط الفرس) لازم نسحب الهواء عشان المروحة تشتغل كويس وكمان عشان الدورة تبقى ميه بس بدون اى هواء
بعد ما نهوى البلف او المسمار ده نود ميه تانى طبعا كا ما نحط فى القربة الميه تخرج من البلف
هتلاحظ ان الميه بتخرج من البلف وهى فيها فقاقيع هواء (خروج الميه مش منتظم يعنى) وهوه ده اللى اسمة (اخد هواء) (او سحب هواء) ونزود تانى
نسمى بسم الله وندور .... طبعا اول ما الموتور يدور هايسحب كل الميه اللى فى الرادياتير... والقربة هاتقل .... نزود ميه تانى ( والبلف مازال مفتوح) ونفضل كده لغاية ما الهواء كله يخرج ....
نقفل البلف ونسيب الموتور يسخن ونراقب الحرارة ووقت تشغيل وفصل المروحة(على حسب التيرموستات) يعنى عندى تشتغل عند 82 وتفصل عند 68 ده تيرموستات واطى (المروحة تشتغل بدرى وتفصل بدرى) وان شاء الله الحرارة مش هاتزيد عن 82 بل ممكن قبل كده المرحة تشتغل وتبرد
ونستنى شوية والعربية دايرة نتأكد من عمل المروحة تمام والحرارة تمام
كله سليم ....؟؟؟؟
يبقى توكل على الله وهات جركن ميه خضراء (سعودى) ده النوع اللى بيشكروا فيه قوى
ونفضيه كله ( نفتح البلف ونزود شوية بشوية لغاية ما الميه الخضراء تخرج من البلف) او لغاية ما الجركن يخلص وتقفل البلف ونراقب برضه عمل المروحة والحرارة(تشغيل وفصل)
ونسيب العربية دايرة برضه للأطمئنان ونحط اى حاجه(كرتونه او ابلاكاشه) تحت الرادياتير لتأكد من عدم التسريب من اى حته ( المفروض مانلاقيش نقط ميه نازله بانتظام من مكان واحد)
لان ممكن جدا يكون تحت الراداياتير ميه من اثر الملو وتفريغ الهواء يعنى مانقلقش
وللتأكد اكتر ممكن ناخد لفة بالعربية لغاية ما تنشف تمام ونبص برضه ونتابع مستوى الميه فى القربه ومن المتوقع انك تحتاج تزود ميه حاجه بسيطة جدا من وقت للتانى من اثر تفريغ اى نسبة هواء هاتخرج مع دوران الموتور
لو كله تمام ان شاء الله ... ابتدى قرّط بقى على الرادياتير وثبته كويس وثبت المروحة فى الرادياتير (تلزق فيه)على قد ماتقدر والمفروض المروحة تتثبن بمشقبيتين (مشقبية+مشقبية) فى اليمين ومسمار فى الشمال ونتجنب ربط الرادياتير من بوز القربة ( الناحية اللى بنحط فيها الميه) لانها ممكن تتكسر مع القرص ويستحسن عمل فتحة فى قميص المروحة(الهيكل الخارجى للمروحة من فوق) ونحط كوليه (اللى هوه الشريط الابيض اللى بيقفل على بعضه ده) ونثبته فى صدر العربية
ثبتنا الرادياتير والمروحة ؟؟؟؟؟ نركب القطعة المربعة بتاعة وصله كوعة فلتر الهواء ونظبط سلوك المروحة ونبعد اى سلك عن المروحة (عشان - لا قدر الله - ما يدخلاى سلك فى المروحة ويسبب اى اضرار) وواخيرا بعد ما العربية تبرد خالص نحط القطعة الالومنيوم بتاعى غطاء الفرن اللى شيلناها فى الاول
واخيرا احذر ثم احذر ثم احذر لمس اى جزء سااااااااااااخن فى الحوض وخصوصا الفرن

ولو اى حد عنده مشكله او مش عارف يوصل لاى حاجه من اللى قولت عليهم يشرفنى بالسؤال وان شاء الله اجاوبه
وتقبلوا منى هذه المعلومات البسيطة

صلى على رسول الله
---------------------

الكلمات الدليلية
citroen ax, سيتروين