العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 19-02-2012, 03:23 PM
الصورة الرمزية أيمن الروبي
أيمن الروبي أيمن الروبي غير متواجد حالياً
التخصص العملى: تجديد السيارات

أيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond reputeأيمن الروبي has a reputation beyond repute
للاهمية واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم

بسم الله الرحمن الرحيم
انا مشكلتي بإختصار
1-اشتيرت العربية بتوكيل يوم 12 يوليو 2011 وكانت مركبة النمر الجديدة
2-طلعت شهادة مخالفات في نفس اليوم والعربية مكنش عليها مخالفات خالص يعني صفر
3-انهاردة 19فبراير 2012 الرخصة انتهت روحت مسجل لنفسي عشان انقل ملكية وروحت اطلع شهادة مخالفات لقيت عليها 7000 جنييييييييييييييييييييييي ييه مخالفات
4-المخالفات دي طلعت علي النمر القديمة اللي انا معرفش عنها حاجة يعني مش علي النمر الجديدة وتواريخها بعد مركبت النمر الجديدة يعني المفروض النمر القديمة عند الحكومة مرمية وعمال يتحط عليها مخالفات
5-مش عاوزين يرخصولي الا لما ادفع المخالفات وبعد التظلم اصبحوا 5000 جنييييييييييييه
مع اني والله العظيم من ساعة مشتريتها مش عليها جنيه واحد مخالفات مش حرام الظلم ده
6-اقولهم يعني المخالفات مش علي النمر اللي راكبة ولا انا اللي عاملها يبقي ادفعهم ازاي يقولولي العربية ضامنة يعني انا اللي اروح اجيب للحكومة حقها من واحد عليه 7000جنيه والا ادفعهم انا

بالله عليكو فيدوني اعمل ايه ده انا قدرش استغني عن العربية
قديم 19-02-2012, 04:13 PM
ahmedmomtaz372 ahmedmomtaz372 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: Business Admin
هواياتي: Driving - Sports

ahmedmomtaz372 will become famous soon enoughahmedmomtaz372 will become famous soon enough
افتراضي رد: واقع في مشكلة كبيرة ومليش غير ربنا ثم انتم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aimooo مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم
انا مشكلتي بإختصار
1-اشتيرت العربية بتوكيل يوم 12 يوليو 2011 وكانت مركبة النمر الجديدة
2-طلعت شهادة مخالفات في نفس اليوم والعربية مكنش عليها مخالفات خالص يعني صفر
3-انهاردة 19فبراير 2012 الرخصة انتهت روحت مسجل لنفسي عشان انقل ملكية وروحت اطلع شهادة مخالفات لقيت عليها 7000 جنييييييييييييييييييييييي ييه مخالفات
4-المخالفات دي طلعت علي النمر القديمة اللي انا معرفش عنها حاجة يعني مش علي النمر الجديدة وتواريخها بعد مركبت النمر الجديدة يعني المفروض النمر القديمة عند الحكومة مرمية وعمال يتحط عليها مخالفات
5-مش عاوزين يرخصولي الا لما ادفع المخالفات وبعد التظلم اصبحوا 5000 جنييييييييييييه
مع اني والله العظيم من ساعة مشتريتها مش عليها جنيه واحد مخالفات مش حرام الظلم ده
6-اقولهم يعني المخالفات مش علي النمر اللي راكبة ولا انا اللي عاملها يبقي ادفعهم ازاي يقولولي العربية ضامنة يعني انا اللي اروح اجيب للحكومة حقها من واحد عليه 7000جنيه والا ادفعهم انا

بالله عليكو فيدوني اعمل ايه ده انا قدرش استغني عن العربية
أستاذى العزيز- كان الله فى العون
بس أنا ليا تجربة شخصية حصلت فى شهر أكتوبر 2011 وهى:-
انا كنت ببيع عربيتي وروحت علشان اجيب شهادة مخالفات من الدراسة واثناء ما انا كنت فى انتظارها كنت بدردش مع راجل طيب قاعد جنبى وحكى الآتي:-
أنه اشترى عربيه بتوكيل زى حضرتك وفعلاً ماكنش عليها حاجه ولما جه يرخص كان عليها مبلغ ؟؟؟ ولما عمل تظلم فى النيابة اللى جنب الشباك فا النيابة أمرت بتحويل المخالفات على صاحبها الأول فيكون المبلغ واجب السداد عليه (المالك الأول) وفى رصيد مخالفاته.
ووالله العظيم الراجل مشى يومها وخد شهادة المخالفات من غير واسطة أو كوسه.
ده اللى حصل بالظبط فى شهر أكتوبر اللى فات.
قديم 19-02-2012, 04:13 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

عليك وعلى البائع

وتفاهم معاه

لو لقيت مفيش إستجابه منه فى التفاهم

يبقى عليك وعلى محامى

يجيبلك حقك الواضح

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 19-02-2012, 04:26 PM
الصورة الرمزية Muhammad A
Muhammad A Muhammad A غير متواجد حالياً

Muhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond reputeMuhammad A has a reputation beyond repute

الله يكون في عونك
قديم 19-02-2012, 06:11 PM
الصورة الرمزية trytob
trytob trytob غير متواجد حالياً
التخصص العملى: IT

trytob has a spectacular aura abouttrytob has a spectacular aura abouttrytob has a spectacular aura about

اولا اللى حصل بيتكرر كل يوم و للاسف القوانين و الظوابط الموجودة غير كافية او القائمين عليها غير كفء

اولا اتاكد حضرتك ان الرقم القديم ده هو رقم العربية القديم... حصلت معايا و اخدت شهاده مخالفات ب 3000 جنيه على الرقم القديم و لما راجعت الورق اللى كان عندى لاقيت الرقم مختلف.

الحاجة التانية ان حضرتك تجيب عقد الشهر العقارى و ان العربية كانت ملك الغير و تطلع على مدير المرور اللى انت تبعه و يكون معاك المالك الاصلى للعربية او مش معاك "بس ده لمصلحته انه يكون موجود" و يعمل التظلم و يروح على النيابة و يخفض المخالفات و يدفعها او لو مش موجود تتحمل عليها بشهاده انك ما كنتش المالك فى الوقت ده و ساعتها بقى هو حر.

الحاجة التالتة و ده الحل الشعبى تتطلع على النيابة و تقول لوكيل النيابة اللى حصل و ممكن يطلع ابن حلال و يخفضهالك انشاء الله و نبقى قللنا الخساير

ربنا يكون فى العون و يبعد عنك شرها و البلد دى يتظبط حالها

الكلمات الدليلية
مليكة, مخالفات, مرور, توكيل