العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 20-02-2014, 04:50 PM
AAAH AAAH غير متواجد حالياً

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough
افتراضي رد: اعمل ايه؟ لاثبات الموتور الجديد فى الرخصة

ان شاء الله انا هاكتب اللى انا بعمله خطوه بخطوه علشان الكل يستفيد ان شاء الله
امبارح روحت الزقازيق عملت مطابقه بصمه طبعا الشاسيه طلع مظبوط والموتور لأ (لأنى غيرت الموتور وورقه فى المرور بتاعى)
بعد كده جيت اعمل شهاده بيانات قاللى ادفع سنه ضريبه قولتله طب انا عايز ارخص اكتر من سنه قاللى ابقى كمل فى المرور بتاعك المهم دفعت سنه ضريبه وعملت شهاده البيانات
نيجى بقى للخاتمة اللى مش كويسه روحت اجيب المخالفات وانا متأكد تماما انى معنديش مخالفات لقيت عندى مخالفات 1000 جنيه طبعا ولا المخالفه عملتها (سير عكس الاتجاه) ولا المكان روحته اصلا عشان اعمل فيه مخالفه
ماعلينا ... عملت تظلم نزلوها ل 505 دفعت وامرى لله ... وحسبنا الله ونعم الوكيل
طبعا فى شويه اجراءات خزعبليه كده عشان اخلص الحاجات اللى فاتت دى مالهاش اى ستين لازمه بس الحمد لله اهى خلصت
النهارده بقى روحت مرور شبرا الخيمه (مشوار منيل بستين نيله ومشوار الزقازيق كان ارحم منه 100 مره) ختمت الاستعلام الامنى (الختم بيكون على ورقه الفحص مش على الجواب)
والمفروض لحد كده انا معايا الاتى:
1- عقد بيع مسجل
2- شهاده بيانات
3- فاتورة شراء الموتور والافراج الجمركى بتاعه ورقم الصادر
4- مطابقه البصمه
5- شهاده المخالفات (حسبنا الله ونعم الوكيل )

يوم السبت ان شاء الله المفروض انى اروح المرور بتاعى ادفع باقى الضريبه والتأمين واكمل فحص .... الخ وان شاء الله هاقولكم على اللى تم بالظبط بس ادعولى لأنى خلاااااااص والله كل يوم ارجع حيلى مهدود من المشاوير دى مش عارف اومال لو الواحد بيرخص طياره كانوا عملوا معاه ايه؟

على عبد الفتاح
أبو أحمد
قديم 21-02-2014, 02:23 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

متابعين معاك ..... ربنا يعينك

على فكرة ... انا كنت بفكر انى ممكن اسقط موتور فى عربيتى ... و مكنتش بفكر خالص انى ارخصه .. علشان انا كسلان
من كلامك ده .... لو حصل و سقطت موتور .... مش حروح ارخصه ابدااا

على فكرة ..... ترخيص طيارة برضو فيه نفس البيروقراطية و اللف و وجع القلب الى ممكن حضرتك تلاقيه فى المرور ... بس مع الفارق ان دى طيارة .. و بالمناسبة ... ترخيص الطيارة نفسها ملهوش علاقة بترخيص المحركات ... علشان بعد ما حضرتك بترخص الطيارة ... بتروح تعمل نوع تانى من الترخيص يشمل الطائرة و المحركات مع بعض

و ربنا يوفقك

التعديل الأخير تم بواسطة ahmed_eng2001 ; 21-02-2014 الساعة 02:55 PM
قديم 21-02-2014, 08:09 PM

AAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the roughAAAH is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

متابعين معاك ..... ربنا يعينك

على فكرة ... انا كنت بفكر انى ممكن اسقط موتور فى عربيتى ... و مكنتش بفكر خالص انى ارخصه .. علشان انا كسلان
من كلامك ده .... لو حصل و سقطت موتور .... مش حروح ارخصه ابدااا

على فكرة ..... ترخيص طيارة برضو فيه نفس البيروقراطية و اللف و وجع القلب الى ممكن حضرتك تلاقيه فى المرور ... بس مع الفارق ان دى طيارة .. و بالمناسبة ... ترخيص الطيارة نفسها ملهوش علاقة بترخيص المحركات ... علشان بعد ما حضرتك بترخص الطيارة ... بتروح تعمل نوع تانى من الترخيص يشمل الطائرة و المحركات مع بعض

و ربنا يوفقك
تسلم يا باشا
بس عندى سؤال
هو فين مرور الطيارات ده؟

على عبد الفتاح
أبو أحمد
قديم 21-02-2014, 10:51 PM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AAAH مشاهدة المشاركة

تسلم يا باشا
بس عندى سؤال
هو فين مرور الطيارات ده؟

انت عاوز تحرجنى يعنى ؟

فى وزارة الطيران المدنى يا باشا ... فى الدور الى كان فيه مكتب احمد شفيق

قديم 22-02-2014, 12:25 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انت عاوز تحرجنى يعنى ؟

فى وزارة الطيران المدنى يا باشا ... فى الدور الى كان فيه مكتب احمد شفيق

على عبد الفتاح
أبو أحمد