العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام > المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية

المنتدى التعليمى والمكتبة الفنية كتب وشروحات ومقالات تعليمية عن كل فروع هندسة وميكانيكا السيارات

قديم 08-03-2012, 02:29 AM
الصورة الرمزية ابو يمني
ابو يمني ابو يمني غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مدير مبيعات شبابيك p.v.c
هواياتي: الكمبيوتر

ابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond reputeابو يمني has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اشترى زيت كيلو1000 احسن من كيلو5000

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_zamalek7 مشاهدة المشاركة

والله معلومات جميله بس انا مش فاهم حاجه انا معايا بيجو 307 وبحط ليها زيت توتال زى ما الشركه قايله مفروض بقى انى اغير كل الف ولا الفين كيلو ولا شغال زى ما انا كل 5000 كيلو
غير علي 5000 كيلو وممكن كمان لغاية 7000 كيلو كمان الزيت هيبقي كويس معاك

[SIGPIC][/SIGPIC]
قديم 08-03-2012, 02:48 AM
الصورة الرمزية Felefel Ahmed
Felefel Ahmed Felefel Ahmed غير متواجد حالياً
من انا؟: 18 سنه عربيات
التخصص العملى: Senior Supply Chain Manager, now Project Manager
هواياتي: سيارات , صيد, غطس , PS , سفر ,كره سله سابقا

Felefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond reputeFelefel Ahmed has a reputation beyond repute

السلام عليكم
أخى كاتب الموضوع
اشكرك على مجهودك وأختلف معك فى الرأي

Ahmed Felefel
قديم 13-03-2012, 09:53 PM
احمد ابوفايد احمد ابوفايد غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: مرشد سياحي

احمد ابوفايد is a jewel in the roughاحمد ابوفايد is a jewel in the roughاحمد ابوفايد is a jewel in the rough

شكرا للكل على الموضوع الجميل وانا ليا وجهة نظر باتبعها مع اللانسر 2006 وهيا ان زيوت زي موبيل وشيل بتصرف إعلانات بالملايين وعشان كدة غالية وانا باستعمل مثلا أمارات مصر 3000 جميل جدا وفيهوش مشاكل وبغيره على 2500 مثلا مع تغيير الفلتر واضافة قد كوباية زيت نضيف في فتحة الموتور بعد تصفية الزيت القديم وتحريك مفتاح الكونتاكت بدون ما أدور الموتور عشان كوباية الزيت دي تغسيللي الموتور..بس تغيير الزيت فعلا على فترات متقاربة بيحافظ على الموتور.. وطبعا الحافظ ربنا.
قديم 14-03-2012, 01:09 AM
.EhAb .EhAb غير متواجد حالياً

.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold.EhAb is a splendid one to behold

لسة احنا مش فاهمين هل الموضوع بيفرق و لا هى حرب دعاية و بيزنس بين الشركات المصنعة للسيارات و شركات تصنيع الزيوت و الضحية هى المستهلك.
كل شركة سيارات تنصح بنوع زيت معين . طب ليه؟؟؟
وجود زيت موبيل و زيت اسو مع ان الاتنين من شركة واحد (اكسون موبيل)
قديم 14-03-2012, 01:49 AM
sherif fersh sherif fersh غير متواجد حالياً

sherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond reputesherif fersh has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham.Elgazzar مشاهدة المشاركة

فعلا انا معاك مينفعش نقارن الزيت المعدنى بالزيت التخليقى
وكمان مواتير العربيات مش زى بعضها
مواتير الفيات مش زى الألمانى مش زى اليابانى
كل خواجة من دول مصمم الموتور بتاعه من جوا بطريقة متشابهه فى الشكل مختلفة فى المضمون
وكمان أسمع ان الهوندا لازملها زيت تخليقى أو نصف تخليقى وخصوصا الـVTEC مش عارف الموضوع ده صح ولا لأ
وبعدين عاوز استفسر على حاجة بخصوص الموتور الVTEC
الصمام solenoidبتاع الvTEC لما يبقى معرق زيت من برا ده اه معناه ؟؟

تقبلوا مرورى
التسرب ده شاااااائع جدا و مشكلة مزمنة
جوان حساس الـ فى تك متوافر و تمنه 5 جنيه لكن غير صالح ( مش عارف ليه )
لدرجة أنى هابعت أجيب الجوان ده من أمريكا
لكن نقص الزيت الناتج عنه لا يتجاوز نصف لتر لكل 5000 كم
و هى نسبة مقبولة تماما ( مع لفات محرك تصل لـ 8000 لفة/ ق )
لا هوندا ولا أى شركة أخرى تشترط زيت تخليقى
الكلام فى كتالوج الصيانة و دليل المالك بيكون على نسب اللزوجة
لمحركات الـ فى تك من هوندا لو اللزوجة زائدة ، بيشتغل الـ فى تك عادى جدا بس
بيكون متأخر شوية
و تحياتى ،